Ga naar inhoud


Ontvangst TV West in Almere


Gast johnno

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een nieuwe LCD TV met ingebouwde DVB T tuner waardoor ik nu dus ook de aardse zenders van de publieke omroep tot mijn beschikking heb.

Op zich een leuke uitwijkmogelijdheid als satelietontvangst vanwege hevige regenbuien even wegvalt.

Als antenne gebruik ik momenteel de dubbele spriet van een oude portable tv die ik volledig heb uitgevouwen en verticaal heb opgesteld. Ik haal daarmee moeiteloos TV Noord Holland (Hilversum) naar binnen en ook TV Utrecht zonder blokvorming.

De enige regionale zender die ik nu mis is TV West en het lukt me niet enig signaal uit die richting binnen te halen.

 

Ik vraag me nu af of het de moeite waard is in een betere antenne te investeren. Met andere woorden....is er iemand in Almere die deze zender redelijk goed ontvangt?

 

johnno

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoezo investeren?je kunt toch een raster of FUBA ant gewoon even uitproberen .de reciever afsemmen op kan 52 Deft(is het dichtste bij),wel de Antenne richting zuid-west richting Deft,deze zender is met 0,5 KW echter zwakker als RTV Utrecht 3KW.Dus proberen,dat doen de Hondjes ook ,vaak lukt het maar ja...>dus dan wel met een ant. op het dak binnen zal niet lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon richting Den Haag richten. Alphen en Oegstgeest zijn de de eerste die je tegenkomt. Scheveningen en Delft kan je vergeten dan die hebben smal bundeltje en weinig vermogen. Het zijn dan ook gapfillers.

Vermogen is niet het belangrijkste maar de hoogte van de zendantenne doet meer. Verder zenden lang niet alle zenders naar alle richtingen even hard uit.

Zo'n 50 kilometer moet te overbruggen zijn met een beetje antenne op redelijke hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: johnno
Ik heb sinds kort een nieuwe LCD TV met ingebouwde DVB T tuner waardoor ik nu dus ook de aardse zenders van de publieke omroep tot mijn beschikking heb.
Dat is zeker prettig! Vroeger had ik alleen de buitenaardse zenders van de PO, daar verstond ik geen bal van. :D
Origineel bericht van: EdjeKroketje
Gewoon richting Den Haag richten. Alphen en Oegstgeest zijn de de eerste die je tegenkomt. Scheveningen en Delft kan je vergeten dan die hebben smal bundeltje en weinig vermogen. Het zijn dan ook gapfillers.
Vermogen is niet het belangrijkste maar de hoogte van de zendantenne doet meer. Verder zenden lang niet alle zenders naar alle richtingen even hard uit.
Zo'n 50 kilometer moet te overbruggen zijn met een beetje antenne op redelijke hoogte.
Oegstgeest is 8 kilometer verder weg en directioneel (al weet ik niet in welke richting), dus het zal wel Alphen aan de Rijn worden. Die kleine 50 kilometer is op zich wel te overbruggen, maar dat zal wel een dakantenne worden, of minstens een zolderantenne.

Of het de moeite is om daarin te investeren hangt er vanaf hoe graag je naar TV West kijkt. Ik zou het ook doen hoor, maar ik zou het voor de hobby doen. wink Zo zou ik ook best een antenne willen installeren voor stabiele ontvangst van Waver hier (en stiekem zou ik dan ook op kanaal 23 uit Bouvigny hopen), maar ik riskeer liever geen ruzie, ik heb al zoveel antennes op het dak. laugh (en een antenne voor Waver/Bouvigny zou waarschijnlijk wel de meest opvallende worden)

Overigens is satellietontvangst in mijn ervaring over het algemeen een stuk betrouwbaarder dan DVB-T. Voor sat zet je gewoon een schotel op en dat werkt dan, slechts een paar uur op een paar dagen per jaar valt de ontvangst weg en dan hebben we het wel over storm. DVB-T komt naar mijn idee vaker (en minder voorspelbaar) in de gevarenzone qua signaalkwaliteit door condities en soms externe storingsbronnen. Blijft wel zo dat ze samen bijna 100% uptime halen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Overigens is satellietontvangst in mijn ervaring over het algemeen een stuk betrouwbaarder dan DVB-T. Voor sat zet je gewoon een schotel op en dat werkt dan, slechts een paar uur op een paar dagen per jaar valt de ontvangst weg en dan hebben we het wel over storm. DVB-T komt naar mijn idee vaker (en minder voorspelbaar) in de gevarenzone qua signaalkwaliteit door condities en soms externe storingsbronnen. Blijft wel zo dat ze samen bijna 100% uptime halen.
Tja, laat TV West nou net niet op de satelliet zitten...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je wat aan dit kaartje (zie bijlage). Bron: FMScan.

Ik heb TV West in Dordrecht al eens ontvangen met de standaard binnenantenne van KPN (voor het raam).

Dus met een goede antenne op dak gaat het zeker lukken.

Alphen a/d Rijn zit op 135m eff. hoogte, kijk maar in het lijstje van Agentschap Telecom.

Oegstgeest doet het ook zeker niet slecht met 113m en heeft iets meer vermogen.

post-33201-1318261343,0547_thumb.jpg

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Alphen aan de Rijn was inderdaad de zender die ik op het oog had vanwege de hoogte en omdat die het meest nabij is (49km).

Ik had eigenlijk gehoopt met een goede binnenantenne iets te kunnen bereiken. Dit omdat ik met die eenvoudige spriet TV Utrecht al zo makkelijk binnen haal (naar ik aanneem is dat Maarssen of Lopik). Maar gezien jullie reacties zit dat er dus kennelijk niet in. En om nou alleen voor TV West een antenne op het dak te zetten......dat gaat me iets te ver.

De Belgische zenders zijn zowiezo buiten bereik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: johnno
Ik had eigenlijk gehoopt met een goede binnenantenne iets te kunnen bereiken. Dit omdat ik met die eenvoudige spriet TV Utrecht al zo makkelijk binnen haal (naar ik aanneem is dat Maarssen of Lopik). Maar gezien jullie reacties zit dat er dus kennelijk niet in. En om nou alleen voor TV West een antenne op het dak te zetten......dat gaat me iets te ver.
De Belgische zenders zijn zowiezo buiten bereik.
TV Utrecht is ook niet zo moeilijk aangezien deze in IJsselstein op de Gerbranditoren (wat in de volksmond Lopik wordt genoemd) op 370m (!) hoogte zit.

post-33201-1318261346,2129_thumb.jpg

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb van de KPN een buitenantenne ("haaienvin") gekregen omdat binnenontvangst van alle zenders beroerd was.

 

Hij staat nu op de nok van mijn dak (7,5m) en ik ontvang behalve N-H, Flevoland en Utrecht TV-West geheel storingvrij. TV-Rijnmond gaat ook nog maar wel met storing. Samen met satellietontvanger dus alle regionalen.

 

Ik woon in Muziekwijk.

 

Simpel antennetje volstaat dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Piewie
Ik heb van de KPN een buitenantenne ("haaienvin") gekregen omdat binnenontvangst van alle zenders beroerd was.

Hij staat nu op de nok van mijn dak (7,5m) en ik ontvang behalve N-H, Flevoland en Utrecht TV-West geheel storingvrij. TV-Rijnmond gaat ook nog maar wel met storing. Samen met satellietontvanger dus alle regionalen.

Ik woon in Muziekwijk.

Simpel antennetje volstaat dus.


"En weer verlaat een tevreden klant het pand."

Vrij naar Herman Finkers:

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Piewie
Ik heb van de KPN een buitenantenne ("haaienvin") gekregen omdat binnenontvangst van alle zenders beroerd was.

Hij staat nu op de nok van mijn dak (7,5m) en ik ontvang behalve N-H, Flevoland en Utrecht TV-West geheel storingvrij. TV-Rijnmond gaat ook nog maar wel met storing. Samen met satellietontvanger dus alle regionalen.

Ik woon in Muziekwijk.

Simpel antennetje volstaat dus.


Bedankt, Piewie! Dit geeft me een goed idee van de mogelijkheden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Als antenne gebruik ik momenteel de dubbele spriet van een oude portable tv die ik volledig heb uitgevouwen en verticaal heb opgesteld.

Dat is niet goed.
Voor UHF ontvangst moet je de sprieten juist kort houden. Ca. 15 cm.
Ik weet niet welk kanaal je wilt ontvangen maar helemaal uitvouwen is voor de VHF goed. Niet voor UHF.
Je moet ze inderdaad vertikaal houden. In de lengterichting van elkaar, ieder ca. 15 cm. Dan kom je al goed in de buurt van de maximale winst.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
Als antenne gebruik ik momenteel de dubbele spriet van een oude portable tv die ik volledig heb uitgevouwen en verticaal heb opgesteld.

Dat is niet goed.
Voor UHF ontvangst moet je de sprieten juist kort houden. Ca. 15 cm.
Ik weet niet welk kanaal je wilt ontvangen maar helemaal uitvouwen is voor de VHF goed. Niet voor UHF.
Je moet ze inderdaad vertikaal houden. In de lengterichting van elkaar, ieder ca. 15 cm. Dan kom je al goed in de buurt van de maximale winst.


Weet ik, maar je begrijpt me niet helemaal. Ik heb de spriet uitgevouwen zodat een rechte (verticale) dipool ontstaat..........niet uitgetrokken dus.
Ik heb op die manier een dipool waarvan de totale lengte ongeveer 50cm is. Ik weet dat dit eigenlijk te lang is maar korter kan ik hem niet maken tenzij ik hem afzaag.
Ik heb er in ieder geval een vrij goed resultaat mee.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...