Ga naar inhoud

Hulp gevraagd voor installatie van Debian via SATA controller

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb sinds een paar jaar hier een fileserver draaien op Windows XP. Deze voorziet mijn PC en laptop van veilige datastorage (foto's e.d) en de Dreambox van films. Omdat Windows XP al weer zijn langste tijd gehad heeft, ben ik op zoek naar een vervangend besturingssysteem. Windows 7 ziet er allemaal wel leuk uit, maar omdat de gewenning voor mij na een half jaar nog steeds niet optimaal is en ik een kaal besturingssysteem van 16 Gigabyte wel wat absurd vindt, grijp ik naar de mogelijkheid van een Linux besturingssysteem. Vraag me niet waarom, maar mijn oog is gevallen op Debian. Het had net zo goed Ubuntu kunnen zijn, dat maakt het allemaal nog niet zo spannend.

Maar nu komt mijn probleem. In die fileserver heb een SATA controller ingebouwd van RocketRAID. Hieraan gekoppeld heb ik 2 schijven van 750GB die in een RAID 1 configuratie draaien. Tijdens installatie van Debian kan het systeem geen harde schijf vinden, dus hoe krijg ik nu die SATA controller aan de praat in Linux?

Dit is wat ik al heb geprobeerd. Ik heb de drivers gedownload van hun site, samen met de handleiding. Maar ik krijg het na en paar dagen tobben nog steeds niet aan de gang. Dit is de output die ik nu krijg:

Code:
~ # uname -r2.6.26-1.486~ # _
Code:
~ # sh /tmp/hptdd/preinst.shThe disk you insert is for linux kernel 2.6cp: kan stat niet toepassen op '/tmp/hptdd/boot/rr174x2.6.26-1-686i386.ko.gz' : Bestand of map bestaat nietError! This step failed!~ # _

De drivers lijken gezien de naam voor Linux kernel 2.6.26-2 geschikt, terwijl de kernel tijdens in systeeminstallatie nog op 2.6.26-1 draait. Maar kan dat kwaad, of moet ik eerst drivers gaan compilen naar kernel 2.6.26-1? En zoja, hoe ga ik dat voor elkaar krijgen dan?

• Moderator
Geplaatst:

ik denk dat er niets anders op zit dan de sources te pakken en ze zelf te compileren.

Sources:

rocketraid 1740 source

Dat heeft als voordeel dat als je een kernel update zou moeten doen je zelf een nieuwe kan bouwen.

succes,

Wiz

Ah, ik lees net dat je nog geen linux machine hebt draaien. Kan je met die debian een live omgeving starten vanaf cd? dan zou je daarmee de drivers kunnen maken (zie readme file) en even op een usbstick kunnen zetten.

Hoe je die driver kan compilen staat in de readme.

Ik ken de installatie van debian niet, maar er zal een mogelijkheid zijn waar je extra drivers aan de installatie kan toevoegen, bij Ubuntu moet je dan de Alternate installeren, dan kan je als de installatie start een usbstick mounten waar drivers staan die je nodig hebt.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Je kunt moeilijk doen en de source gaan downloaden en een nieuwe kernel module compileren. Je kunt ook een Debian zoeken die de juiste kernel gebruikt, zal wel debian 5.05 of 5.06 zijn, gokje.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

• Moderator
Geplaatst:

ja daar zit nu de crux van het verhaal.

Enige drivers die highpoint heeft zijn voor debian 5.0.1, ik denk dat hij met 5.0.6 aan de slag wil, en ik vrees dat die drivers niet standaard in debian zullen zitten of via een repository toegevoegd kunnen worden.

groet,

Wiz

Geplaatst:

Oké dus toch compileren, ik ga dat dan maar eens proberen. Nog nooit gedaan, dus ben benieuwd. Hoe heb je dat linkje zo snel gevonden trouwens, ik kon dat niet vinden op de site?

Edit:

Origineel bericht van: Lamko
Je kunt moeilijk doen en de source gaan downloaden en een nieuwe kernel module compileren. Je kunt ook een Debian zoeken die de juiste kernel gebruikt, zal wel debian 5.05 of 5.06 zijn, gokje.

Neen, ik zie dat ik al weer een oude Debian heb, De 5.0.0 "Lenny". Even een nieuwe ISO downloaden is misschien wel net zo makkelijk.

Bedankt voor de tips, heb nu visitie dus kom er later op terug.

Geplaatst:

Bedenk wel dat met elke kernel update je veel onderhoud zult moeten doen. Dus eerst voor de juiste kernel compileren die je nog niet draait en dan ze er weer in zetten. Wat een werk, het kan wel maar waarom al die moeite erin steken. Daarom ben ik ook van Debian afgestapt waardeloze hardware ondersteuning moest altijd zelf aan het compileren.

edit

Dan zul je dus wel 5.01 moeten pakken zoals wiz heeft uitgezocht.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

• Moderator
Geplaatst:

Toch maar de nieuwere versie downloaden en hopen dat daar wel support in zit voor rocketraid adapters.

Het is inderdaad veel werk om vanaf sources dingen aan de gang te krijgen, maar als je die hardware nou hebt, en toch met linux aan de slag wilt, dan heb je niet zoveel opties.

