Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, ik ben een versterker aan het maken voor 2 plasmaspeakers (stereo dus), alleen die kunnen het laag niet zo goed weergeven dus komt er ook nog een subwoofer versterker in, en die is mono, hoe kan ik nu het line-in signaal wat stereo is aan de mono subwoofer geven?

Geplaatst:

inderdaad interessant, maar ik bedoel dus het line-in signaal, niet de uitgang...

je ziet bij de mono pluggen dat ze gewoon aan elkaar geknoopt worden, dit wil ik dus niet doen, en heb besloten om de "subwoofer" ook stereo te maken.

de uitgang van mn tweeter is 100volt@4mhz/AM modulatie dus dat kan ik niet aan elkaar knopen.

de truuk van de plus-rechts aan de min-links gaat hier dus niet op.

in iedergaval bedankt allemaal, het worden dus 2 versterkers

Geplaatst:

stereo voorversterker ( buffer)er tussen plaatsen en de uitgang van de voorversterker verbind je L en R met elkaar L+R= mono.

Hiermee behoud je het stereo signaal voor de satellieten en creer je een mono signaal voor de subwoofer.

Geplaatst:

@Tritium

Citaat:
ik ben een versterker aan het maken voor 2 plasmaspeakers (stereo dus), alleen die kunnen het laag niet zo goed weergeven dus komt er ook nog een subwoofer versterker in, en die is mono

@Steve

Citaat:
dit gaat niet ,hij wil de subwoofer stereo maken.

Euh Steve, is mij hier iets ontgaan?

Ik vind nu wel dat de oplossing van Henkvd1 wel een risico inhoud als je dit ongenuanceerd toepast:

Als je er zeker van bent dat de uitgangen van de voorversterker uitgerust zijn met een serieweerstand (=kortsluitbeveiliging) is er geen vuiltje aan de lucht.

Is die weerstand er niet en je verbind de uitgangen met mekaar dan sluit je de eindversterkers kort, waardoor ze een pak vervorming produceren, sommige beginnen te oscilleren, eventueel warm worden en doorslagverschijnselen krijgen.

Met kans dat je je eindtrap en of speakers er door blaast.

Bij de minste twijfel zeker de uitgang koppelen met 2 weerstanden van minimaal 470 ohm.

Als je bereid bent tot zelfbouw kun je het oplossen met een op-amp als sommeerversterker.

En ik heb er ook nog enkele bedenkingen bij wat betreft de "splitsing" hoog-laag die daar eigenlijk ook bij hoort.

(passief zoals op de link van Steve of aktief)

M.v.g.

Eddy Vl

Geplaatst:

Is dit allemaal wel nodig. Is het laag niet gewoon mono aanwezig in de stereo kanalen?

Hoe zit dat bij fabrieks sub's?

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:
Origineel bericht van: Psychosammie
Is dit allemaal wel nodig. Is het laag niet gewoon mono aanwezig in de stereo kanalen?

Hoe zit dat bij fabrieks sub's?

is maar net wat voor muziek je luisterd, inderdaad is de sub niet echt waarneembaar waar het vandaan komt.

toch heb ik besloten om de sub ook stereo te maken, het spulletje gaat toch al veel geld kosten dus dat kan er ook wel bij :D

Geplaatst:

Hoe simpeler de vraag, hoe langer het duurt eer je antwoord krijgt, en hoe meer tekst je te lezen krijgt...

Je vraagt hier eigenlijk om een mini-cursus Audio...

Ok, daar gaan we dan:

Figuur 1: de standaard configuratie.

Je werkt in stereo dus je hebt 2 volledig gescheiden ingangssignalen. Je hebt 2 identieke (breedband)versterkers. Je komt op de voorversterker/buffer. Een volumeknop (log pot) met een gemeenschappelijke as. Van daaruit ga je naar de balans die als je het linkerkanaal opendraait, het rechtse dichtdraait (lineair of log + antilog pot). Je buffert nogmaals om de toonregeling aan te sturen en van daaruit ga je naar de eindtrap. Je hangt daarop een "breedband" of "dubbelconus" luidspreker, dan heb je de simpelste "box".

Zoals je ziet zijn beide versterkers volledig gescheiden... op een kleinigheid na: de mono-knop die beide signalen met elkaar doorverbind. Deze configuratie bestaat al met de buizenversterkers. In de praktijk zullen er ook wel andere uitvoeringen zijn, maar dit zijn variaties op dit thema. Als je in deze uitleg frequenties vind, deze zijn zeker niet bindend, alleen maar om het voorbeeld duidelijk te maken. Zoals je ziet heb je hier geen mono uitgang, en zeker niet via een low-pas filter.

Figuur 2: Passieve splitsing (cross-over)

Een luidsprekers moet een grote diameter hebben om de lage tonen weer te geven.

Alleen word die dan te traag omdat hij te groot is om ook de hoge tonen weer te geven.

Kleine luidsprekers zijn wel snel genoeg, en kunnen de hoge tonen weergeven, maar ze falen dan op de lage tonen. Oplossing: je stuurt de lage tonen naar een grote luidspreker en de hoge naar een kleine.

Het probleem is nu dat de grote luidspreker evenveel watts verbruikt bij de hoge tonen, maar hij geeft ze niet weer. En bij de kleine, die gaat de bassen evenveel belasten als de hoge tonen, maar wederom hij geeft ze niet weer... Je moet daarom een filter gebruiken.

Je hebt hier 2 systemen in:

- passieve filtering: de versterker is breedband, je steekt de filter op de uitgang zoals rechts in figuur2. De truc is nu dat je de filtering berekent op 1 scheidingsfrequentie. Op die frequentie moet de hoeveelheid hoge tonen 50 % spanning geven en de hoeveelheid lage tonen ook. Zie beide grafiekjes rechts. Als je de som maakt van beide signalen moet je over hehele frequentiebereik zo vlak mogelijk liggen. Zie derde grafiekje. Als je de low en de high over mekaar legt krijg je op de scheidings frequentie een X van daar Cross-over. Er bestaan ook Low-Mid-High cross-overs, de getoond geeft ong 3db/oct verzwakking maar door combinaties van R-L-C kom je gerust tot 6 db/oct, mogelijks meer.

Figuur 3: Actieve filtering:

Hier wordt de splitsing in de versterker gedaan: er steekt een filter in die aan dezelfde voorwaarden moet voldoen als de passieve: op de scheidingsfrequentie krijgt elk 50 %. Het grote verschil zit er nu in dat je voor elke filteruitgang een eindversterker nodig hebt. Dus bij Low-High een eindtrap voor de low, en voor de high hetzelfde. Je hebt dan voor links en rechts 4 versterkers nodig in totaal. Bij Low-Mid-High loopt dit op tot 6 versterkers. Wederom moet de som van alle freqeunties een zo vlak mogelijk verloop hebben.

Nog steeds geen Mono-uitgang met low-filter...

Bij figuur 4 heb je een Low-Mid-High filtering. En de hoge en middel-tonen worden hier "klassiek" gesplitst. Aleen steekt daar nu een sommeer of optelversterker in (eigenlijk een mengpaneeltje met twee ingangen). Die takt af op het breedbandsignaal van het linker en de andere poot op het rechterkanaal.

Je telt de twee kanalen gewoon wiskundig bij elkaar op, en je houdt een perfekt mono-signaal over op de uitgang.

@Tritium

Citaat:
Als je bereid bent tot zelfbouw kun je het oplossen met een op-amp als sommeerversterker.

En daarna steek je de Lowpass-filter en van hieruit ga je naar de eindversterker. Hierbij dient opgemerkt dat je eigenlijk het aantal Watts van het linkerkanaal moet weergeven, maar ook hetzelfde aantal watts van het rechterkanaal, dit om hetzelfde volume aan bass te krijgen. Dit wil dus zeggen dat je eindtrap het dubbele vermogen naar je sub moet sturen als het vermogen van 1 High of Mid eindtap.

Dan krijg je terug een gelijke grafiek van het uitgangsvermogen.

Psychosammie stelt de vraag:

Citaat:
Is het laag niet gewoon mono aanwezig in de stereo kanalen?

Het hangt nu er vanaf wat je koopt... All in one(bruine lijn), kan het groene of het oranje lijntje zijn... Dit is enkel het principe, en het is geen garantie dat het niet nog op een ander manier gedaan wordt.

Psychosammie stelt dus ook deze vraag

Citaat:
Is dit allemaal wel nodig.

Je kent nu het principe, oordeel dus zelf...

Alléén: hou nu op met SIMPELE vragen te stellen... :D :D :D

M.v.g.

Eddy Vl

post-32896-1318261448,202_thumb.jpg

post-32896-1318261448,2292_thumb.jpg

post-32896-1318261448,2606_thumb.jpg

post-32896-1318261448,2885_thumb.jpg

Geplaatst:

woooo sleep

das een hoop info, zeer bedankt voor de moeite.

ja ik moet me meer gaan verdiepen in deze stof want mijn kennis van elektronica is meer op het gebied van schakelende voedingen, tesla spoelen, wat dus mijn tweeters en mid-toners worden.

maar nogmaals, de kop van dit draadje klopt niet helemaal meer want ook de sub wordt stereo.

bedankt allemaal.

Geplaatst:

ook belangrijk: wat is het bruikbare frequentie gebied,

wat je met die plasma speaker kunt gebruiken?

ik denk dat dit alleen voor hoog te gebruiken is,dit in verband

met je crossover frequentie.

Eddy VL geeft hierboven een goed overzicht,hoe je een actief gescheiden systeem opbouwd.

mischien overbodig,maar een sub cross je meestal rond de

80-100 Hz

mischien een tip:kijk eens naar een instelbare crossover voor

Pa/Studio gebruik.Soms voor een krats te vinden op de bekende

M*plaats

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen