Gast Geplaatst: 27 juli 2001 Geplaatst: 27 juli 2001 Kun je de hoogte van de schotel nog ff aan je formule toevoegen?
goto Geplaatst: 27 juli 2001 Geplaatst: 27 juli 2001 Ik neem aan dat al deze berekeningen betrekking hebben op een vastuitgerichte schotel maar hoe zit het als de schotel draaibaar is en bv op 42 oost of 30 west gedraait staat.Wordt de elevatiehoek dan groter of kleiner?<P> greetings goto. compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.
Gast Geplaatst: 27 juli 2001 Geplaatst: 27 juli 2001 Geen probleem,<P>Je kunt de hoogte van de schotel van de hoogte van het obstakel aftrekken.<BR>Dus als de schotel op, laten we zeggen, 5 mtr hoogte geplaatst wordt, kun je ervan uitgaan dat het obstakel nog maar 15 mtr. ipv 20 mtr hoog is.<BR>X = Y x Tg hoek alpha. Waarbij:<BR>X = hoogte van obstakel<BR>Y = afstand tot obstakel<BR>hoek alpha = elevatiehoek<P>15 = Y x tg 38°<BR>15 = Y x 0,7813 Y = 19,2 mtr.<P>Groet
Gerdy Geplaatst: 27 juli 2001 Geplaatst: 27 juli 2001 @ svetik:<P>jouw berekening kan wel kloppen maar in je "stel dat" moet je dan ook de correcte elevatie van Astra opgeven en deze is NIET 38°, dus klopt de werkelijke afstand in jouw voorbeeld ook niet en kan dit sommigen misleiden...<P>De elevatie voor Astra is in noord nederland 28° en in het zuiden van belgië 31°...<P>Een eenvoudige (niet rekenkundige) methode is:<BR>vermenigvuldig de hoogte van het obstakel x2 dit is de afstand die je moet behouden vanaf de "voet" van het obstakel tot de plaats waar je de schotel op de grond plaatst: dan "kijkt" de schotel zeker boven het obstakel uit.. Kun je niet zó ver achteruit, dan moet je hoger met die schotel. Gerdy
Gast Geplaatst: 27 juli 2001 Geplaatst: 27 juli 2001 Ik zal de formule nog even herleiden om het nog makkelijker te maken:<P>Y = (X - Z) / tan @<BR>Waarbij:<BR>X = hoogte van obstakel<BR>Z = hoogte van de schotel<BR>Y = afstand tot obstakel<BR>tan @ = tan 38° = 0,7813<P>(ik vind het alpha tekentje op mijn keyboard niet, daarom heb ik maar @ gebruikt)<P><BR>
Gast Geplaatst: 27 juli 2001 Geplaatst: 27 juli 2001 @Goto<BR>als je kijkt als de schotel draait dan zie je dat hoe dichter je naar de maximalen gaat de schotel steeds meer naar beneden gericht wordt. Maw de elevatie wordt steeds minder omdat de satelliet zich steeds dichter naar de horizon bevindt. Theoretisch zou je zelfs een negatieve elevatie kunnnen hebben als je de schotel maar hoog genoeg bevestigd en het signaal rondstralend is.<P>
Gast Geplaatst: 27 juli 2001 Geplaatst: 27 juli 2001 OK Gerdy, sorry, ik woon in Zuid Duitsland.<BR>Had ik even niet aan gedacht:<BR>Voor de volledigheid dan:<BR>tan 28°= 0,5317<BR>tan 29°= 0,5543<BR>tan 30°= 0,5774<BR>tan 31°= 0,6009<BR>tan 32°= 0,6249<P>En nu ga ik naar het zwembad....!<BR>
Gast Geplaatst: 27 juli 2001 Geplaatst: 27 juli 2001 Scheelt nog een boel dan waar je woont Is maar goed dat het op de evenaar niet sneeuwt, anders zou de schotel snel volsneeuwen denk ik...
goto Geplaatst: 27 juli 2001 Geplaatst: 27 juli 2001 @ Avensis,dus als ik het goed begrijp moet je met een draaibare schotel verder van een object afstaan als met een vastopgestelde schotel.Is hier ook nog een formule voor of moet je maar gewoon uitproberen?<P> greetings goto. compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.
Gast Geplaatst: 27 juli 2001 Geplaatst: 27 juli 2001 Ga er maar van uit dat ie wel snel volregend tijdens een tropische bui.<BR>Ik was laatst in Indonesie en daar staan die dingen werkelijk praktisch loodrecht naar boven te kijken. Wel een gaaf gezicht trouwens.
Gerdy Geplaatst: 28 juli 2001 Geplaatst: 28 juli 2001 Beeld je gewoon in dat, als je pal naar het zuiden kijkt, je een "regenboog" ziet.<BR>Op het hoogste punt er van zit Thor, links en lager turksat bvb en rechts en lager panamsat bvb. daartussen, en op die boog, zitten alle andere satellieten.<BR>Om een idee te hebben van de verschillende elevaties (elevaties voor Amsterdam):<BR>42° oost (Turksat): 20.97<BR>1° west (Thor): 29.85<BR>45° west (Panamsat): 14.80<P>heb je daar iets aan ??? Gerdy
Gast Geplaatst: 28 juli 2001 Geplaatst: 28 juli 2001 Tussen 1° West en 5° West heeft de schotel op onze breedtengraden zijn hoogste elevatie bereikt. Ten oosten en westen hiervan gaat de elevatie weer naar beneden.<BR>
Gerdy Geplaatst: 29 juli 2001 Geplaatst: 29 juli 2001 @ svetic<P>Op welke kamer zit je ? We kunnen misschien straks samen gaan aperitieven <p>[ 29-07-2001: Message edited by: Gerdy ] Gerdy
Gast Geplaatst: 29 juli 2001 Geplaatst: 29 juli 2001 Gaan aperitieven in Bagdad? Met cola en seven-up dan. Dat is een no alcohol land.<BR>Die Irak-Bagdad-Hilton lokatie sprak me wel aan omdat daar al die CNN reporters zaten tijdens de Gulf war. Ik zit nou eenmaal in de journalisten wereld, van beroepswege.<P>Dus daarom koos ik die lokatie, haha. Je geloofd toch niet dat ik daar echt zat hé..?<BR>En ik wilde Freek ook een beetje misleiden.<P>In werkelijkheid zit ik in Duitsland en pendel op en neer tussen Berlijn en Frankfurt/M.<P>Groeten
Aanbevolen berichten