@varkentjes, download eens een ubuntu 10.04 live cd en kijk eens of die out of the box die rocketraid ondersteunt, dat scheelt je een hoop geklooi met drivers.

succes,

Wiz

Ik zie net dat die drivers die je van de website kan downloaden de laatste versie 9.04 is, en hij zit er niet standaard bij.

Ik neem aan dat je debian wilt installeren op die logical disk in de array, of heb je een aparte disk waar het operating system op geinstalleerd wordt?

Geplaatst:

Nou, dat downloaden van een andere CD was makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben de hele middag aan het zoeken geweest naar een geschikte installatie CD, maar kan eigenlijk niets vinden wat een bijpassende kernelversie heeft. De tafel ligt nu vol met glimmende onderzetters. blush

Ik heb geen andere schijven in de machine, dus er zit dus niks anders op dan met sources aan de slag te gaan. Ik heb nu met VMware even een tijdelijke installatie van Debian gedaan en heb de readme geraadpleegd uit de source in het linkje van wiz, maar het wil me nog niet lukken.

Code:
debian:/rr174x-linux-src-1.03/product/rr174x/linux# makegrep: /lib/modules/2.6.26-1-686/build/include/linux/version.h: Bestand of map bestaat nietexpr: fout in de syntaxis../../../inc/linux/Makefile.def:85: *** Only kernel 2.4/2.6 is supported but you use 2..  Gestopt.debian:/rr174x-linux-src-1.03/product/rr174x/linux# _

Wat doe ik nu fout en hoe moet het dan wel?

Geplaatst:

Je zult eerst de dependencies moeten oplossen.

sudo apt-get install linux-headers-$(uname -r) zal wel helpen

Mythbuntu 12.04

• Moderator
Geplaatst:

Zo te zien mis je de kernel headers.

doe eens apt-get install build-essential (ten minste, zo heet ie in ubuntu, zal in debian niet heel veel verschillend zijn gok ik).

en linux-headers-<kernelversie> zul je ook nog nodig hebben.

groet,

Wiz

Geplaatst:

Beide regels heb ik eerst in het terminalvenster uitgevoerd. Er lijkt nu iets meer te gebeuren maar zie nog wel foutmeldingen. En in welke map moet ik de nieuwe drivers verwachten?

Code:
debian:/rr174x-linux-src-1.03/product/rr174x/linux# makemake[1]: Map '/usr/src/linux-headers-2.6.26-1-686' wordt binnengegaan  CC [M]  /rr174x-linux-src-1.03/product/rr174x/linux/.build/os_linux.o/rr174x-linux-src-1.03/product/rr174x/linux/.build/os_linux.c: In function ‘os_sd_changed’:/rr174x-linux-src-1.03/product/rr174x/linux/.build/os_linux.c:315: error: implicit declaration of function ‘scsi_device_cancel’make[2]: *** [/rr174x-linux-src-1.03/product/rr174x/linux/.build/os_linux.o] Fout 1make[1]: *** [_module_/rr174x-linux-src-1.03/product/rr174x/linux/.build] Fout 2make[1]: Map '/usr/src/linux-headers-2.6.26-1-686' wordt verlatenmake: *** [rr174x.ko] Fout 2debian:/rr174x-linux-src-1.03/product/rr174x/linux# _

Geplaatst:

Je hebt een 2.6.22 kernel nodig volgens :

site

Typisch, je blijft bezig of je zult de kernel source moeten downloaden en patchen waarom lukte het trouwens niet met de cdtjes

Mythbuntu 12.04

Geplaatst:

No offence, maar is het niet verstandiger de schijven onder Linux gewoon als softraid te installeren. De gemiddelde thuisgebruiker draait graag het nieuwste vh nieuwste en het is altijd jammer als een nieuwe kernel je RAID hardware niet meer ondersteund.

Ander nadeel is ook dat je _alles_ kwijt bent wat onder je harware RAID hangt bij een defect vd RAID controller.

Geplaatst:

Misschien een idee om FreeNas te downloaden?

Deze is ook in de vorm van een LiveCD te downloaden.

Het is gebaseerd op BSD en is gratis.

Ik heb er veel plezier van en ook de rocket kaartjes worden ondersteund. Promise Sata kaartjes ook geen probleem.

Gewoon de live cd opstarten, dan bij punt 1 de netwerk aanduiden, bij punt 2 het ipnummer (laten) toekennen en de rest via de webremote instellen.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Geplaatst:

Even een tussentijdse update. Ik heb inmiddels de boel aan het draaien gekregen. Na wat zoekwerk heb ik Debian "Lenny" 5.0.6 gevonden en deze gebruikt tijdens de installatie kernelversie 2.6.26-2, dezelfde die de drivers van RocketRAID ook hebben. Maargoed, dat is mooi makkelijk natuurlijk, maar voor de toekomst wil ik toch wel weten hoe je je eigen drivers kan compilen, dat krijg ik nu nog steeds niet voor elkaar en een duidelijke readme of howto heb ik nog niet gevonden. Iemand nog tips?

Een shell scriptje om mijn onboard audiodrivers te installeren geeft ook nog een foutmelding

Code:
You haven't installed the kernel source.

Ik mis volgens mij de map /lib/modules/$KERNEL_VER/source

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen