Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Misschien een domme vraag, al bestaan die niet - wel domme antwoorden, maar als ik hier een schotel met 4 LNB´s compleet maakt en alles goed kan ontvangen kan ik hem dan zo meenemen en plaatsen in Zweden zonder weer de LNB´s opnieuw te moeten uitrichten ?

M.a.w. als ik hem daar uitricht op b.v. de Astra staat dan de rest ook automatisch goed of moet ik daar toch weer de LNB´s aanpassen ?

Geplaatst:

je zal volgens mij weer alle LNB's moeten afstellen, ik vermoed zelfs dat je de elevatie van de schotel ook zal moeten veranderen

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Geplaatst:
Origineel bericht van: gsm
Misschien een domme vraag, al bestaan die niet - wel domme antwoorden, maar als ik hier een schotel met 4 LNB´s compleet maakt en alles goed kan ontvangen kan ik hem dan zo meenemen en plaatsen in Zweden zonder weer de LNB´s opnieuw te moeten uitrichten ?
M.a.w. als ik hem daar uitricht op b.v. de Astra staat dan de rest ook automatisch goed of moet ik daar toch weer de LNB´s aanpassen ?

Ga midden in de kamer staan (lees: je bent in Nederland)
Wijs nu met beide handen naar de hoeken in de kamer, dus linkerhand wijst naar de linker bovenhoek, rechterhand naar de rechterbovenhoek.
(dit simuleert 2 LNBs die op twee verschillende satellieten uitgericht zijn)
Loop nu achteruit en blijf wijzen naar de hoeken (lees: je gaat noordelijker)
Je zult zien dat de hoek tussen de LNBs en ook de elevatie wijzigt.
De elevatie wijziging zal in de praktijk waarschijnlijk enigszins gedempt worden door de kromming van de aarde bij het noordelijker gaan.

Als je het nog extremer wilt zien, loop dan naar voren (lees: zuidelijker, dichter naar de evenaar)

Het is natuurlijk wel een methode om de grof afstelling alvast te doen.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Het is me helemaal duidelijk, vooral de uitleg van je

Dat de elevatie wijzigd was me duidelijk maar dat de LNB´s ook weer gesteld moeten worden niet - maar nu wel.

Bedankt

Geplaatst:
Origineel bericht van: gsm
Het is me helemaal duidelijk, vooral de uitleg van je
Dat de elevatie wijzigd was me duidelijk maar dat de LNB´s ook weer gesteld moeten worden niet - maar nu wel.
Bedankt

Mooi.

En om het verhaal compleet te maken:

Loop ook eens van links naar rechts door de kamer terwijl je blijft wijzen, dan heb je
ook direct een idee van wat er gebeurt bij een verandering van de lengtegraad.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Je moet eea wel iets nuanceren. Je praat van een afstand tussen persoon en hoek kamer van ongeveer 3 meter?

En je loopt naar achteren? (ook een meter of zo?)

De satelliet zitten 37000 km hoog, en je gaat ongeveer 1000 km naar het noorden.

Dus 37000 : 1000 = 37.

Afstand persoon kamer is 3 meter, als je dezelfde verhouding in acht neemt, is het dus 3 : 37 = 0,08 ( is 8 cm naar achteren)

Och, iets fijntunen moet je altijd, maar het scheelt amper 1 graad tussen de uitersten.

Berekeningen:

Nederland centraal: lat=52,2 en long 5,3

ASTRA 2 op 28,2 Oost: elev=26,7 en Az=151,9

HOTBIRD op 13 Oost: elev=29,9 en Az=170,4

Hoek tussen hotbird en Astra 2 is 170,4 - 151,9 = 18,5 graad.

Zweden Stockholm: lat=59 en long=18

ASTRA 2 op 28,2 Oost: elev=22,1 en Az=168

HOTBIRD op 13 Oost: elev=22,5 en Az 185,9

Hoek tussen hotbird en Astra 2 is 185,9 - 168 = 17,9 graad.

Verschil tussen uitersten is dan 18,5 - 17,9 = 0,6 graad. Zet je de middelste goed (ASTRA 1 op 19,2 Oost) zitten beide uitersten nog geen halve graad verschil tov Nederland. Waarschijnlijk zie je dit niet eens in je beeld, maar een tikje fijntunen moet je toch altijd, maar ik betwijfel echt of je het ziet.

De hoek van je schotel verandert wel natuurlijk, en de draaiing omdat je Noordelijker zit, maar de afstand tussen de LNB's veranderen niet zichtbaar.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

Geplaatst:
Origineel bericht van: joker55
Je moet eea wel iets nuanceren

Daar heb je helemaal gelijk in. Natuurlijk heb ik in mijn voorbeeld gechargeerd.
Maar ik kon toch ook niet in mijn reactie rücksichtlos zeggen dat het niet(s) uitmaakt.
Het ging mij erom dat de TS een gevoel kreeg voor wat er in zijn voorgestelde
situatie aan de hand was, en van wat ik uit zijn reactie begrijp is dat gelukt.
En daar waar de afstand tussen de respectievelijke LNBs zoals jij stelt niet zichtbaar zal wijzigen, zo zal de
hoek tussen de LNBs bij het fijntunen wel degelijk iets(jes) scherper worden voor een optimaal resultaat.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Ik begrijp jullie beiden. smile

Ik begrijp dat de hoeken altijd iets veranderen en met name de hoek van de schotel. In principe ook de stand van de LNB´s maar dat zal zo weinig zijn dan het waarschijnlijk niet te merken is op TV.

Ik heb even je berekening bekeken en die vertaald naar mijn situatie en vraag jullie even hierna te kijken of dit klopt.

Locatie hier in Nederland Lat 52.1 - Long 5.1

Thor op 0,8°W : elev 30.16 - Az 187.41

Astra 3 op 23.5° Oost : Elev 27.98 - Az 157.11

Hoek : 186.46 - 159.73 = 26.73°

Locatie in Zweden Lat 59.5 - Long 14.3

Thor op 0.8°W : elev 21.35 - Az 197.43

Astra 3 op 23.5 Oost : elev 22.13 - Az 169.38

Hoek : 169.36 - 170.07 = 26.29°

Verschil tussen de 2 uitersten t.o.v. Nederland en Zweden is dan 26.73° - 26.29° = 0.44°

Lijkt me verwaaarloosbaar

Als dit klopt dan zou ik dus hier de LNB´s op de juiste maat kunnen afstellen en verankeren op de rail (feed) en zo meenemen naar Zweden.

Daar weer plaatsen op de schotel en dan de schotel afstellen op de Hotbird want deze LNB staat bijna in het midden van de schotel want 0.8W + 23.5 Oost maakt een hoek van 24.3°

Het midden is dan 12.15° en de Hotbird staat op 13° Oost en die LNB kan dan strak tegen de bevestiging aan gezet worden van de rail (feed) op de beugel van de schotel

Sorrie als ik verkeerde begrippen heb gebruikt

De LNB skew is ook heel anders en wordt in Nederland :

Thor 4.54°

Hotbird -6.12°

Astra 1 -10.75°

Astra 3 -13.81°

In Zweden wordt dat :

Thor 8.76°

Hotbird 0.78°

Astra 1 -2.87°

Astra 3 -5.37°

Moet de rail (feed) ook schuin gesteld worden ?

Zo ja is dat ergens te berekenen ?

Geplaatst:

Het klopt heel aardig.

Als je de Hotbird goed afgesteld hebt, moet je alleen de hele schotel iets draaien, dus de ASTRA LNB iets omhoog, of naar beneden, totdat je beeld hebt op de ASTRA. Dan zou eea goed moeten staan.

Dan de skew optimaliseren per LNB.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen