Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Citaat:
Vitaya naar VMMa | OVERNAME VULT LEEMTE IN ZENDERPORTEFEUILLE
bron: De Standaard

BRUSSEL - De Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) neemt de lifestylezender Vitaya en het digitaal gezondheidskanaal Vitaliteit over. Het versterkt daarmee zijn positie op de Vlaamse mediamarkt aanzienlijk.

Nieuwe troef in goedgevulde hand
Vitaya bouwde in tien jaar tijd een sterke nichepositie uit in Vlaanderen. Het richt zich op jonge vrouwen, met veel aangekochte lifestyle-programma's, wat buitenlandse fictie en ook een aantal eigen producties zoals de Luk Alloo-talkshow Alloo!. ‘Vitaya is misschien een kleine zender, maar het is een sterk merk met een uitgesproken profiel', zei Peter Quaghebeur, de directeur-generaal van VMMa, vrijdagnamiddag.

Vitaya vult bovendien een leemte in de zenderportefeuille van VMMa, naast de algemene zender VTM, het eerder mannelijke 2BE en de jongerenzenders VTM Kzoom en JIM. VMMa dekt na deze overname dus zowat alle doelgroepen af. Het heeft nu bovendien een antwoord op concurrent SBS, dat met VijfTV grotendeels op het vrouwenpubliek mikt. Vitaya is volgens cijfers voor 2009 iets kleiner dan VijfTV, maar beide zaten rond de 4% van het kijkerspubliek.

Media Ad Infinitum, het bedrijf achter Vitaya en Vitaliteit, was tot nog toe eigendom van de aan Argenta gelieerde investeringsmaatschappij Investar. Het wordt nu een dochteronderneming van VMMa, maar blijft althans voorlopig zelfstandig opereren. Er werken zo'n 23 mensen. Die verhuizen wellicht op termijn naar het VTM-gebouw in Vilvoorde. Een aantal krijgt mogelijk een andere functie bij VTM. Yvette Mignolet (65), de gedelegeerd bestuurder van Vitaya, blijft aan tijdens een overgangsperiode, maar was naar eigen zeggen al langer van plan om volgend jaar de topjob te laten schieten.

De naam Vitaya wordt momenteel ook onder licentie gebruikt door Sanoma voor het lifestyle-blad dat eerder Fit & Gezond en Evita heette. Het contract voor die titel loopt nog geruime tijd en zou volgens VMMa blijven bestaan. Het magazine komt dus niet in handen van VMMa of diens aandeelhouder De Persgroep.

Media Ad Infinitum leed in 2009 een fors verlies, maar dat is volgens Mignolet niet de aanleiding voor de verkoop. ‘We hebben een crisis gehad in 2009, maar in 2010 hebben we dat rechtgezet en zijn we weer gegroeid', aldus Mignolet. ‘Maar als stand-alone bedrijf heb je niet de middelen en de ondersteuning om verder te groeien.'

VMMa wil Vitaya op korte termijn verder uitbouwen. Het wil het marktaandeel van de zender in prime time (waar Vitaya tot op heden zwak staat) verdubbelen van 3% van de vrouwen tussen 18 en 54 naar 6%. Volgens Quaghebeur zal Vitaya het nu gemakkelijker hebben om buitenlandse programma's aan te kopen, omdat VMMa in een betere onderhandelingspositie zit. Bepaalde VTM-programma's zoals Ghost whisperer zouden naar Vitaya kunnen verhuizen. Ook bestaat de kans dat VTM-gezichten op Vitaya te zien zullen zijn. Met name tv-kok Piet Huysentruyt zal nu mogelijk ook op Vitaya verschijnen. Daarmee zou Vitaya worden versterkt in het licht van de concurrentie vanwege de nieuwe digitale kookzender Njam.


bron: De Standaard

dreambox 8000 2TB | 4x dvbS2 | image LT6 v5 | LG SL9000 LED47

visiosatG4 | 4x Spaun 411 4/1 | quadALPS | 13-19-23-28

TV Vlaanderen | Canal Digitaal | Sky UK | Telesat | CanalSat


Geplaatst:

hopelijk gebeurt er niet teveel aan de programmeringen, mijn vrouwke vindt het een leuke zender.

2 x Gigablue UHD met Bigsat met (28E,23E,19E,13E)

Ziggo kaart en TvVlaanderen met smargo reader

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...