Ga naar inhoud

ChannelMaster 1.2 als opvolger Triax 88cm schotel?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste Sat Hobbyisten,

Zoals jullie in een andere thread hebben kunnen lezen is het me aardig gelukt om m'n installatie met 88cm Triax schotel en Stab HH120 uit te richten (vind ik zelf ;-), heb zojuist weer 3 satellieten toegevoegd wat het totaal van te ontvangen satellieten op 20 brengt. (en ben nog niet klaar ;-)

Hoewel m'n Trix aardig goed bevalt heb ik de smaak van een draaibare installatie te pakken gekregen en ben op zoek naar een opvolger van deze schotel. Helaas kan ik door een muur niet veel verder draaien dan 30 graden oost, dit is geen probleem met m'n ovale Triax.

Ik dacht zelf als opvolger aan een 1.2 meter Channelmaster (die past nog net), en vraag me af of ik een dergelijke schotel probleemloos als vervanger op m'n Stab HH120 kan monteren.

Ik kan niet groter dan 1.2 meter gaan, is de Channelmaster een goede keuze of zijn er nog betere schotels verkrijgbaar? Ik heb gelezen over het hogere redement van Greorgian schotels maar kan hier vreemd genoeg op internet bijna niets over vinden.

Onderstaand heb ik twee plaatjes toegevoegd van m'n huidige opstelling en vraag me als beginneling ook af of het mogelijk is een actuator te plaatsen als vervanging van de Stab HH120, gezien de beperkte bevestigingsruimte aan de muur. Of kan zo'n actuator aan de mast (L profiel) zelf worden bevestigd?

Weer een hoop vragen, maar alvast bedankt voor jullie hulp van een enthausiaste schotel hobbist!

http://www.iwans.net/dish/humax_stab1.JPG

http://www.iwans.net/dish/humax_stab2.JPG

Geplaatst:

De Channelmasters die ik ken zijn kunststof schotels met een polarmount. die kan je dus niet op je diseqc motortje monteren en aansluiten maar alleen op een ontvanger met ingebouwde positioner, of met behulp van een externe positioner zoals de V-box of dat ding van Strong.

volgens mij kan er op een channelmaster schotel alleen een 36 volt actuatormotor, maar misschien hebben ze wat nieuws, en weet ik dat dus niet.

Ik gebruik zelf een hele oude (plm 11 jaar oud) channelmaster, en die bevalt uitstekend. kan niets aan kapot. is echter wel een zwaar lel, ik denk zo'n 40 kilo inclusief polarmount en actuatormotor. verder moet je deze schotel op een 4 duimse pijp monteren.

Dat je over channelmasters niet teveel vind en over gregorian's al helemaal niets komt gewoon door het feit dat ze zo schuuw duur zijn. je hebt dan echter wel wat goeds in huis. een gregorian heeft inderdaad een hoger rendement. je kan het ongeveer zien dat je met een gregorian altijd 1 stap hoger zit dan met een "gewone" merk offset schotel.

80cm grego = ongeveer gelijk aan 100cm offset

100cm grego = ongeveer gelijk aan 120cm offset

120cm grego = ongeveer gelijk aan 150cm offset

150cm grego = ongeveer gelijk aan 180cm offset

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

>verder moet je deze schotel op een 4 duimse pijp monteren.

3 duims dacht ik, tenminste die van mij wel.

Nog even de gegevens opgezocht:

Channel master 120 cm offset schotel

Materiaal: Glasfiber polyester(kunstst)

Schotelhoogte: 1,3 m

Schotelbreedte: 1,2 m

Frequentiebereik: 10,70 - 12,75

Versterking: 42,6 dB

F/D: 0,6

Windlast: 1390 N

Gewicht: 16 kg

Technische Gegevens polarmount:

Mastafmeting: 76 mm

Gewicht: 6,6 kg

Het totale gewicht valt dus wel mee

Geplaatst:

Hoi Peter,

Zo'n Greorgian schotel klinkt best wel interessant... Ik heb maar een klein balkonnetje en kan/mag het dak niet op (liefst zou ik een 4m schotel op het dak monteren ;-), en zoek een zo goed mogelijk alternatief voor op het balkon. Ik wil best (iets?) meer uitgeven aan een Greorgian schotel van 1.2 meter als deze ongeveer het rendement van een 1.5 offset schotel kan behalen.

Heeft iemand meer informatie over Greorgian schotels? Zijn ze echt zo duur en/ of heeft iemand pointers naar leveranciers?

Bvd, Iwan

Geplaatst:

Hoi,

ik ben een tijdje geleden ook achter een grotere schotel aan geweest. Een paar opmerkingen:

- Channelmaster heeft een goede naam voor KU-ontvangst. Hij is zwaarder uitgevoerd dan de doorsnee schotel, hetgeen ook zwaardere bevestiging - en bij een draaibaar systeem, ook een zwaardere motor vergt. Ter vergelijking, de motor van mijn 1.m Funke schotel voldoet niet bij een Channelmaster.

- Gregorians schijnen lasteriger in het uitrichten te zijn. Er staat een NL-leverancier op het WWW (zoek maar met Google) die met 1.0 m en 1.20 Gregorians adverteert. Toen ik echter navraag deed bleek hij ze niet te hebben. Ik krijg de indruk dat ze niet meer worden gemaakt.

- In Leiden zit een shop die met een Koreaanse schotel adverteert. Mondeling noemt hij het een Gregorian, omdat dat ding ook een tweede reflector heeft. Hij werkt echter anders omdat het signaal niet geconcentreerd wordt in een punt, maar over een bepaalde lijn waarop je dan een reeks van lnbs kunt plaatsen voor ontvangst van meerdere satellieten. Ik geloof een bereik van iets van 40 graden. Met twee van die dingen vervang je een draaibaar systeem, haha.

Algemeen: grotere schotels blijft een probleem. Waar ik woon, in het westen, zit geen terzake kundige leverancier. Ik heb er tenminste geen kunnen vinden. Ik zou in overijsel of groningen terecht moeten, voor schotels van 1.80 en eventuele C-band ontvangst.

Sterkte

Geplaatst:

Gregoriaan schotels zijn echt zo duur voor een 1 m. betaal je al gauw zo'n 3.75 euro.

Wilde er ook een aanschaffen maar de technische man van de firma waar ik 'm wilde bestellen zei mij dat de hedendaagse kwaliteits schotels net zoveel rendement geven als zo'n dure Gregoriaan.

Tja en wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet zo is.

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Geplaatst:

Goto (en de anderen) dank voor jullie adviezen,

Helaas heb ik een klein balkonnetje en opzich volstaat m'n Triax 88 cm uitstekend voor de ontvangst van de 'sterke' dagelijkse satellieten, maar aan m'n Humax 5400 gehangen zou ik graag tijdens het draaien wel wat meer signaal willen.

Naast de Humax heb ik ook een Nokia 9902S die ik in de toekomst als stand-alone alleen op de Astra wil gebruiken (hoewel een traag ding kan ik absoluut niet meer zonder de time-shift opnames van dit apparaat ;-)

Ik moet dus een schoteltje bijplaatsen, humax 5400 waarschijnlijk op een nieuwe Channelmaster 1.2 draaibaar (met nieuwe actuator) als satelliet-zapper en de huidige Triax 88 cm aangesloten op de Nokia 9902 Mediamaster voor het dagelijkse gebruik.

In eerste instantie houd ik het even bij de Triax 88 cm, ben nu bezig met een Linux VDR recorder ism een DVB kaart en plaats als eerste een quad-LNB op de Triax om ook deze DVB kaart van signaal te kunnen voorzien.

Als dit alles werkt hang ik m'n balkon 'vol' met een 2e Channelmaster schotel ;-)

Groet, Stab

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen