Ga naar inhoud


Installatie Big Bisat


MDierick

Aanbevolen berichten

Ga dit weekend mijn Big Bisat moeten bijstellen. Ik had graag geweten op welke transponder ik het best elke sat ga afregelen. Nu heb ik bvb op de tv vlaanderen kanalen prima ontvangst maar andere kanalen op astra1 geven dan problemen, heb hetzelfde op mijn andere satelieten.

Ik maak gebruik van astra 1,2 en 3, hotbird, eutelsat w3a en thor. Neem ik het best de transponderlijst en regel af op een transponder in het midden of zijn er andere manieren.

VU+ Duo 4K se ; VU+ Solo se ; VU+ Duo2 ; VU+ Zero ;  Archsat Multi (4 lnb) ; Big Bisat (6 lnb)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Oké.

 

 

Gebruik een goede satfinder !! Dan kun je beter uitrichten, dan met een ontvanger. Wil je echter het uiterste uit de kan hebben, gebruik dan een satfinder met een spectum analyzer.

 

Overtuig je ervan, dat de LNB's nog goed zijn.

 

Dan moet je beginnen met de LNB, die in het middenpunt zit.

Draai de bevestiging van de mast iets los, zodat de schotel om de mast kan draaien. Regel de maximale signaal af.

 

Daarna ga je naar de buitenste LNB ( links of rechts ). Bekijk de afstand op gradenboog en zet de LNB op de goede afstand van de middelste LNB: ( bijv : middelste LNB: hotbird 13.0, buitenste LNB astra 28.2 : betekent op de gradenboog een afstand van 15 graden ).

 

Kantel nu de schotel zodanig, dat je op de buitenste LNB maximale ontvangst hebt. De kantelgraad zal ca 10 a 11 graden zijn.

Controleer daarna de middelste LNB even.

Ga dan naar de andere buitenste LNB en controleer en verbeter de ontvangst waarden, misschien moet de schotel kantelgraad iets worden bijgesteld.

 

De rest van de LNB's gewoon op de goede afstand van elkaar zetten, en klaar is Kees !!

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste paardengek, mooi verhaal, maar bij de big bisat zit heel mooie software op de website van de leverancier die aan de hand van je coördinaten perfect uitrekent hoe je schotel moet staan of hangen. Indien je de LNB's volgens dit schema plaatst, hoef je maar op één LNB uit te richten en de rest staat al perfect. Daar heb je geen andere helpmiddelen bij nodig.

Groet, André

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet, dat die software er is. Maar heb nooit gebruik ervan gemaakt. Je kunt alvorens de schotel op te hangen, inderdaad de LNB's al vast op de goede plaats zetten. Maar ik probeer wel de maximale ontvangst te krijgen. En dat is me tot nu toe altijd al gelukt.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een goede satfinder en natuurlijk voor een goede/redelijke prijs? Natuurlijk in verhouding naar prijs/gebruik. Die (semi?) profi finders zijn mij te duur voor die enkele keer bij het ophangen/uitrichten van je schotel.

 

Ik heb mijn schotel (T55) opgehangen maar zou hem nog wat beter kunnen/moeten uitrichten alleen met die simpele satfinder is dat niet echt goed te doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je een niet al te dure sat meter wilt hebben moet je deze nemen Satlook Digisat Pro

Voor het perfect afstellen van schotels. De Digisat Pro is een uiterst nauwkeurig en handig te bedienenen instrument voor het afstellen van 1 of 2 Lnb's tegelijk.

Bovendien kan dit handige kleine apparaatje ook nog eens uw DiSEqC-motor van Oost naar West laten draaien en zelf 22 KHz. of DiSEqC signalen genereren.

 

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

THNX voor de tip...

 

Nu leek die eerder me mogelijk al wat (prijs en functie) maar toen zei iemand van een satshop hier in de buurt dat het niks was/zou zijn (verkocht ze zelf helemaal niet).

 

Als die "Satlook Digisat Pro" het dus wel goed doet dan koop ik die wel kan ik teminste mijn schotel wat beter uitrichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Ik weet, dat die software er is. Maar heb nooit gebruik ervan gemaakt.

Stom van jou! Maar ik geloof je niet want...
Origineel bericht van: paardengek
Je kunt alvorens de schotel op te hangen, inderdaad de LNB's al vast op de goede plaats zetten..

Dat kan ALLEEN en UITSLUITEND via deze software. Waarom schrijf je dan dat je deze nooit gebruikt??? Alleen maar via deze software kun je de lnb's VOORAF op hun plaats zetten! jE SPREEKT JE DUS TEGEN.
Origineel bericht van: paardengek
Maar ik probeer wel de maximale ontvangst te krijgen. En dat is me tot nu toe altijd al gelukt.

Dat zal mij niet verbazen. HET uitgangspunt van de aangeboden software is om juist de lnb's zo precies mogelijk op de rail te plaatsen en nadien kun je (misschien) via een tiende van een millimeter de positsie van elke lnb "ietsje" verbeteren. Maar méér dan een "ietsje" zal het zeker niet zijn.


Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerdy
Origineel bericht van: paardengek
Je kunt alvorens de schotel op te hangen, inderdaad de LNB's al vast op de goede plaats zetten..

Dat kan ALLEEN en UITSLUITEND via deze software. Waarom schrijf je dan dat je deze nooit gebruikt??? Alleen maar via deze software kun je de lnb's VOORAF op hun plaats zetten! jE SPREEKT JE DUS TEGEN.


Mensen zoals paardengek en mezelf hebben deze software niet nodig om de schotel perfect uit te richten.
Elk streepje op de rail komt overeen met 1 graad. Dus zoals paardengek zegt richt je de schotel uit op de middelste lnb.
Deze reken we natuurlijk eerst zelf uit (ipv met die tool), maar moeilijk is dit niet hoor. Daarna plaatsen we de lnb's op de schotel (dus 1 streepje per graad verschil).
Eens de schotel goed staat op de middelste lnb neem je één van de 2 uiterste lnb's en maximaliseer je daar door de kanteling van de schotel in te stellen (tussen 10 en 11 klopt).
In theorie staat dan alles perfect maar het is beter om alle lnb's nog eens te overlopen en je zal met kleine verschuivingen (en de skew) het signiaal nog optimaliseren.

Conclusie, de tool is ideaal voor mensen met een beperkte ervaring. Het helpt hen bij het kiezen van middelste lnb en heeft direct ook de kantelhoek aan.
Mensen die deze schotel meerdere malen geplaatst hebben hebben de tool niet meer nodig. Gewoon je gezond verstand gebruiken volstaat dan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
@aquasat

Daar heb je helemaal gelijk in laugh

Schijnbaar heeft Gerdy geen of maar één bi bigsat uitgericht.


Met vriendelijke groet, paardengek


Hmm, zie de lol er niet van in. Gerdy heeft een goed punt. Iemand stelt een vraag over het uitrichten van een big bisat. In plaats van die persoon de beste en meest gemakkelijke oplossing te bieden, bied je een duurdere en minder eenvoudige oplossing. Dat vind ik niet helpen.

Groet, André

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dreeke,

 

Het enige wat ik duidelijk wens te maken is dat die tool niet noodzakelijk is om de schotel uit te richten.

De tool was ook niet zomaar toegankelijk en openbaar (de laatste tijd volg ik het niet meer op maar een jaar geleden was het enkel voor instalateurs).

Dat het een zeer handig hulpmiddel is valt niet te ontkennen, maar stellen dat het onmogelijk is om de schotel uit te richten zonder de tool gaat mij veel te ver.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...