Ga naar inhoud


Home automation info gezocht


Aanbevolen berichten

Ik wil me een beetje gaan orienteren op Home automation of domotica.

 

En dan denk ik niet direct aan het aan en uitzetten van lampjes maar aan besturing en controle voor gehandicapten.

 

In denk aan:

- Homeserver voor centrale besturing;

- Bediening via telefoon, tablet PC of TV (via HTPC)

- Verwarming / koeling

- Telefoonbediening

- Camera bewaking / beeldopslag

- Koppeling met huisalarm

- Bediening van audio en TV

- De onvermijdelijke lampjes

 

Zoiets is wel te koop maar dan moet je wel een hele rijke gehandicapte zijn.

 

Zijn er misschien losse componenten of ontwikkeltools om zoiets te realiseren?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn een aantal routers van Dovado (o.m. de 4GR) die icm een "tellstick" dit soort dingen doen... (als ik goed begrepen heb wat je bedoeling is...)

 

kijk hier eens : http://www.dovado.com/automation.html

 

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Kies in ieder geval voor een oplossing met tweeweg verkeer en zeker niet die rotzooi van marmitek (x10=eenrichtingsverkeer).

 

Marmitek is bij mij al twee keer in de fik gevlogen. Levensgevaarlijk spul dat bovendien onbetrouwbaar werkt.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is te realiseren met modules die los te koop zijn. Ze zijn onderling te koppelen. Het is allemaal Telemetrie en ik denk dat je op dat trefwoord meer kan vinden.

 

Rijk is relatief, daar je de AWBZ / WMO hebt die een groot deel of alles betaald je ook kan beroepen op sponsoren.

 

Ik weet niet of het voor je persoonlijk is of in de familie/ vriendenkring, maar als je wensen hebt dan kan je informeren bij Stichting Mee >> >> Linkje << << .

 

Wil je zelf iets gaan ontwikkelen oid, kijk dan eens in een wat "stoutere" hoek van de thuiskwekers.

 

Hier zie je (geavanceerde) systemen van metingen van de grond t/m inbraak, video bewaking, stroomstoringen, GSM-koppelingen en andere netwerkverbindingen toe.

 

Je geeft al deels wat aan wat je ongeveer wil, maar je hebt altijd te maken met één mobiel inputdevice en daarnaast de nodige vaste sensoren e.d.

 

Ken heel veel systemen uit mijn tijd bij een bedrijf met dergelijke oplossingen, en dat begon bij "spinnenkoppen" solderen van bestaande chips en printjes tot een volwaardig werkend systeem.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wel eens het Voice pakket van Philips op een W95 systeem gehad en na het leren van commando's liet ik de printer gesproken tekst direct uitprinten (Notepad Open, blah, blah blah....print, okee) en deed de cd-lade open en dicht. Zo ook de lampjes van Num-lock en Caps-lock.

 

Was om een beetje om te spelen, maar in principe zou je het kunnen maken met het klik-aan en klik-uit systeem, waarvan ik onlangs ook een foldertje binnenkreeg die een dimfunctie had.

 

In principe zou je dus je huis spraakgestuurd kunnen maken. beetje het Knightridersysteem.

 

Nu ik er zo aan denk kan je ook een semi-prof RC zender kunnen pakken om servo's aan te sturen. WC-doortreken op commando, voordeur openen, licht aan/uit vanuit bed zonder maar een knopje in te drukken. Zelfs een draaithermostaat kan je op temp instellen.

 

Het is jammer dat het in een gadget-hoekje wordt gedrukt, maar het kan natuurlijk een hele grote groep afhankelijke mensen een oplossing bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Dat is een lampje met een ab aan uit zetten, en dat wil de ts nou net niet.

 

Als je hem zo koopt dan heb je gelijk.MAARRR..

 

lees je de AB uit en maak je een 433mhz zendertje op de pc of micro-controller dan wordt het een heel leuk en vooral goedkoop "domotica" systeem.

 

Ik heb een setje van het merk impuls die ik aan kan sturen via een ATMEL ontwikkelbordje (arduino). En dat werkt hier door het hele huis.

Ook zijn er hobbyisten die de 433mhz schakelaars kunnen bedienen via een web-pagina en zelfs via een android smartphone.

 

Een echt domotica systeem is rete duur en dan is deze zelfbouw een leuk alternatief.

Je kan al instappen voor 10 euro smile

 

@bigtwin..

 

je hebt een PM met de link. Zal je zien dat het wel kan.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Ik heb momenteel een controller van Marmitek icm micro-switches van een ander merk. Dat werkt goed en is het begin.

 

Qua verwarming zou je een thermostaat van Honeywell kunnen nemen met een schakeling aangesloten op het tele-contact. Er zijn legio mogelijkheden, maar zoals jij stelt dat alles moet samenwerken denk ik dat het best een prijzig totaal wordt.

 

Maar... Het blijft leuk om ermee te 'spelen' en het steeds verder uit te breiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...