Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag mbt tot het installeren/instellen van een du LNB.

De sitiatie is op dit moment als volgt. Wij hebben een schotel met daarop gemonteerd één LNB met 4 uitgangen voor de ontvangst van Astra 1. Daarachter hangt een switch met 6 ingangen waarbij aan de andere zijde een 4 tal decoders hangen (met canal digitaal kaarten)(van de 6 ingangen zijn er nu 4 gevuld)

Nu er een aantal zenders gaan verhuizen en omdat er interessante zenders beschikbaar zijn op de astra 3 zouden wij deze ook graag willen ontvangen.

Nu ben ik nog in het bezit van een canal digitaal duo LNB met een viertal aansluitingen.

Is het mogelijk de single LNB te vervangen door de duo LNB deze vervolgens aan te sluiten aan de reeds bestaande opstelling (switch), zodat wij nu met de 4 decoders beide sat. kunnen ontvangen gelijktijdig?

Is dit te simpel gedacht?

Ik heb me namelijk laten vertellen dat ik een tweetal LNB's nodig hebt die naast elkaar worden geplaatst waarbij op de astra 1 4 uitgangen zitten en op de astra 3 2 uitgangen (immers mijn switch heeft 6 ingangen).

Vervolgens moeten twee uitgangen van de switch worden gecombineerd tot één zodat er één kabel nodig is die naar de decoder loopt.

Wie o wie kan mij wijze raad geven over wat juist is en wat ik nodig heb??

Alvast dank voor een reactie.

Groet Maarten

Geplaatst:

ik denk dat je nu een quatro lnb hebt met een multiswitch

de multiswitch hoef je niet meer te gebruiken in de duo lnb zit al een switch

dus je kunt de antenne kabels zo aansluiten op de duo lnb

maar wat van type schotel heb je en hoe groot is de schotel

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Dank voor je snelle reactie.

Ik heb nu een schotel van 64 cm. (merk moet ik nog even naar kijken, als ik het nog lezen kan.)

Je schreef dat ik die multi switch niet nodig meer hebt.

Wat doet die multiswitch nu dan precies voor mij?

Groet Maarten

Geplaatst:
Origineel bericht van: Africatwin
Wat doet die multiswitch nu dan precies voor mij?

Die zorgt ervoor dat alle 4 de ontvangers alle signalen van de LNB kunnen ontvangen zonder elkaar te storen.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Ok duidelijk.

In de ontvanger van CD zit nu dan de multi-switch verwerkt, welke schakelt tussen de gevraagde sat.

Volgende vraag:

Kan ik de kabels die nu naar de multi-switch lopen verlengen naar de coax kabels die naar de ontvangers lopen met een simpele verbindingsstekker?

Groet Maarten

Geplaatst:
In de ontvanger van CD zit nu dan de multi-switch verwerkt, welke schakelt tussen de gevraagde sat

In een ontvanger zit nooit een switch. Wel kun je een ontvanger instellen om een switch aan te sturen. Je zult dus op alle 4 de ontvangers in moeten stellen dat er indien nodig geschakeld moet worden tussen Astra 1 en Astra 3.
Dit stuursignaal gaat dan naar de quad DuoLNB, welke voor iedere aansluiting intern een switch bevat die schakelt tussen de beide LNBs.

Kan ik de kabels die nu naar de multi-switch lopen verlengen naar de coax kabels die naar de ontvangers lopen met een simpele verbindingsstekker?

Nieuwe kabels uit 1 stuk zou natuurlijk mooier/beter zijn, maar als je de verbindingen goed maakt en dusdanig dat er geen vocht in kan komen dan zou dat moeten werken.
Ik ga er dan wel van uit dat de kabels niet heel lang (ordegrootte 100m) zijn.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

als het een triax schotel is zal dat wel lukken ,en als je de antenne kabel wilt verlengen

dat kun hier mee doen F-connector koppelstuk en even goed dicht plakken

met vulcaniserende tape

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Dank voor de snelle reactie's

Heb ik nog een vraag:

Waarom/wat is de reden geweest destijds met installeren van één LNB met 4 uitgangen om er een multi-switch tussen te plaatsen.

Dit terwijl er ook slechts 4 ontvangers achter de lnb zaten?

Dit vraag ik mij af omdat ik me nu realiseer dat de duo quattro lnb gewoon onafhankelijk van elkaar de verschillende sat. kan vinden/bekijken, en dit voor 4 ontvangers gelijktijdig

Kan ik evt ook de switch ertussen laten zitten, zodat ik er evt nog een 5de ontvanger aan kan hangen (duo ontvanger/tuner).

Of geeft dit conflicten met de DUO LNB van CD?

Groet Maarten

Geplaatst:
Waarom/wat is de reden geweest destijds met installeren van één LNB met 4 uitgangen om er een multi-switch tussen te plaatsen.

Hoe oud is die opstelling? Misschien waren er toen geen quad LNBs te koop (weet eigenlijk zo niet
uit mijn hoofd wanneer die (betaalbaar) op de markt kwamen confused )

Kan ik evt ook de switch ertussen laten zitten, zodat ik er evt nog een 5de ontvanger aan kan hangen (duo ontvanger/tuner).
Of geeft dit conflicten met de DUO LNB van CD?

Dat gaat voor zover ik kan inschatten niet werken.
Dan zou je een multiswitch moeten nemen met 8 ingangen voor 2 quattro LNBs en met meer dan 4 uitgangen.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Jouw oude LNB is waarschijnlijk een quattro LNB, de nieuwe is een quad LNB.

Een quattro LNB heeft vier uitgangen met vast op die uitgangen:
1: lage band 10.7-11.7GHz Horizontaal
2: lage band 10.7-11.7GHz Verticaal
3: hoge band 11.7-12.75GHz Horizontaal
4: hoge band 11.7-12.75GHz Verticaal

De switch zorgt ervoor dat de gewenste band/polarisatie die door de ontvanger gevraagd wordt middels voedingsspanning en al dan geen 22kHz tone-burst signaal doorgegeven wordt:
-lage spanning(13/14V)/geen 22kHz=lage band 10.7-11.7GHz Horizontaal
-hoge spanning(17/18V)/geen 22kHz=lage band 10.7-11.7GHz Verticaal
-lage spanning(13/14V)/wel 22kHz=hoge band 11.7-12.75GHz Horizontaal
-hoge spanning(17/18V)/wel 22kHz=hoge band 11.7-12.75GHz Verticaal
Dit principe wordt ook wel mini-DiSEqC genoemd.

Een quad-LNB heeft deze switch ingebouwd maar doet dan eigenlijk hetzelfde.

Een duo-quad LNB werkt dan ook nog met een DiSEqC-signaal waardoor er nog een extra signaal gestuurd wordt welke satelliet op de desbetreffende aansluiting doorgegeven moet worden. (Je ontvangers moeten dus minimaal DiSEqC 1.0 aankunnen).

Op een quattro-LNB kan je m.b.v. de juiste switch meer dan vier ontvangers aansluiten, op een quad LNB (rechtstreeks, dus zonder switch) maximaal vier.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Dank voor de zeer verhelderende uitleg!!

Nu snap ik het verschil (nieuw hé in de sat wereld!!)

Ik heb gisteravond een poging gedaan om de huidige kop te vervangen door de Quad kop van CD.

Kwam er alleen achter dat met de huidige klimmiddelen die ik heb niet zozeer de hoogte een probleem is maar de afstand van de schotel van de muur.

Ik kom er gewoon niet bij!!

Ga eens rustig nadenken hoe ik hier goed bij kom.

Groet Maarten

• 3 maanden later...
Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Tijdje stil geweest rond de vervanging.

Gisteren is er iemand geweest om de kop te vervangen (was een beetje hoog en lastig bereikbaar).

Het is verder gelukt!!!. we hebben nu beeld op de 19,2 en 23,5.

was met de dreambox even prutsen om de instellingen van Diseqc goed te krijgen. Maar verder wel gelukt.

Nu op zoek naar een vervanger voor de dreambox, ben nu sinds een week in het bezit van een echte tv (HD, 3D, enz. enz.) wil nu wel graag HD ontvangst hebben.

Iemand nog goede tips voor HD apparaten?

Groet Maarten

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen