Marco99 Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 G'avond, Bij het installeren van een draaibare 1.8 mtr schotel loop ik tegen een probleempje aan. Wanneer ik de schotel recht zet en deze uitricht op sirius/astra4 en hierna de actuator gebruik, dan draait hij veel te ver door naar het oosten en richting het westen kom ik niet ver. Als ik de actuator in het midden afstel dan staat de schotel bij 't uitrichten op sirius/astra4 reeds onder een schuine hoek en dat is volgens mij (ook) niet de bedoeling. M.a.w. wat zie ik over het hoofd? Gr, Marco
Gast sattaz Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 @Marco99, Die door jou genoemde schuine hoek bij Sirius/Astra4 kun je toch corrigeren!? Je hebt 2 stelschroeven, 1 bij de schotel zelf en 1 bij de loodrecht staande paal. Met die stelschroeven kun je de hoek veranderen. Met vriendelijke groeten sattaz
trust Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 Da's een tamelijk lange actuator , heb je de klem voor deze helemaal op het einde gezet ? Schuift hij ook werkelijk helemaal in ? of stop hij voortijdig op de eindschakelaar ? Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Alex1970 Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 Hoe ver wil je naar het oosten én het westen kunnen draaien? Wat bedoel je eigenlijk met "de actuator in het midden afstellen"? Afgaande van je foto's kan je eerst nog het volgende doen: (Ik ga er vanuit dat de polarmount al helemaal goed afgesteld staat). -Schuif de actuator m.b.v. de positioner helemaal uit, zoals je al zegt ben je dan te ver naar het oosten. -Maak de klem los waarmee het vaste deel van de actuator aan de polarmount vast zit en schuif de actuator met de hand naar achteren door de klem totdat je schotel de voor jouw meest oostelijke gewenste satelliet nog kan ontvangen. Kan de actuator niet meer verder naar achteren, wat ik afgaande van je foto al vermoedt, dan zal je de strip waaraan het uitschuifbare deel van de actuator vast zit langer moeten maken en de actuator dus verder uit het middelpunt moeten bevestigen. -Zet de klem weer vast en schuif de actuator met de positioner in en kijk of je dan wel westelijk genoeg kan komen. Hopelijk is-ie dan al ver genoeg westelijk voor je, anders zou je het uitschuifbare deel van de actuator verder naar het middelpunt van de polarmount op de strip kunnen bevestigen en bovenstaande stappen nogmaals doorlopen. Eigenlijk moet je in plaats hiervan een langere actuator hebben omdat de afstelling nu minder nauwkeurig wordt. Overigens heb ik zelf een 120cm schotel met polarmount die ik zelf uitgericht heb, westelijk kom ik in ieder geval tot Hispasat op 30W en oostelijk tot Astra 3 op 23.5O. Hij kan nog verder draaien maar die satellieten vallen voor mij achter de huizen. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Marco99 Geplaatst: 3 november 2010 Auteur Geplaatst: 3 november 2010 @Sattaz Ik bedoel(de) met de 'schuine hoek' meer wanneer je van voren kijkt dan zie je de offset constructie van de LNB al onder een hoek staan. Ik was in de veronderstelling dat voor een juiste werking deze bij 't uitrichten op de sirius altijd horizontaal dient te staan. Hoop dat dit iets duidelijker is @Trust Ja de klem zit al helemaal op het einde ... ik moet nog even een blik onder het rubber werpen om te zien of deze nog verder naar voren kan. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ver een dergelijke actuator kan inschuiven. Hij stopt op een gegeven moment, maar volgens mij is dat niet op basis van een eindschakelaar. @Alex1970 Liefst zo ver mogelijk . Ik kan richting het westen helaas niet verder dan zo'n 15W, echter dat haal ik op dit moment bij lange na niet. De actuator kan meen ik zo'n 900 stapjes maken, dus als ik 'm op 450 zet dan is hij half uit (of half in ). In deze positie zou ik de schotel kunnen richten/afstellen op de sirius, alleen dan staat de schotel t.o.v. de polarmount niet meer recht. De klem kan volgens mij op dit moment niet verder. Het lijkt er een beetje op dat de actuator een maatje te groot is voor deze schotel i.c.m. de polarmount constructie. Het vreemde is dat dit een werkende set is geweest die zo van een dak afkomt. De actuator besturing laat op het display ook de diverse westelijke en oostelijke sats zien. Ik ben helaas niet bij het verwijderen van deze set geweest.
Wielleke. Geplaatst: 5 november 2010 Geplaatst: 5 november 2010 De klem kan volgens mij op dit moment niet verder. Het lijkt er een beetje op dat de actuator een maatje te groot is voor deze schotel. ---------------------------------------------- 'n Actuator kan mits de limieten oost west goed zijn ingesteld nooit te groot zijn. Hobby groetjes Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Satlook Geplaatst: 6 november 2010 Geplaatst: 6 november 2010 Citaat: G'avond, Bij het installeren van een draaibare 1.8 mtr schotel loop ik tegen een probleempje aan. Wanneer ik de schotel recht zet en deze uitricht op sirius/astra4 en hierna de actuator gebruik, dan draait hij veel te ver door naar het oosten en richting het westen kom ik niet ver. Als ik de actuator in het midden afstel dan staat de schotel bij 't uitrichten op sirius/astra4 reeds onder een schuine hoek en dat is volgens mij (ook) niet de bedoeling. M.a.w. wat zie ik over het hoofd? Zo te zien op plaatje 2 staan er nog 2 van die grote schotels, kan je daar niet van afkijken, of staan die ook niet goeg? Ik zie trouwens op foto 1 dat er aan de andere kant ook nog zo'n grote schotel staat. Staat je hele dak vol of zo ? DM8000 HD - Newnigma VU+ duo - PLI Triple dragon - PICmod cronbear1 image Echostar 7000 viaccess Gregorian 120 & 90 cm Visiosat bisat
Marco99 Geplaatst: 6 november 2010 Auteur Geplaatst: 6 november 2010 @Wielleke Hoe ver denk jij dat een dergelijke actuator moet kunnen inschuiven? @Satlook Scherp gezien Ik heb een tweetal 1.8 schotels, welke beide nog goed afgesteld moeten worden. Daarnaast staat er nog een vaste visiosat 120 (op 13,19,23,28) en een tooway schoteltje. Ik ben in het gelukkige bezit van een groot plat dak en kan dus aardig wat kwijt Heb afgelopen week even geen tijd gehad om er verder mee aan de slag te gaan. Eigenlijk hoop ik ook dat er nog iemand wat meer licht op kan laten schijnen, want ik heb een moeglijke oplossing nog niet voorbij zien komen. Gr, Marco
sc104 Geplaatst: 6 november 2010 Geplaatst: 6 november 2010 Marco het harmonica rubber beperkte je tot meer naar het westen te draaien . maar het hou een hoop water tegen dat in je arm gaat. en de tyrap om het rubber moet er ook af . en je motor moet met de draad naar beneden als er water in komt gaat je lager er aan of hij loopt vol water wat er niet uit kan. ook op je andere schotel daar achter . voor het mooie zou je motor aan het ophang punt achter het rubber meer naar achteren moeten . kan je meer naar het westen draaien . deze motor is hij 4 of 5 draden ??? herman
Fatfreddy Geplaatst: 6 november 2010 Geplaatst: 6 november 2010 Is de actuator helemaal ingeschoven c.q. in gedraaid als de schotel zo ver mogelijk naar het westen is gedraaid ? Is de actuator dan ook niet meer te verschuiven in de klem aan de kant van de polarmount anders klem losdraaien en actuator verschuiven. Is daar ook geen mogelijkheid meer toe dan is een optie om er een gat bij te boren in de plaat bij de polarmount waar de bevestiging aan vastzit en anders andere actuator gebruiken.
Wielleke. Geplaatst: 11 november 2010 Geplaatst: 11 november 2010 Hoe ver denk jij dat een dergelijke actuator moet kunnen inschuiven? ------------------------------------------------ Marco 99. ( Helemaal dus) De mate waarmee 'n actuator kan inschuiven is n.l.niet afhankelijk van zijn formaat. Iedere Actuator kan dus helemaal inschuiven. Gr. Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Fatfreddy Geplaatst: 11 november 2010 Geplaatst: 11 november 2010 Origineel bericht van: Wielleke. Hoe ver denk jij dat een dergelijke actuator moet kunnen inschuiven? ------------------------------------------------ Marco 99. ( Helemaal dus) De mate waarmee 'n actuator kan inschuiven is n.l.niet afhankelijk van zijn formaat. Iedere Actuator kan dus helemaal inschuiven. Gr. Wiel. Wat dat inschuiven betreft denk ik er ook zo over. De enige oplossing is dus klem los draaien en de actuator in de klem verschuiven.
Wielleke. Geplaatst: 12 november 2010 Geplaatst: 12 november 2010 Wat dat inschuiven betreft denk ik er ook zo over. De enige oplossing is dus klem los draaien en de actuator in de klem verschuiven. ------------------------------------ Dat is i.d. de enige correcte manier. Gr. Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Fatfreddy Geplaatst: 12 november 2010 Geplaatst: 12 november 2010 Ik heb de topic nog eens opnieuw door gelezen en zag dat Trust al aangaf dat de switch wellicht parten speelt. Dit houd in dat het kapje van de motor er af moet en daar zitten 2 switches waarmee de limieten ingesteld kunnen worden 1 voor oost en de andere voor west.
Wielleke. Geplaatst: 12 november 2010 Geplaatst: 12 november 2010 Origineel bericht van: Fatfreddy Ik heb de topic nog eens opnieuw door gelezen en zag dat Trust al aangaf dat de switch wellicht parten speelt. Dit houd in dat het kapje van de motor er af moet en daar zitten 2 switches waarmee de limieten ingesteld kunnen worden 1 voor oost en de andere voor west. ------------------------------------------------------ Het komt ook nog wel eens voor, dat het schuif gedeelte van de actuator er handmatig is uitgedraait, met als gevolg dat hij niet meer helemaal kan inschuiven. Gr. Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen