Ga naar inhoud


Het nut van Logopedie bij een kind van 5.


Gerard 76

Aanbevolen berichten

Mijn zoontje van 5 zit nu al ruim een half jaar op logopedie.

Dit is gebeurd op aanraden van de school

omdat z'n spraak niet zo goed is als 't zou moeten zijn.

Hij is wel goed te verstaan,

maar de meeste andere kinderen praten duidelijk beter.

 

Maar ik heb m'n twijfels over de vrouw die het geeft.

Hij moet nu de "r" oefenen omdat hij die niet goed uitspreekt.

Nu heb ik al van diverse kanten vernomen dat de "r" uitspraak

pas rond het 6e of 7e jaar goed moet zijn.

Waarom er dan al nu al mee beginnen?

Daarnaast ,er zijn talloze mensen die niet eens een "r" kunnen zeggen.

 

Ook komt ze nogal rommelig over,zo was ze laatst

alle info over m'n zoontje kwijt.

Ze werkt niet met een laptop maar pent alles op.

 

Al een tijdje denk ik erover om hem eraf te halen

want ik heb geen zin om hem tot z'n 7e daarheen te laten gaan.

Ik heb er gewoon geen goed gevoel bij.

 

Iemand hier ervaring mee?


 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, er heeft zich een hele industrie ontwikkelt die hierop inspeelt en zichzelf in stand houd, slissen, beetje moeilijk de r uitspreken en er komt wel een advies om naar een logopedist te gaan.

Het zal soms wel nuttig zijn maar vaak is het ook geldklopperij, en als je dat advies niet opvolgt dan moet je wel een slechte ouder zijn nietwaar?

Gewoon gezond verstand gebruiken, als het niet storend is en niemand heeft er problemen mee gewoon met rust laten. Kinderen op zo'n leeftijd al een afwijking aanpraten vind ik al veel schadelijker.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

taal is een aan-een-schakeling van klanken welke woorden vormen. Om deze klanken goed tot uitdrukking te laten komen dienen ze fatsoenlijk de mond te verlaten zodat men ze kan horen. Logopedie richt zich niet op een letter ®, maar op techniek om de klanken te produceren. Zo dient men lucht vanuit de buik door de stembanden te persen en niet vanuit de borst. kijk eens wat er met je buik gebeurt als je overdreven 10 keer achter elkaar de r uitspreekt.

 

't gaat veelal om het oefenen van spieren welke allemaal benodigd zijn om taal goed tot uitdrukking te laten komen.

 

om er nu wel of niet op jonge leeftijd aan te beginnen ??? tja. Het gaat er zich om dat men zich geen foute 'bewegingen/spraken' aanleert.

- Men leert een kind ook op jonge leeftijd fietsen/zwemmen/etc.

- Van een rijschoolhouder hoor je dat ze 't liefst 'maagden' achter het stuur hebben dan dat ze jongeren krijgen die al eens met paps hebben mogen rijden en dan vervolgens de foute dingen af moeten leren.

 

 

'n maat van me (30) loopt ook bij een logopedist.. jarenlang een verkeerde manier van praten 'aangeleerd' praat vanuit de borst.. die is in een kroeg niet meer te verstaan omdat hij geen volume (= lucht persen) meer kan genereren, omdat hij niet weet hoe hij vanuit de buik moet praten..

 

straks begint: mu-mu-mu-mu-mu-mu-mu dan mo-mo-mo-mo-mo

 

 

just my 2 cents

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt wel overal een complottheorie achter gaan zoeken.

Scholen geven dat advies niet voor de gein en hebben geen belang bij het spekken van de logopedist zijn/haar zakken.

 

Het lijkt mij dat je een spraakafwijking beter vroeg kunt aanpakken dan later foutief aangeleerd weer ongedaan maken.

 

Maar ja, ouders zijn tegenwoordig erg eigenwijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: caveman

Het zal soms wel nuttig zijn maar vaak is het ook geldklopperij, en als je dat advies niet opvolgt dan moet je wel een slechte ouder zijn nietwaar?


En daarmee sla je de spijker dus op de kop.
Als ik en m'n vrouw besluiten hem eraf te halen
wat vindt de school er dan van?
Krijg je dan een soort van stempel op je gedrukt door de school?
Kijk,hij heeft wel baat bij de logopedie,dat zeker,
er zit vooruitgang in z'n spraak,
maar toch...


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: caveman
Tja, er heeft zich een hele industrie ontwikkelt die hierop inspeelt en zichzelf in stand houd, slissen, beetje moeilijk de r uitspreken en er komt wel een advies om naar een logopedist te gaan.
Het zal soms wel nuttig zijn maar vaak is het ook geldklopperij, en als je dat advies niet opvolgt dan moet je wel een slechte ouder zijn nietwaar?
Gewoon gezond verstand gebruiken, als het niet storend is en niemand heeft er problemen mee gewoon met rust laten. Kinderen op zo'n leeftijd al een afwijking aanpraten vind ik al veel schadelijker.


Volgens mij hoef je daar niets voor te betalen.
Het kan nooit kwaad als het geadviseerd wordt, ik denk niet dat je kind er later nadelen van ondervind.
Gewoon positief benaderen, vroeger werd er helemaal geen aandacht besteed aan dit soort zaken.

Satelliet spullen verkocht, kijk nu met plezier via de kabel (Ziggo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een dochtertje van zes, en die heeft tot een 3 kwart jaar ook de r steeds als een l uitgesproken.

Dat gebeurt vaker.

 

 

Inmmiddels is ze ruim zes en kan ze de mooiste rollende r-en maken die je maar wil horen.

Ook ik denk dat je zelf moet kunnen inschatten of je inderdaad naar een logopedist moet gaan.

Wij hebben zelf veel geoefend en het kwam vanzelf.

 

Maar ik heb v.w.b. toch ook het idee dat kinderen steeds korter kind kunnen zijn en dat er hele theorieen op ze worden losgelaten en zelfs op de peuterspeelzaal krijgen ze al een beoordeling voor als ze naar de basisschool gaan.

En juist dan krijgt de basisschool al een soort vooroordeel over het kind en wordt er a.h.w. een stempel op gedrukt, terwijl het vaak niet zo n vaart loopt en dat het allemaal best goed komt.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerard,

 

Waarom zou je je kind er vanaf halen ?

je hebt geen goed gevoel bij deze dame, ik zou zeggen zoek een ander waar je wel een goed gevoel bij hebt.

 

Je kind deze hulp ontzeggen, zal je zeker een keer opbreken.

 

Wees blij dat hij op een school zit die aandacht voor de kinderen heeft, ga hier zeker mee door.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga akkoord met Bert1952, als die logopedist je niet bevalt, dan ben je natuurlijk vrij om een andere op te zoeken.

 

Ik weet niet hoe het in NL zit, maar ik word soms gek van al die kinderen die met een Franse r spreken. Toen ik kind was (en dat is nog geen 2 decennia geleden) dan werd je voor een Franse r naar de logopedie gestuurd.

 

Als je kindje eventuele uitspraakproblemen heeft, dan kan logopedie nooit kwaad. smile

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn jongste (wordt de 25e 5) gaat sinds kort ook naar logopedie omdat ze de "r" en de "l" niet goed kan uitspreken. ze heeft "gespeend" tot afgelopen oudjaarsdag en duimt nu. dat is daar mede debet aan.

de (uit)spraak dient goed te zijn voor ze naar groep 3 gaan, dat is een eis, welke je met een korreltje zou moet nemen, volgens de school waar ze op zit (i.i.g voor het lesprogramma wat ze daar volgen).

ik heb er geen moeite mee, ik laat dat soort adviezen liever aan de experts over, de keuze was wel aan ons (euh, mijn exvrouw smile )

 

 

merDe

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...