Ga naar inhoud


Satfinder Swaiger SD9000 vs Trimax SM2200


gsm

Aanbevolen berichten

Ik zoek een goede maar niet te dure satfinder en heb de Swaiger SD9000 gevonden en de Trimax SM2200

Ik heb nu een goedkope in bezit maar ik wil nu toch een betere waarmee ik ook gelijk kan zien of ik de juiste satelliet te pakken heb en waarmee je de schotel zo kan afstellen zonder een ontvanger hoeft aan te sluiten. De Swaiger kan dat maar hoe zit dat met de Trimax ?

Gebruikt iemand die en kan iemand raad en advies geven ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij bedoel je de Schwaiger SF9000 want de SD9000 bestaat naar mijn mening niet.

 

Ik kan geen oordeel vormen over de Trimax SM2200 maar wel over de Schwaiger SF9000.

Deze Satfinder doet inderdaad datgene waarvoor ik die heb gekocht.

Ik heb deze Satfinder gekocht omdat ik tijdens mijn buitenlandse trektochten met de caravan regelmatig met mijn oude eenvoudige Satfinder op de verkeerde satelliet was uitgericht en de nauwkeurigheid meestal te wensen overliet.

Nu zie ik in elk geval tijdens het uitrichten van de schotel op welke satelliet die is uitgericht en naast de signaalsterkte zie ik ook de bijbehorende signaalkwaliteit die overigens nauwkeurig op kleine correcties reageert.

En dat uiteindelijk voor een bedrag van € 138,=.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je heb gelijk, de SF9000

Zit er een batterij bij ?

M.a.w. hoef je er geen ontvanger ook aan te sluiten ?

Ik lees ook dat er nog verschillende variaties in zijn klopt dat en welke heb jij dan ?

 

Kan je mij een pm sturen waar je hem gekocht heb want ik zie dat die in Duitsland voor 135 euro te koop is maar daar komen de vv kosten nog bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er zit geen batterij bij.

Er is wel een Accupack te koop maar die is buitenproportioneel duur.

Ik heb toen wel gelijk een 220V spanningsadapter bijbesteld voor € 24,45 zodat ik de Satfinder niet altijd aan de receiver moet aansluiten maar heb deze eerlijk gezegd nog niet gebruikt.

Je hebt dan namelijk weer een 220V stopcontact nodig en dat is vaak net zo moeilijk dan de receiver aan te sluiten.

Uiteindelijk lijkt het mij niet al te moeilijk om zelf een accupack te bouwen maar daar heb ik tot nu toe eigenlijk nog geen behoefte aan gehad.

 

Ik denk dat je met het genoemde bedrag een prima aanbod hebt want toen ik mijn apparaat in juni dit jaar in Duitsland bij A M A Z O N kocht betaalde ik € 138,= incl. verzendkosten.

Intussen is de prijs al aardig omhoog gegaan.

 

Je kunt bij hetzelfde bedrijf de SF9000 ook gebruikt kopen voor € 126,92 en ik dacht incl. verzendkosten maar dat weet ik niet zeker.

 

Maar in feite is met de door jouw genoemde prijs van € 135,= excl. verzendkosten niets mis mee.

 

Overigens nog even over de opmerking dat er meerdere modellen zouden zijn, ik ken zelf maar één model.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK bedankt.

Nog één vraag :

Ik ga een schotel plaatsen met 4 LNB´s, 1W - 13E - 19E en 23E

Volgens mijn berekening komt de 13E het beste uit om in het midden te zetten.

Als ik dat doe en de SF9000 aan de LNB voor 13E hangt en dus de Hotbird goed gesteld heb kan ik dan de andere ook apart stellen door ze op de rail te plaatsen en dan met de SF9000 er aan en zo op de juiste plek te zetten ?

Dat is wat ik in gedachte heb maar ik weet niet of dat gaat werken.

Weet jij dat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad de werkwijze. Begin met de middelste ( in jouw geval de hotbird ), zet deze ook in het midden van de rail ( nulpunt ). Richt dan de schotel uit.

 

Vervolgens ga je naar één van de buitenste LNB's ( zet deze vast op de plaats waar je hem ook verwacht: Bijv:

Thor 1 west zit 14 graden links van de hotbird LNB. Zet deze daar ook vast. Vervolgens draai je de schotel ietwat schuin linksom. Dat zal zo'n 10 a 11 graden zijn.

 

Daarna dus het maximale signaal op gaan zoeken. Vervolgens doe je de andere buitenste LNB. En de rest is dan bijna piece of cake !!

Dus iedere LNB afzonderlijk uit gaan richten.

 

Ik neem aan, dat je een visio bi bigsat uit wil gaan richten.

Ik heb ook gebruik gemaakt van zo'n Swaigher SF9000.

Heb recentelijk een Clarke-tech SFP2010 aangeschaft, hier zit een spectrum analyse er op, en kan gemakkelijk met disecq switch overweg, dat is iets waar de Swaigher niet of slecht mee om kan gaan.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
....met disecq switch overweg, dat is iets waar de Swaigher niet of slecht mee om kan gaan.

Zeg maar gerust, niet want dat is een tekortkoming van de SF9000 als je b.v. een DUO LNB wilt afstellen.
Op zich echter geen probleem zolang je maar uitsluitend Single LNB`s toepast en deze stuk voor stuk afstelt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen,

 

Die van mij kan er niet mee overweg, maar heb nog geen firmware update gedaan op de Swaigher, vandaar dat ik erbij schreef van slecht. Dat vind ik een tekort koming van de Swaigher, en bij veel zonlicht zijn soms de ledjes slecht zichtbaar. Voor de rest een prima apparaat om schotels ermee uit te richten.

 

Maar de Clarke-tech kan wel met diseqc switch overweg. Deze detecteert zelfs de diseqc switch, hoe deze is aangesloten.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervangen van de FW van de Schwaiger SF9000 is niet zo simpel want schijnbaar is er geen nieuwe FW.

 

Afgelopen zondag melde zich hier een nieuw forumlid (Eric Beerhorst) met de mededeling dat hij bij Schwaiger CZ werkt en hij bij interesse wil helpen (zie <HIER> ).

Op mijn vraag welke de laatste FW is heeft hij helaas nog niet geantwoord.

 

Verder heb je voor het vervangen van de FW een upgrade-kit nodig (USB kabel met CD) die ik overigens wel in mijn bezit heb maar helaas nog geen nieuwe FW.

 

Overigens nog een vraag over jouw opmerking betreffende de slechte zichtbaarheid van de LED`jes bij veel zonlicht.

Ik heb dit zelf nog niet ervaren maar heb jij dit probleem dan niet ook bij de display van de Clarke-tech?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap even iets niet.

Ik moet de Hotbird in het midden zetten en dan de schotel uitrichten. Tot zover begrijp ik het.

Maar dan schrijf je dat ik de Thor LNB moet plaatsen en dan de schotel verdraaien. Maar dan ben ik het signaal van de Hotbird toch kwijt ?

Ik dacht de Hotbird inderdaad op het 0 punt te zetten die uitrichten en alles vast zetten.

Daarna de andere lnb´s er op en die over de rail schuiven tot ik de juiste satelliet heb en het beste signaal

Dat dus met alle andere 3 dus de Thor en de beiden Astra LNB´s

Uitrichten met de SF9000 direkt op de LNB

Of gaat dat niet werken ?

 

Wat betreft de Clark-Tech, dat lijkt me een mooi ding maar ook veel duurder en ik ben geen pro maar heb hem hopelijk maar 2 keer nodig. Maar omdat ik nu met meerdere LNB´s gaat werken lijkt me dat veel gemakkelijker dan met een goedkoop piep ding die ik nu heb. Ook omdat ik daarmee niet weet of ik de juiste satelliet te pakken heb.

Ik heb de Triax 78cm schoten met verlengde rail en 1 twin LNB voor de Astra 1 en ik heb 3 Alps single LNB´s voor de Astra 3 en Hotbird en Thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gebruik je dit draadje nu voor 2 doeleinden en dat lijkt mij niet handig want je vraagt nu ook informatie op hoe je de LNB`s respectievelijk de schotel af moet stellen.

Dit laatste dreigt nu te verzanden want iemand die hier antwoord op zou willen (kunnen) geven kan deze aanvullende vraagstelling niet uit het onderwerp opmaken.

Mijn voorstel zou zijn om voor de aan de afstelling gerelateerde vraag een nieuw topic aan te maken of beter nog een van de vele hierover al lopende topics te gebruiken.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK sorrie maar ik reageerde ook weer op Paardegek want die gaf een beschrijving van het afstellen met uiteraard de Schwaiger en dat begreep ik niet dus hoopte ik op een uitleg van hem hoe dat te doen.

Maar als het nodig is zal ik een nieuwe topic opnenen en voor alsnog hou ik het op iedere LNB apart uitrichten met de Schwaiger.

 

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
H
Overigens nog een vraag over jouw opmerking betreffende de slechte zichtbaarheid van de LED`jes bij veel zonlicht.
Ik heb dit zelf nog niet ervaren maar heb jij dit probleem dan niet ook bij de display van de Clarke-tech?



Die Clark tech heb ik maar net, en nog niet gebruikt in het volle zonlicht. Dus ik kan er nog niets over zeggen. Maar Clark tech heeft wel een geluidssignaal. Dat vind ik wel prettig.

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...