Ga naar inhoud

Jullie mening ivm plaatsing van een schotel.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo medesatters,

Misschien kunnen/willen jullie ook wat advies geven over het volgende;

Ik wil heel graag een schotel plaatsen maar er staat een flat in de weg.

Ik heb wat berekeningen met dishpointer gedaan, maar weet niet hoe nauwkeurig die is met hoogteverschillen.

Op de gevel gaat het hem niet worden.(daar is ie nu bevestigd)

Het gaat om een visiosat voor de a123 en hb.

Als ik het dak op ga heb ik volgens dp een betere kans. (plat dak)

Heb ik bekeken met de earth plugin.

Vraag1: hoe accuraat is dishpointer daarin? -omdat dan de lijnen naar de sats precies over de flat heengaan, als ik de schotel verplaats naar het dak.

vraag2:Bestaat de mogelijkheid (of apparatuur) om daarachter te komen alvorens ik de hele mikmak verplaats en de nieuwe voet, kabel, en stenen aanschaf en naar het dak sjouw.

Dus ik wil op het dak staan en de dertig graden meten of ik vrijzicht over de flat heb, maar liefs niet met het blote oog of kijken langs een gradenboog.

Vast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst:

Heb je een iPhone? Of ken je iemand met een iPhone? Zet daar dan de app Dishpointer Augmented Reality op (Pro versie niet nodig), ga op het dak staan en richt je camera op het zuiden. De iPhone projecteert de satellieten over het plaatje van de camera heen en je kunt zien of de flat in de weg staat. Google maar even voor een demo-filmpje.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Terradon
Hoi, daar heb je geen telefoon voor nodig, gewoon op je pc te bekijken......gewoon je gegevens invoeren en voila.....

Groetjes............

Licht dit nader toe aub.!
Geplaatst:
Origineel bericht van: rigave

vraag2:Bestaat de mogelijkheid (of apparatuur) om daarachter te komen alvorens ik de hele mikmak verplaats en de nieuwe voet, kabel, en stenen aanschaf en naar het dak sjouw.
Dus ik wil op het dak staan en de dertig graden meten of ik vrijzicht over de flat heb, maar liefs niet met het blote oog of kijken langs een gradenboog.

@rigave,

Je zou met een (geleende kleine?) schotel en satfinder de proef op de som kunnen nemen.

Met vriendelijike groeten wink

sattaz

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Of misschien heeft iemand in je kennissenkring toevallig een campingsetje (3-poot statief en schotel), wat je kan gebruiken op het dak. Weegt niks, staat zo en testen maar.

Dat soort setjes zijn overigens ook vaak voor weinig in de aanbieding.

Geplaatst:

Op zich een goed idee van het campingsetje, maar als het dak niet hoog genoeg is ga zou verlengen met 2a3 meter max met stalen pijp/buis.

Het setje zo hoog is ook een uitdaging dan.

Misschien ben ik dan nog niet hoog genoeg wat betekent dat ik weinig keuzes over hou.

Maar super dat jullie meedenken en als wat te binnen schiet, lees ik het graag.

Geplaatst:

Bekend is het gebruik van de zon om de satelliet richting te bepalen, maar dat kan slechts om het halve jaar.

Maar bij helder weer in de herst- en wintermaanden kan ook het sterrenbeeld Orion gebruikt worden. De sterren hiervan vormen de bekende "zandloper". Rechtsonder zit de helderste ster Rigel. Deze volgt gedurende de nacht een baan vlak onder de Clarke-belt. Als die vanaf het hele schoteloppervlak zichtbaar is, is er ook zicht op de satelliet.

Met bijv. Gorbtrack (freeware) is een hemelkaart te zien van de Clarke-belt met de sterren, zon en maan.

Morgen rond 1:15 is Rigel bij Astra 28,2, en rond 2:25 bij Hot Bird.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen