Ga naar inhoud

SSD Ter vervanging van de bekende HDD in de computer wie heeft ervaring

Aanbevolen berichten

Gast Henri Aalten
Geplaatst:

Ik lees een aanbieding van SSD, ter vervanging van de al bekende HDD. voor in de computer,

Zijn er al ervaringen bij gebruikers hiervan bekend ??

Zou minder lawaai, en minder warmte afgeven?

Geplaatst:
Origineel bericht van: Henri Aalten

Je kan gerust stellen geen lawaai en geen warmte.
Lees- en schrijfsnelheid zijn een stuk hoger en je laptop ff een stoot verkopen terwijl hij draait zal voortaan minder catastrofale gevolgen hebben. Een SSD heeft nl geen draaiende delen meer en geen leeskoppen die op het oppervlak kunnen beschadigen

Je kan een SSD eigenlijk vergelijken met een grote usb-stick die in de pc inbouwt.

Nadeel van een SSD is dat de schrijfopdrachten beperkt zijn. Dat zal wel een zeer hoog getal zijn, maar toch niet oneindig.

Daarom kan je een SSD (voorlopig) beter als opslagschijf gebruiken ipv systeemschijf. Zo kan je er nog enkele jaren van genieten.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:
Origineel bericht van: Puch
Origineel bericht van: Henri Aalten

Je kan gerust stellen geen lawaai en geen warmte.
Lees- en schrijfsnelheid zijn een stuk hoger en je laptop ff een stoot verkopen terwijl hij draait zal voortaan minder catastrofale gevolgen hebben. Een SSD heeft nl geen draaiende delen meer en geen leeskoppen die op het oppervlak kunnen beschadigen

Je kan een SSD eigenlijk vergelijken met een grote usb-stick die in de pc inbouwt.

Nadeel van een SSD is dat de schrijfopdrachten beperkt zijn. Dat zal wel een zeer hoog getal zijn, maar toch niet oneindig.

Daarom kan je een SSD (voorlopig) beter als opslagschijf gebruiken ipv systeemschijf. Zo kan je er nog enkele jaren van genieten.

Huh? Als opslagschijf? Juist niet. Het aantal schrijfopdrachten (iops) van een SSD t.o.v. een harde schijf is vele malen hoger met de moderne SSD's (1000% of meer). Tevens is de sequentiële overdracht minimaal gelijk maar bijna altijd hoger (behalve intel). Of bedoel je de levensduur? Dit is bij de meer moderne SSD's ook opgelost. Er wordt automatisch bij schrijven voor een zo egaal mogelijke verdelen over de hele "schijf" gezorgd.

Waar je rekening mee moet houden is dat je, voor optimaal gebruik, je windows 7 systeem wel opnieuw moet installeren. Deze herkent dat er een SSD in zit en past het systeem zodanig aan dat het optimaal gebruik er van maakt. (o.a. Trim commando)

Een enorm goede is momenteel de OCZ Vertex-2 serie.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Let op de snelheid van je huidige sata aansluiting, deze zijn meestal al een stuk trager dan de recente ssd's die momenteel al sata6 kunnen gebruiken.

In een gewone desktop of server zou je wellicht nog een sata (aldanniet raid) kaartje kunnen stoppen maar zelfs daar moet je al rekening houden met de beschikbare sloten.

Een pci-e v1.0 x1 slot is bijvoorbeeld al te traag om optimaal te kunnen genieten van een sata6 ssd en dat zijn momenteel zo'n beetje de enige goedkope add-on kaartjes.

Er zijn wel andere kaartjes maar daar hangt dan een heel ander prijskaartje aan.

Een desktop of laptop met trage harde schijf ingebouwd kan wel een flinke winst behalen met een ssd, in het algemeen geld dan echter wel dat je het met de aanwezige bussnelheden moet doen waardoor de meeste ssd's prima voldoen.

D'r zijn zo 30gig ssd's voor iets boven de 70 euro te koop bij een bekende computerketen.

Die ssd's zijn prima geschikt om een oude laptop of desktop een fijne upgrade te geven.

Een schone installatie met win7 is ook niet nodig, zaak is de ssd partitie(s) te alignen.

Boot vanaf een win7 dvd en maak daar een of meerdere partities mee aan.

Er zijn ook andere methoden zoals met bootit maar die zijn toch wat omslachtiger.

Nadat de partitie is aangemaakt verwijder je de win7 dvd en boot je vanaf de originele hdd.

Als je gewoon XP of Vista wil blijven draaien kun je best niet de hele ssd partitioneren, houd een 5 tot 15 % ongepartioneerd.

Dit laatste kun je een beetje zien als een dirty fix voor het missen van het trim commando in XP/Vista.

Met acronis true image 2011 kun je een partitie clonen waarna de partitie aligned blijft, dus niet de hele hdd clonen maar per partitie.

SSD's ook vooral niet defragmenteren.

You cannot ignore that member

Geplaatst:
Citaat:

Daarom kan je een SSD (voorlopig) beter als opslagschijf gebruiken ipv systeemschijf.

Op zich klopt het bovenstaande echter is de prijs per GB echt veels te hoog om hem als opslagschijf in te zetten.
Daarnaast heb je er dan maar weinig plezier van, ik bedoel maar, die film streamt ook prima vanaf een gewone hdd.

Goed het is oppassen dat een ssd niet telkens word gedefragmenteerd, ook het inzetten van een ssd om iedere dag tig gig van usenet te zuigen kun je beter niet doen.
De meeste lol van een ssd upgrade krijg je als je er een systeemschijf van maakt met daarop ook nog je favoriete programma's en bijv. je favoriete spel.
Winst is ook groot als je daar je swapfile op laat staan of zet, dat gaat dan wel ten koste van de levensduur door de eventuele vele schrijfacties maar daar krijg je dan ook een veel vlotter aanvoelende desktop/laptop voor terug en daar gaat het doorgaans toch om.

You cannot ignore that member

Geplaatst:

Het voordeel van opnieuw installeren dat juist alle instellingen meteen goed staan

Geen automatische fragmentatie

Allignen is meteen goed

Superfetch uitschakelen

Indexeren uitschakelen

Schrijfcache uitschakelen\

De doorvoer voor 99% van de SSD's is nog niet zodanig dat je aan Sata 2 niet genoeg meer hebt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Ik heb nu ook twee weken een 60 GB SSD in mijn pc zitten.

Die gebruik ik als systeemschijf, voor de data heb ik een 600 GB 2,5"-schijfje bijgeplaatst, die ook stil is en nauwelijks warmte opwekt. Het enige dat ik nu nog hoor is de ventilator van de voeding.

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

• Beheerder
Geplaatst:

Dat is niet helemaal juist.

Ik heb met de SSD's van kingston en intel (precies dezelfde schijven) veel ervaring.

Ik heb er onder andere eentje in mijn laptop (120GB) en een 60GB in mijn PC als systeemschijf. Booten en opstarten van met name zwaardere software gaat merkbaar sneller. Voor de rest is het voordeel niet zo groot, want je documenten sla je over het algemeen niet op die schijf op en moeten dus gewoon gelezen en geschreven worden van/naar een traditionele schijf of NAS.

Ze zijn snel, maar ze worden ook heel erg warm. Zo warm dat ik er weinig vertrouwen in heb dat ze erg lang mee zullen gaan. Dat geldt dan met name voor laptops, waar koelen sowieso al vaak een probleem is. In mijn laptop wordt de 120GB SSD variant heel erg warm, in tegenstelling tot de originele 160GB HDD die alleen handwarm werd.

Het afkoelen en weer extreem verwarmen van de schijf (met name in laptops) zal namelijk de componenten doen krimpen en uitzetten, waarna ze uiteindelijk zullen falen.

Ik durf SSD's nog niet in (server)systemen van klanten in te zetten. Dit ondanks de hoge MTBF opgave van de fabrikant.

Voordelen:

- Snel

- Stil

Nadelen:

- Wordt erg warm (kingston/intel)

- Zeer prijzig!!!

- Klein formaat (weinig opslag)

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Mijn OCZ wordt absoluut niet warm. Blijkbaar scheelt dat toch ook weer per type.

Je hebt gelijk waar het gaat om prijs en opslagcapaciteit maar voor een Windowsinstallatie is 60 GB voldoende.

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

Geplaatst:

Ik vind het ook vreemd. Ik heb hem in diverse systemen gebouwd (intel 160 Gb) en niets van warmte problemen ondervonden. Als je user reviews doorleest is de doorsnee:

Citaat:

Na deze SSD intensief te gebruiken voor enkele uurtjes, dan kan je voelen dat deze een ietsje warmer staat dan anders.

hoewel je zeer goed moet voelen. Dus dat is allemaal top!

Ik kan mij voorstellen dat hij in een laptop iets warmer wordt maar in verhouding met een harde schijf valt dat reuze mee.

Het zou ook vreemd zijn. In volle belasting is het gebruik ongeveer 2.5 Watt en idle 1 Watt. Al zou hij een heel laag rendement hebben blijft er nog niet genoeg rest vermogen over om warm te worden.

Overigens is niet elke Kingston gelijk aan Intel.. Het is een plakmerk wat ze elders inkoopt en dus ook bij Intel. De firmware is iets anders en bijvoorbeeld TRIM is wat minder compatible met diverse chipsets en drivers in de praktijk.

• Beheerder
Geplaatst:

Hoe dan ook, die kingstons (gemaakt door intel) zou ik je niet willen aanraden.

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Michel
Hoe dan ook, die kingstons (gemaakt door intel) zou ik je niet willen aanraden.

Mvg,

Michel

Ik zie ook geen reden.. ze kosten ongeveer hetzelfde als de Intels. Momenteel is de Vertex 2 mijn favoriet.

• Moderator
Geplaatst:

ik loop ook al een tijdje met het idee rond om een ssd in mijn desktop te schroeven.

Ik heb een oudje, een pentium D op 3.2 Ghz, en daar draai ik ubuntu 10.04 64 bits op. Op zich is het apparaat snel zat voor wat ik er mee wil, alleen zou het allemaal wat soepeler kunnen denk ik als ik er een ssd in zou schroeven.

Aan software en data wat ik er op heb staan zou ik aan een 120 Gig schijfje voldoende hebben. Maar ik vraag me af of je op zo'n ssd nou gewoon je dagelijkse dingen kan doen.

Ik heb een acer one gekocht destijds met een 16 gig ssd erin, maar die ssd was zo traag dat het nauwelijks werkbaar was. Die ssd heb ik inmiddels vervangen door een sneller exemplaar, maar ook daar heb ik de temp files en logging in een ramdisk gezet omdat veelvuldig schrijven de levensduur van je ssd zou verkorten.

Kan je de huidige generatie ssd's inmiddels net zo gebruiken als een traditionele harddisk, of moet je toch een beetje zuinig zijn op de writes die je op het ding kan loslaten?

Hoe betrouwbaar zijn de hedendaagse ssd's? Ik zit namelijk niet zo te wachten op herinstallaties / images terug zetten enzo.

groet,

Wiz

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Draai al twee jaar op een mtron 64 gb slc ssd schijf en ik wil nooit weer terug! Gewoon 120 gb schijfje kopen writes zijn het probleem niet meer.

Mythbuntu 12.04

Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam

Geplaatst:

Het struikelblok blijft voor mij de prijs.

Dik 100 euro voor 64 GB

Voor die prijs heb je 2 tera in hdd.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen