Ga naar inhoud

NAS en Streamen naar VU+ en 2 DM600 in netwerk

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als ik een NAS aan wil schaffen, is het dan mogelijk om met mijn Vu+ en DM600's de NAS te benaderen en films ed. af te spelen? Alle 3 de apparaten hangen in het netwerk.

Ik vermoed dat het wel kan, maar wil het toch effe checken.

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Geplaatst:

Oke, Thanks.

Instellen moet natuurlijk...

Wat belangrijk is, dat ik weet dat het kan, voordat ik geld uitgeef. Ik loop nu zo met HD's te leuren, dat een NAS voor mij een uitkomst is. Nu nog een NAS uitzoeken......

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Geplaatst:

smallnetbuilder.com (informatie site) heeft mooie performance overzichten : prijs

zoek er een die minimaal 25MB/s schrijven+lezen heeft of beter

de QNAP ts110 is bijvoorbeeld een nieuw model met echt goede prestaties

maar er is meer onder de zon.

ik heb de oude ts209pro en na 3 jaar nog steeds tevreden (2 disks in raid1)

gaat gewoon prima lukken met dm en vu

ciao

True North

Rebekka Bakken

Geplaatst:

Thx Tonski,

Ik twijfel erg tussen een 2bay of 4bay NAS van Qnap. Je hoeft nl. niet alle bays meteen te gebruiken. Dus kun je later wel uitbreiden. De TS-419P? Of de TS-439 ProII. De laatste is misschien over de top??

Ik weet het niet.. Heb nu een gigabit lan, dus wil wel zo snel mogelijk. Is 2-bay misschien toch niet genoeg?

• Moderator
Geplaatst:

Als je budget het toelaat zou ik voor een 4-bay ding gaan zodat je als je harder groeit dan voorzien qua data je nog uitbreidingsmogelijkheden hebt, en je zou dan in raid-5 kunnen gaan draaien zodat je minder ruimte kwijt bent aan redundancy.

Overigens wilde ik vorig jaar een ts509 aanschaffen, en uiteindelijk heb ik zelf met een atom boardje en wat schijven en memory een nas gebouwd op basis van linux. Zitten 4x 1.5T disks in, en ik heb nog de mogelijkheid om er een sata controller bij te zetten voor nog eens 4 disks, en er is nog ruimte in de kast om ze kwijt te kunnen smile

Dit omdat ik de prijs van het apparaat niet in verhouding vond staan met de hardware die je er voor terug kreeg. Tuurlijk zit er nog een stuk software support in de prijs enzo en ontwikkelkosten, maar je euro kan je maar 1x uitgeven, vandaar dat ik er zelf een in elkaar heb gezet.

Wat tonskidutch al zei, kijk eens bij smallbuilder, en vergelijk de hardware en performance van de nas dingen onderling. Een duurdere is niet noodzakelijkerwijs sneller.

groet,

Wiz

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

alle nieuwe qnap modellen zijn echt een heel stuk sneller en beter, mede wegens de intel atom en de juiste firmware

een zelf bouwen zou ook echt wel een goed idee zijn qua kosten, maar dat moet je kunnen en er ook tijd voor hebben

de synology is ook een prachtige...

maar welke je moet of zal nemen is echt aan jezelf.

de 2-bay is in zoverre veilig genoeg met raid-1 omdat je een nieuwe disk er zo bij geplaatst hebt indien er een mank gaat

de echte kosten zijn namelijk toch de harddiscs zelf die allemaal vervangen moeten worden na verloop van tijd

1) hdd's dient men in 24:7 elke 3 jaar te vervangen (professionele ict adviezen volgende) dus laat ze achter elkaar een voor een de geest geven vervangen moet

2) dat er een stuk gaat kan gebeuren binnen of na 3 jaar

en dan gezien 1) en 2) heb je bij de 2-bay (raid-1) een lagere kostenpost

als een "one-bay" hdd stuk gaat is de data weg.

hier staan naast films ook alle PC bestanden op NAS met dus ook foto's etc.

advies geven over budget kan ik niet

advies geven over veiligheid, ten dele (de bliksem kan altijd inslaan en je bent alsnog alles kwijt)

ciao

True North

Rebekka Bakken

Geplaatst:

Als ik bv een 2bay Qnap kies, met 2x 2TB disks, en deze in raid-1 plaats, betekend dit dat ik maar 1 disk van 2tb tot mijn beschikking heb? Correct? Wat ik begrepen heb is disk 2 dan voor de mirror-ing. Is dit de meest verstandige methode?

4bay is inderdaad vrij prijzig, maar kun je wel uitbreiden. Nadeel is dan inderdaad meerde HD's die je ook op den duur weer moet vervangen.......

2Bay is prijsgunstiger, maar dan kun je misschien een betere, en snellere spec. kopen. En maar 2 HD's te onderhouden. Maarrr, is bij 2 disks van 2tb, waar maar 2tb van de 4tb beschikbaar is, de grootte voldoende? 2tb is snel vol, of niet.

Pff... moeilijk. Nog iemand advies?

• Moderator
Geplaatst:

exact. Maar voordat dit een welk nas moet ik kopen topic wordt, het heeft eigenlijk niet heel veel meer van doen met de originele vraag.

Misschien is het beter om daar een aparte draad voor te openen in het hardware topic?

groet,

Wiz

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Wiz,

Je hebt gelijk, en... ik moet de keuze toch zelf maken. wink

Geplaatst:

de eenvoudigste methode om je NAS in de VU+ en ook in de dm600 te mounten is:

1)de VU+ etc/samba/smb.conf edieren

en op de plek van WORKGROUP die van de NAS en PC's invullen

2)op de NAS de Public map vrijgeven voor admin en gebruiker met NFS_access

3)Op de NAS de ip adressen toevoegen van PC en VU+

4)in de VU+ etc/fstab editeren met de laatste regel

Code:
rootfs               /                    auto       defaults              1 1proc                 /proc                proc       defaults              0 0devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0 0usbdevfs             /proc/bus/usb        usbfs      defaults              0 0/dev/mtdblock2      /boot                jffs2      ro                    0 0tmpfs                /var                 tmpfs      defaults              0 0tmpfs                /tmp                 tmpfs      defaults              0 0tmpfs                /dev/shm             tmpfs      mode=0777             0  0#/dev/discs/disc0/part1 /media/hdd         auto       defaults              0 0#/dev/sda1            /media/hdd           auto       defaults              0 010.0.0.100:/Public    /media/hdd/          nfs        rw,nolock,proto=tcp   0 0

10.0.0.100:/Public /media/hdd/ nfs rw,nolock,proto=tcp

herstarten en is gemount

/media/hdd/ > indien je geen hdd ingebouwd hebt

/media/net/ > indien je wel een hdd ingebouwd hebt

die ene regel en het delen op ip adres is de clou

veel plezier bij het tobben en succes met de aanschaf.

ciao

True North

Rebekka Bakken

Geplaatst:

dat geld natuurlijk ook voor de dm600 of andere

maar let wel dat je het enigma2 opname formaat instelt in die dm600 opdat de namen en de eit cuts meta etc gebruikt kunnen worden van opnames die je met de VU+ maakt (welke een enigma2 machine is)

ciao

True North

Rebekka Bakken

Geplaatst:

Ik heb de Qnap TS-439 Pro II besteld met 4 Samsung HD103SJ disks. Als ik het goed heb begrepen zou RAID-5 de beste oplossing zijn.?

Tonski, als de NAS er is ga ik jou tekst eerder in dit topic eens aandachtig lezen en proberen. Stap voor stap smile. Voor mij is "mounten" ed. allemaal nieuw. Als ik vragen heb laat ik mij wel horen...

Geplaatst:

raid 5 is een goede oplossing ja, maar zijn 4 disken voldoende voor raid 5? durf ik ff niet meer op te antwoorden.

overigens is raid 1 makkelijker mee om te gaan, maar kost je meer diskruimte.

VU+ Ultimo Open PLI 4, astra 19, 23 en 28 met multytenne

Geplaatst:

raid uitleg

pas vanaf raid 6 moet je 5 discs hebben

bij raid 5 zijn 4 discs genoeg

ik plaats al even 2 afbeeldingen die je tzt niet moet vergeten voor NFS access

naast het normale aanmaken van gebruikers voor PC's is dat de clou voor NFS access met de VU+ of dream.

en vergeet niet de movie map op public aan te maken Voorafgaand aan NFS-access.

ciao

True North

Rebekka Bakken

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen