Littlesat Geplaatst: 27 oktober 2010 Geplaatst: 27 oktober 2010 Citaat: Er is nog niet gekozen voor een systeem. De rode knop applicatie is provider specifiek. Daar is geen eenduidig systeem voor... maar er is wel zoiets momenteel in opmars als Hbbtv... Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Amager95 Geplaatst: 27 oktober 2010 Geplaatst: 27 oktober 2010 Origineel bericht van: Littlesat Citaat: Er is nog niet gekozen voor een systeem. De rode knop applicatie is provider specifiek. Daar is geen eenduidig systeem voor... maar er is wel zoiets momenteel in opmars als Hbbtv... In Infosat is over HbbTV geschreven. Dit lijkt mij zeer tot uiterst interessant.
Zuppelan Geplaatst: 27 oktober 2010 Geplaatst: 27 oktober 2010 Origineel bericht van: Littlesat Het is dat Teletext hier bij ons zo populair is... in de rest van de wereld is het nooit een succes geworden... Daardoor als je als provider encoders en multiplexers e.d. aanschaft dan zit deze optie er niet standaard bij en wil je die erbij hebben dan is door de krappe afname van deze teletekst optie dit in verhouding schrikbarend duur. Zeg ho eens even. Europa is het centrum van televisie. Nergens ter wereld worden meer zenders uitgezonden. Dat komt door de vele talen die in Europa gesproken worden. Televisietechnologie komt dan bijzonder vaak uit Europa: PAL, SCART, teletekst, en natuurlijk de DVB-standaard zijn allemaal Europese innovaties. Overal in Europa wordt teletekst gebruikt. In alle landen, op het merendeel van de zenders. Ik zit momenteel toevallig in Griekenland, van de 15 Griekse zenders die ik in m'n hotelkamer ontvang hebben er 13 teletekst. Een fabrikant van encoders en multiplexers past dus maar beter zijn produkt aan voor de grootste televisiemarkt ter wereld. Ik snap overigens wel waar het fout is gegaan. De Europese (analoge) HDTV-standaard waar Philips in de jaren '90 aan werkte (HD-MAC) is geflopt. Het zijn de Amerikanen die het eerst waren met HDTV, en zij gebruikten daar de digitale MPEG-technieken voor die nu de standaard zijn geworden. Het kwam niet in de hoofden van de Amerikanen op om teletekst op te nemen in hun documenten, en dus ontbreekt teletekst her en der. Neemt niet weg dat nu HDTV in Europa breed ingevoerd wordt, apparatuurproducenten naar hun klanten gaan luisteren, en ik verwacht dan ook dat dit soort problemen zich vanzelf zullen oplossen.
redneck eyeball Geplaatst: 27 oktober 2010 Geplaatst: 27 oktober 2010 Als de zenders op hun HD signaal nu eens gelijk ook de teletext zouden toevoegen was er helemaal geen probleem. Nu moet CDS klussen om het teletext signaal van de SD variant te halen en dat bij het HD signaal toe te voegen. Als CDS dat kan toevoegen, dan kan de zender dit zelf ook natuurlijk. Maar er is geen enkele van de zenders die teletext toevoegt aan hun HD signaal, telkens hetzelfde excuus, teletext maakt geen deel uit van de HD specs. Daar heeft de klant natuurlijk geen boodschap aan. Probleem blijft wel de ondertiteling via teletext. Aangezien het coderen naar MPEG4 zo'n twee seconden langer duurt dan coderen naar MPEG2 zit er dus twee seconden vertraging in het beeld. Hierdoor zal je dus een verschuiving krijgen in de ondertitels. Die gaan altijd twee seconden voorlopen. Dat zou je ook nog eens kunnen gaan oplossen door te bufferen, maar dan kost het nog meer aan apparatuur. Ook hier weer, als de zenders het gewoon zouden toevoegen heb je dit probleem helemaal niet.
Gast Garderens Geplaatst: 28 oktober 2010 Geplaatst: 28 oktober 2010 Over ondertiteling gesproken: Hoe kan het dat de ondertiteling van History HD ongeveer 3,5 seconden ACHTER loopt? Dit probleem heb ik bij geen enkele andere zender.
youriy Geplaatst: 28 oktober 2010 Geplaatst: 28 oktober 2010 nu loopt ie correct. clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
Zuppelan Geplaatst: 28 oktober 2010 Geplaatst: 28 oktober 2010 Origineel bericht van: redneck eyeball Maar er is geen enkele van de zenders die teletext toevoegt aan hun HD signaal, telkens hetzelfde excuus, teletext maakt geen deel uit van de HD specs. Dan ben ik benieuwd over welke specs men het heeft... Misschien een vage Amerikaanse HD-norm. Maar... in de DVB-standaarden van de ETSI wordt teletekst toch echt beschreven.
redneck eyeball Geplaatst: 28 oktober 2010 Geplaatst: 28 oktober 2010 Origineel bericht van: Zuppelan in de DVB-standaarden van de ETSI wordt teletekst toch echt beschreven. DVB heeft niets met HDMI te maken.
Zuppelan Geplaatst: 29 oktober 2010 Geplaatst: 29 oktober 2010 Is dat hoe de omroepen hun signaal aanleveren? Via een HDMI-touwtje? Ik had het HDMI-consortium al eens een e-mail geschreven waarom teletekst ontbreekt. Die hebben ze nooit beantwoord. Misschien dat ik ze maar eens een heuse brief ga sturen.
René Verbiest Geplaatst: 30 oktober 2010 Geplaatst: 30 oktober 2010 Origineel bericht van: redneck eyeball Als de zenders op hun HD signaal nu eens gelijk ook de teletext zouden toevoegen was er helemaal geen probleem. Nu moet CDS klussen om het teletext signaal van de SD variant te halen en dat bij het HD signaal toe te voegen. Als CDS dat kan toevoegen, dan kan de zender dit zelf ook natuurlijk. Maar er is geen enkele van de zenders die teletext toevoegt aan hun HD signaal, telkens hetzelfde excuus, teletext maakt geen deel uit van de HD specs. Daar heeft de klant natuurlijk geen boodschap aan. Van de SD zender afhalen? Betekent dit, dat de teletekst op de sd zender daar dan af is? Bij NL 1, NL 3, RTL 4, 5 en 7, Net 5 en Veronica zit teletekst bij zowel de HD als SD variant. vanaf het begin. Of de zenders dit hebben toegevoegd, of CDS dit heeft gedaan, weet ik niet, maar het zit bij beide varianten. De Topic titel slaat dus eigenlijk alleen op NL 2 HD, SBS 6 HD, Eén HD en Ketnet/Canvas HD.
meijelsat Geplaatst: 30 oktober 2010 Geplaatst: 30 oktober 2010 Origineel bericht van: Paullo Volgens satellietforum zal tegen 15 december 2010 op de Nederlandse en Vlaamse HD-kanalen teletekst beschikbaar komen. Ook de teletekst-ondertiteling van Boomerang zou dan weer beschikbaar komen. Maar ook grootste Nederlandse en vlaamse (HD) zenders erbij????? DVB ondertilling zijn hard nodig voor doven en slechthoren. Want makkelijk automatische onertitteling als tv zender kijkt. Er zijn Duitse en Engelse zenders al gebruikt en ik ben zelf ook slechthorend..... Groetjes Jan (Meijelsat) Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S
Erik Slagter Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 Je wilt juist helemaal geen DVB-subs, lelijke bitmaps. Laten ze gewoon teletekst-subs uitzenden, die kunnen mooi gerenderd worden. Ik las in een eerdere bijdrage in een vergelijk onderwerp dat BBC geen teletekst meer zou uitzenden, alleen nog "MHEG5". Dat is onjuist. De teletekst van de BBC-zenders worden nog steeds "gewoon" via teletekst uitgezonden. Alle overige informatie wordt inderdaad via een "interactief" systeem aangeboden ("the red button"). DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
Littlesat Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 Citaat: die kunnen mooi gerenderd worden. Moet je wel iemand hebben die hiervoor de juiste software kan schrijven... Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
roymar Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 in pli is het geweldig met de txt-subs Mutant HD2400,Vu+ Duo, Xtrend ET6000, 2x Relook 400s, Skystar2 en Wavefield WV85THDS schotel 1W/5E/9-10E/13E/19.2E/23.5E/28.2E en de satellietmeter Xsarius HD easy
metoo Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 ja, grote klasse ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD. SAT ET7000 ET6000 OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen