Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Beheerder
Geplaatst:

Zijn er op sat4all eigenlijk ook programmeurs van Windows software aktief?

Doe je dat hobbymatig, of voor uitoefening van je beroep?

Ik welke taal of op welk platform programmeer je dan? VB, C#, C++, Delphi, .net? Object georienteerd of juist niet?

Het lijkt me leuk eens te zien wie daar nog meer mee bezig is smile

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik heb al het nodige in Delphi gemaakt, zoals een eigen programma om een F1 Pool bij te houden

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Geplaatst:

In mijn vorige baan ook wat dingetjes gedaan met Delphi, voornamelijk om info uit Novell eDirectory te halen

Maar ik zou dat meer als hobby niveau willen betitelen

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Ik heb ook al wat gespeeld met VB.Net

Een TCP ServerClient applicatie gemaakt.

Beroepsmatig doe ik ook PLC´s programeren naast de alledaagse dingen.

-------------------------------------------------------------------

Als iedereen mekaar helpt zijn er geen problemen meer.

Geplaatst:

Al 12,5 jaar beroepsmatig bezig met asp, asp.net, vb, vb.net.

Daarnaast al wel alle versies van MSSql server meegemaakt en nu druk bezig met migreren van verschillende grote systemen van sql2000 naar sql2008.

Laatste 4 jaar steeds zwaartepunt naar bi/ba en schrijven van Functioneel Ontwerp, naar Technisch Ontwerp, begeleiding van ontwikkelaar(s), vervolgens Testen, Accepteren en in Productie brengen.

Nu steeds meer een splitsing aan het maken tussen verschillende productiesystemen en een apart (dik) DataWarehouse om bi/ba meer in praktijk te gaan brengen en met (te) zware analyses de productie systemen niet te belasten.

"werk is nagenoeg hobby.. en alles wat een ip-adres heeft is hobby"

Geplaatst:

13 jaar bezig met ERP applicaties in asp, aspx.

dit nu op server2008 met sql laatste versies, en zo gaan we verder en verder.

ook heel veel applicaties die communiceren met Microsoft Dynamics (heel groot en zwaar pakket van Microsoft)

et voila

Geplaatst:

Ooit begonnen als programmeur op een IBM mainframe.

Nu informatieanalist.

Ik hobby nog steeds met Delphi. Heb daar mijn leden en donateur administratie in gebouwd.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:
Origineel bericht van: Psychosammie
Ik hobby nog steeds met Delphi. Heb daar mijn leden en donateur administratie in gebouwd

Dat klinkt interessant. Heb zelf ook een ledenadministratie (in Lotus Notes gebouwd) maar ben al langere tijd van plan dit op een ander platform onder te brengen (Notes id verloopt binnenkort)
Twijfel alleen nog tussen b.v. Delphi of iets met een webinterface.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:
Origineel bericht van: vGnp
Twijfel alleen nog tussen b.v. Delphi of iets met een webinterface

Heb me ondertussen na enig zoeken op het web aangemeld bij een niet al te dure centraal geregelde service voor verenigingen.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Een web interface is de meest beroerde interface die je kan bedenken. Alleen leuk als anderen je applicatie ook moeten gebruiken.

Ik gebruik mijn applicatie voor het maken van lijsten, bijhouden van jubilea en andere gebeurtenissen, afdrukken acceptgiro's.

Een service zie ik niet zitten ivm privacy.

• Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)

Geplaatst:
Een web interface is de meest beroerde interface die je kan bedenken. Alleen leuk als anderen je applicatie ook moeten gebruiken.

Hier ben ik het niet mee eens. Applicaties zijn meer en meer multi-user, multi-site en dienen ook nog eens op verschillende omgevingen (=OS'en) te draaien.

Tegenwoordig met ajax e.d. kan de zichtbare post-back van een site/applicatie 'onzichtbaar' worden uitgevoerd waardoor webapplicaties zonder meer de look-&-feel van desktop applicaties evenaren.

Ook in de beheersbaarheid 'kan' het enorm schelen of je nu 1-2 webservers en databaseservers dient bij te werken met de nieuwste versie i.p.v. dat je met een executable 'tig werkstations af moet.. (toegegeven, hier zijn ook hele goede toepassing voor om het uit te rollen.)

Sterker nog, ik neem de laatste tijd een trend waar dat wanneer je in een applicatie niet per se functionaliteit van een GPU/Geluidskaart/Ander soort I/O apparaat nodig hebt applicaties 'web-enabled' worden gemaakt omdat men (=ontwikkelaars) wel de volledige controle hebben over de werking van een website, maar niet de volledige controle hebben over een werkstation. (Iemand zal maar weer eens een DLL vervangen hebben die jij als 'standaard' interpreteert en zodanig gebruikt.).

Ik ontwikkel zelf een breed scala aan toepassingen (desktop, web, services, etc.) maar heb zelf vanwege bovenstaande uitleg een grote voorkeur voor webtoepassingen.

Geplaatst:

en hier volg ik raas dan weer kompleet.

door de diversiteit in OS systemen, plaatsen waar gebruikers zitten (op bureau, reis, op hotel, op de trein, Iphone, HTC,...)

dan is het bijna uitgesloten om een hardinstal van programma's te doen.

Hier draaien wij een online catalogus volledig op het ERP systeem en het leuke is dat alles met Load Balance servers werkt en gevolg is dat wij zelf onze verkeer bepalen en aantal, en dat updates op 1 plaats gebeurt...want anders mag je zo'n 400 PC's gaan updaten en dat is een beestewerk.

en gezien ik al 13 jaar dit vertel en in het begin veel mensen heel lachend tot twijfels kregen zien we toch dat alle grote spelers, SAP, Microsoft Dynamics,... allemaal een mooie.... jajaja webinterface voorzien boven op hun centrale db.

dus het moet toch ergens voor zijn.

Maar het is wel zo, als je zo'n dingen in elkaar steekt moet je verdikke goed weten waarmee je bezig bent, want de app is bereikbaar voor iedereen, maar iedereen heeft andere rechten.

Dus ervaring telt hier wel en een degelijke architectuur opbouw en schema's zijn geen overbodige luxe.

Amen wink

Geplaatst:

Jullie bekijken het beiden vanuit technisch applicatiebeheer oogpunt en dan zul je vast wel gelijk hebben.

Maar vanuit het oogpunt van de gebruiker is het dramatisch. Ik heb me een jaar of 4 met GUI ontwerp bezig gehouden op onze kwaliteitsafdeling. Je wil niet weten wat voor een droevige web GUI's van SAP en Oracle ik voorbij heb zien komen. Wat GUI ontwerp betreft zijn we weer terug in het jaar kruik.

Ook voor wat betreft Delphi ben ik afgehaakt. Vroeger schreef je een programma in wat voor taal dan ook en je was klaar. Nu moet ik naast Delphi ineens ook verstand hebben van CSS, Javascript, HTML, XML en weet ik veel wat voor ellende al niet meer. En dat alleen om een web aplicatie te schrijven die niets meer kan dan de ouderwetse Delphi applicatie.

Geplaatst:

Maar vanuit het oogpunt van de gebruiker is het dramatisch. Ik heb me een jaar of 4 met GUI ontwerp bezig gehouden op onze kwaliteitsafdeling. Je wil niet weten wat voor een droevige web GUI's van SAP en Oracle ik voorbij heb zien komen. Wat GUI ontwerp betreft zijn we weer terug in het jaar kruik.

Dus jij zegt: als het een 'forms' applicatie is, is de GUI per definitie goed.
Als een ontwikkelaar in een 'forms' applicatie een goede GUI kan maken, dan kan die dat ook in een WebUI. zondermeer. punt.

Ook voor wat betreft Delphi ben ik afgehaakt. Vroeger schreef je een programma in wat voor taal dan ook en je was klaar. Nu moet ik naast Delphi ineens ook verstand hebben van CSS, Javascript, HTML, XML en weet ik veel wat voor ellende al niet meer. En dat alleen om een web aplicatie te schrijven die niets meer kan dan de ouderwetse Delphi applicatie.

Maar Psychosammie, was dat een applicatie op zichzelf staand dan? Tegenwoordig communiceren applicaties veelal met Databases (MsSQL, Oracle, MySQL) waar je ook opdrachten (lezen,schrijven,bijwerken,verwijderen) aan door moest geven. Dit gebeurde ook in een taal (T-SQL, PL/SQL, ANSI/SQL) die niet gelijk aan Delphi is. Dus daar moest je ook meerdere disciplines beheersen. (classes, pointers, cursors, etc.etc. )

Ontwikkelen van software blijft nog altijd gelijk, alleen gebruik je nadere methoden.

Mijn ervaring is, dat wanneer je werkzaam bent in deze sector, je nieuwe technieken zult moeten blijven omarmen. Anders komt een keer het moment dat je met al je ervaring niets meer kunt omdat de sector afscheid heeft genomen van een techniek/platform.

Daarnaast, de ontwikkeltalen (bv. C en VB en alle afgeleiden daar vanaf C++, C#) blijf je nog steeds tegenkomen.

Een do-while/until, of een for-next/each kun je in de moderne studio's op exact dezelfde manier maken als 20 jaar geleden. Er zijn alleen wat meer 'componenten' bijgekomen om ook nieuwe technieken te onsluiten.

Een goed omkaderd voorbeeld is bv. de Windows Script Host welke (batchgewijs) scripts kan uitvoeren.
Deze script worden bv. gebruikt om zonder behulp van een GUI een aantal taken (al dan niet gescheduled) uit te voeren.
Op een gegeven moment besloot MS deze WSH in de Internet Information Server te stoppen waardoor deze ineens VBScript kon interpreteren. Door nu VBScript te mengen met HTML en hiermee een soort van 'conditionele output' te creeeren was ineens een nieuwe fenomeen op het internet geboren: "Dynamisch Gegenereerde Webpagina's" Omdat de WSH in IIS 'alles' kon uitvoeren wat VBScript ook kon, kon men ineens op een webpagina de inhoud van een database tonen... Dat was voor die tijd (1997) ongekend op het WWW.

Ook licentie-technisch valt er bij webapplicaties veel geld te besparen.
Bv. SQL Server, een client-server applicatie (forms) waarbij in het model is opgenomen dat iedere client een SQL Client licentie nodig heeft.
Bij een database/webserver betaal je (bv.) alleen de processor licentie. 1x een bedrag voor 1-4 sockets die je in je SQL wilt gebruiken. Per client hoeft niets afgedragen te worden.
Nu is het voor beheerders/ontwikkelaars zaak deze server zo efficient mogelijk te laten draaien zodat je bv. i.p.v 200 concurrent-users ineens 400 concurrent-users kunt 'serven'.
Hiermee blijven je licentiekosten gelijk, of je nu 200 of 400 gebruikers bedient.

Ten Slotte: Als het hele WWW en de techniek waarop het draait zo dramatisch is zoals je schetst, waarom wordt het dan door iedereen omarmt, En zoals SatMan al aangaf, op zowat iedere applicatie komt een web-schil.
Geplaatst:

als je inderdaad sommige kant en klare webpages gebruikt die soms bij applicaties zitten dan is het idd soms huilen van het uitzicht.

wij schrijven letterlijk een eigen web app bovenop de DB.

dus wij bepalen zelf welk uiterlijk, mogelijkheden, functies, .....

en daar zit veel werk in, maar wij halen qua rendement veel meer terug.

Want onze gebruikers krijgen enkel dat scherm/velden te zien die zij nodig hebben, terwijl anderen net op dezelfde pagina weer heel andere dingen zien.

ik blijf erbij, een goed doordacht systeem web based kan veel meer en is veeeeeel flexibeler dan een gesloten app.

en wij moeten voor de minste scheet geen compilatie gaan doen met risico op andere ingebakken feiten...alles draait per stuk bij ons en direct aanpasbaar/upgradebaar.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen