Ga naar inhoud


Radio 4 in Putten


rolandroland

Aanbevolen berichten

In de omgeving van Putten kon ik Radio 1,2 en 3FM prima ontvangen. Radio 4 ging met moeite. De autoradio schakelt tussen de 94.8MHz naar 94.3MHz en soms naar de 91.4MHz. Ik had het idee dat er een andere zender onderdoor zat bij de 94.3MHz.

 

Misschien waren er ook wel condities want ik kon Radio 4 ook ontvangen via de 94.5MHz.

 

De 89.0MHz 100%NL vanuit Lochem kon ik zelfs tot Steenwijk Noord aan toe ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb geen idee. Wel las ik op radio.nl het volgende bericht:

 

Volgens het landelijke radiostation Radio 4 hebben deze maand 2.000 luisteraars van Radio4 protest aangetekend tegen de slechte ontvangst van de klassieke zender van de publieke omroep. Dit gebeurde na een oproep van het Radio 4-actualiteitenprogramma Viertakt (NPS) waarin men aan de luisteraars vroeg problemen met de ontvangst door te geven.

 

Al sinds de herverdeling van de etherfrequenties in juni 2003 klagen luisteraars van Radio 4 over de verslechterde ontvangst, aldus de zender. Naar aanleiding van die klachten zijn al enkele steunzenders geplaatst. Maar de problemen zijn daarmee niet verholpen. Bij de herverdeling van de etherfrequenties had de minister van Economische Zaken aan Radio 4 een dekking van 100 procent gegarandeerd. Maar dit streefcijfer wordt volgens Radio 4 niet gehaald.

 

Slecht ontvangst in:

Op basis van de klachten is de ontvangst van de zender vooral slecht in de volgende gebieden: Amsterdam, Utrechtse Heuvelrug en de nabijgelegen Veluwe, Omgeving Arnhem-Nijmegen en Randstad-West (Rotterdam-Den Haag). Het actualiteitenprogramma Viertakt van Radio 4 heeft alle klachten onlangs overhandigd aan de ministers van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en aan de relevante kamercommissies. [Radio.NL]

 

Bron http://radio.nl/portal/home/medianieuws/010.archief/2007/03/117574.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

nouja in het stedelijk gebied kan ik me voorstellen dat een signaal sneller afzwakt / verstoord wordt dan in het open veld. maar om overal steun zenders te plaatsen is ook niet een optie..

 

invoeren van digitale radio bied meer perspectief smile

 

 

maar volgens de mooie plaatjes die te vinden zijn zou je in putten het beste op de 91.4 kunnen zitten smile

de 94.3 is wat afgedempt richting het oosten..

en de 94.8 is richting het zuiden wat afgedempt.. smile

 

tis er allemaal net wat krap aan smile ( bij gunstige condities zou je de 94.5 en 101.6 kunnen pakken.. laugh die laatste moet ik hier ook hebben voor Radio 4.. omdat de 94.8 toch minder goed doorkomt smirk

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt de 91.4MHz zou daar te ontvangen moeten zijn. Maar als die te zwak doorkomt gaat de radio via het RDS AF systeem zoeken naar de sterkste zender. Hij switcht dan tussen de verschillende zenders. De 94.5MHz kon ik ook ontvangen.

 

AF staat voor alternatieve frequenties.

 

Je kunt meldingen doorgeven voor slechte ontvangst via deze link:

 

http://www.broadcastpartners.nl/website/Ontvangst-support-59.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben een fout begaan bij de herverdeling van frequenties. Radio 4 heeft meerdere kleine zenders gekregen. Er zijn dus veel overlappingen, gebieden waar je wat storing kunt verwachten. Voor een radio123 niet zo'n probleem, maar radio4 is wel klassiek. Is niet zo vreemd dat men gaat klagen.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de link naar de website.

Ik heb ook meteen een klacht ingediend.

 

De gemeente Emmen (toch nog 113.000 inwoners) valt namelijk in het geheel buiten het officiele bereik van de landelijke publieke netten via DVB-T. Ook de FM-ontvangst is van lang niet alle zenders optimaal.

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de publieke netten via DVB-T ligt de norm op ontvangst met buitenantenne. Het kaartje wat je van digitenne vaak ziet is dan ook voor gebruik met simpele antenne van KPN(en voor het niet FTA pakket dus).

 

En wat betreft de publieke FM zenders, de enige zender die hier matig doorkomt is 3FM naar mijn idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Outta space,

 

Dat verhaal van 3FM klopt. In de magazine van de Nozema destijds gaf men aan dat 3FM een steunzender benodigd had. Daar is nooit wat mee gedaan.

 

 

Radio Drenthe is na zerobase ook slecht te ontvangen in Emmen. Echter Radio Drenthe heeft een steunzender gekregen in Emmen via de 99.3MHz. Ik weet niet of dat door de 90.7MHz is gekomen welke momenteel is uitgeschakeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vang radio Drenthe hier nog op met een simpel draadantennetje smile terwijl andere zenders vanaf de zelfde mast veel zwakker zijn of niet te ontvangen zijn frown

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

M.b.t. Radio 4 in Putten:

 

[qoute]Putten bevind zich midden tussen de overgangzones van de zendstations in. Er wordt al een geruime tijd gewerkt aan een optimalere dekking van alle zenders, ook voor dit gebied. Putten zal zich echter altijd in een overgangszone blijven bevinden met als gevolg het overschakelen tussen verschillende frequenties.

 

 

 

Frequenties worden tussen landen verdeeld in dit deel van de wereld in overleg met als basis een verdrag. Elk land wenst zoveel als mogelijk frequentie ruimte, wat er in Nederland bij komt aan extra verzorging gaat er in buurlanden af. De ‘oude frequentie verdeling’ had als basis dat men een antenne op 10 meter hoogte op het dak van het huis had, gericht naar de zendmast. De praktijk is natuurlijk anders in 2010.

 

 

 

Een tweede probleem voor uw gebied zijn piraten in het oosten van het land (1800 stuks). Deze zenden uit op frequenties als 94.5 MHz (Radio Atletico op dit moment), midden tussen de frequenties van Radio 4. Het agentschap Telecom in Groningen www.at-ez.nl heeft als taak deze wetsovertreders aan te pakken maar dit lijkt een lastige taak. Als u storing van piraten vaststelt, welke zeer lastig is want u hoort vermoedelijk geen ander station maar ruis en gespetter, en een klacht neerlegt van het AT zal dit bijdragen aan de oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is heel goed mogelijk. Simone FM zit op een nevenfrequentie van Radio 4. Simone FM vanuit Hoogezand 91.3MHz en de 91.4MHz Markelo. Zo heeft Waterstad FM vanuit Winschoten zo nu en dan last van de 96.8MHz 3FM vanuit Lopik.

 

Kun je de 92.9MHz Simone FM ook ontvangen? Die kon ik gisteren weer niet ontvangen omdat ik een Duitse zender op de 92.8MHz hoorde.

 

Ik heb weleens gehad dat ik een radio station op de 105.0MHz goed kon horen en 105.1MHz een ander station ook redelijk goed te ontvangen was. Het heeft er mee te maken dat ze beiden niet al te sterk zijn en met elkaar in evenwicht zijn.

 

 

Meer informatie over FM frequenties:

 

http://www.proaudiovideo.info/downloads/200610etherpiraten.pdf

 

Bijvoorbeeld zoals BroadCast Partners beschreef over het feit: de 94.5MHz te dicht op de 94.8MHz zit.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja de 92.9 was toen ik richting groningen ging ( via borger -> N34 -> A28 ) op den duur prima te ontvangen smile

 

alleen de condities waren volgens mij niet zo geweldig frown gezien ik op de a7 nog voor drachten het signaal al weer kwijt was.. :P en ik op de Webstream moest overschakelen voor de rest van de rit laugh

( als het gunstig is heb ik tot ongeveer heerenveen ontvangst op de 92.9 laugh )

 

nu nog wachten tot de buren de boom in de tuin snoeien.. dat ik mischien hier ook nog een signaaltje kan binnen harken met de antenne wink

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...