Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 2


Bigfoot

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Je kan ook je verantwoording nemen en banden monteten welke bedoeld zojn voor winterse omstandigheden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
23 uur geleden zei Tripleboy:

Helemaal niet,

 

Maandag trekken een depressie en een vrij actieve storing over ons land. Het wordt dus zwaarbewolkt met perioden van regen. De maxima liggen tussen 1 en 6 graden. Vooral 's avonds neemt de wind toe en zijn er rukwinden mogelijk tot 70 km/h aan zee en in Hoog-België.

 

KMI
 

Wanneer ik op een webcam kijk zie ik in Gent toch echt sneeuw liggen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een artikel over rijden in IJsland staat het volgende, zie bijlage:


 

Bandenspanning bij sneeuw.png

 

Natuurlijk loop je het risico dat je met een bandenspanning van 0,2 bar de band van de velg af rijdt maar bij 1,3 bar wat ik aan geef echt niet en het geeft bij flinke sneeuw op de weg wel maximale grip. Natuurlijk niet harder dan 50-60 km/u rijden en bij een schone weg weer zo snel mogelijk op de normale druk zetten.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veiligheid winterbanden 

Om nog een laatste fabel de wereld uit te helpen: aquaplaning behoort met een winterband niet tot het verleden. Deze banden presteren weliswaar over het algemeen vaak beter dan zomerbanden op dit vlak, maar de verschillen zijn niet heel erg groot. Ook op sneeuw of ijs zijn winterbanden weliswaar beter dan zomerbanden, maar ze maken je niet onschendbaar. Als je harder gaat rijden omdat je denkt dat je veel meer grip hebt, dan is de toegevoegde waarde van winterbanden al snel weer weg.
 
 
Winterbanden in Nederland

Winterbanden bestaan deels uit in rubber gegoten hightech, voor het andere deel bestaan ze uit marketing. En dat laatste leidt bij vrieskou zeker niet tot een kortere remweg. ‘Winterbanden zijn niet echt noodzakelijk in Nederland’.

Door: Theo Stielstra

Fabrikanten van winterbanden moeten jaloers zijn op Davitamon, de fabrikant van vitaminepilletjes. Dankzij jarenlange reclame is er bij een groot deel van de bevolking ingehamerd om Davitamon in te nemen zodra de R in de maand zit. Bandenmakers zouden dat ook graag willen voor hun product. Winterbanden, stellen ze, vergroten de veiligheid onder winterse omstandigheden. Maar: wat zijn winterse omstandigheden?  Kou?   Regen?   IJzel? Veel consumenten in Nederland twijfelen. Weliswaar neemt jaarlijks het aantal auto’s met winterbanden toe, maar de meerderheid van de automobilisten is het de investering kennelijk niet waard.

In België en Luxemburg zijn twee keer zo veel automobilisten bereid jaarlijks de banden te laten verwisselen als in Nederland, waar gebrek aan sneeuw en heuvels veel autobezitters doet afhaken. Ook de relatief warme winters van de laatste jaren doen de omzet geen goed. Zo rapporteerde fabrikant Amtel-Vredestein onlangs dat de marge van de onderneming onder druk staat door de veel lagere verkoop van winterbanden.

Ook bij consumentenorganisaties zijn er twijfels over de noodzaak om jaarlijks op winterbanden over te schakelen. De Consumentenbond, die onlangs in Europees verband winterbanden testte, noemt ze in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’. ‘Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw, of uw rijgedrag aanpast op een natte weg en bij lage temperaturen.’

Fabrikanten moeten het daarom hebben van veelrijders en wintersporters. Veel geld wordt daarom gestoken in marketing. Vroeger, toen autorijden nog ploeteren was en een rit naar de wintersport een hele onderneming, heette winterbanden nog sneeuwbanden. Dat is inmiddels uit marketingoverwegingen geschrapt; zo vaak sneeuwt het niet.

Er zit meer marketing in winterbanden. Zo presenteerde bandenfabrikant Michelin dit najaar op het testcircuit van de Adac, de Duitse wegenwacht, een nieuwe reeks banden met ‘Helio Compound’; een relatief zacht rubbermengsel dat zonnebloemolie bevat. Benelux-accountmanager Jasper Eekmans zei zich te kunnen voorstellen dat synthetische olie dezelfde eigenschappen biedt, maar dat uit marketingoverwegingen was gekozen voor zonnebloemolie. ‘Dat klinkt goed, het ondersteunt onze doelstellingen op het gebied van milieuverantwoord ondernemen.’

Banden zijn een low interest-artikel voor de meeste autobezitters. Daarom proberen fabrikanten de boodschap zo eenvoudig mogelijk te houden: zodra de R in de maand komt – september uitgezonderd – moeten automobilisten gaan nadenken over winterbanden. Ze moeten zich realiseren dat zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius daalt, ‘enkel winterbanden een optimaal weggedrag bieden op een nat, besneeuwd of beijzeld wegdek’. ‘Het is een ijzeren wet’, stelt Michelin onomwonden.

Of die grens echt zo strikt is, lijkt de vraag. De theorie achter de grenswaarde is dat het rubber bij lage temperaturen harder wordt. Hierdoor neemt de grip op het wegdek af en wordt de remweg langer. Winterbanden worden gemaakt van een zachtere rubbermelange en bieden onder koude omstandigheden een betere grip.

Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’

Uit de resultaten van de remproef komt naar voren dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.

Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip.

Bij een proefrit op het Adac-testcircuit vallen bij 13 graden Celsius op een vochtige weg de verschillen tussen winter- en zomerbanden nauwelijks op.

De grootste verschillen doen zich pas voor op met epoxy geprepareerde weggedeelten die een besneeuwd oppervlakte moeten simuleren. Een uitwijkmanoeuvre op een ‘besneeuwde’ helling omlaag is met gewone banden nauwelijks mogelijk. De testauto, een zware, vierwielaangedreven SUV, glijdt op zomerbanden onderaan de heuvel weg in de bocht. Met winterbanden heeft dezelfde actie een veel beter effect. De banden knerpen luidruchtig onder de interne wrijving van de speciaal gevormde, driedimensionale rubber lamellen, maar de auto blijft bij gelijke snelheid wel in het spoor.

Ook een lange, gladde bocht is op zomerbanden met een matige snelheid van 40 km/u en geconcentreerde stuurbewegingen nog af te ronden, maar het voelt glibberig. Met winterbanden is dezelfde figuur beter uit te voeren. Toch komt er ook een eind aan de stroefheid van de winterbanden; bij snelheden boven de 60 km/u schuift ook hier de auto over de banden richting vangrail.

Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking

Het is niet voor niets dat de huidige winterbanden ooit sneeuwbanden werden genoemd.

Bron: De Volkskrant

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei luisteraar:

 

Winterbanden brengen dus niets. 

Bekijk nu het Duitse nieuws veel auto's in de greppel met winterbanden. 

Bij sneeuw met winter of zomerbanden thuis blijven. 

 

Ik begrijp niet waar jij deze wijsheid nu weer vandaan haalt.

Jij hebt helemaal gelijk dat je met zomerbanden en dit weer beter thuis kunt blijven.

Dat er Duitse en ook andere berijders van auto’s met winterbanden in de greppel belanden heeft meestal niets met de winterbanden te maken maar aan een te hoge verwachting van de gemonteerde winterbanden en dientengevolge NG veel te hard rijden.

Als jij de rijstijl conform de heersende omstandigheden aanpast is er meestal niets aan de hand.

Ik heb meer dan 20 jaar met de caravan in de winter naar de bekende wintersportgebieden gereden en heb nooit problemen ondervonden.

In een enkel geval moest ik sneeuwkettingen gebruiken maar zonder caravan heb ik ook die ook daar nooit hoeven gebruiken.

Uiteraard bedoel ik dan de winterbanden met het wintersymbool en niet die met het M+S symbool.

 

aangepast door Jürgen

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

de geoefende internationale automobilist weet ook echt wel meer dan die forens met zijn app en beker koffie in de schoot

zo is dat Jürgen, ik geef je gelijk

 

dan kun je beter op een lekker warme camping staan en die rare Hollanders OF Belgen met hun zomerbandjes achter laten

 

elke keer is het raak met die ondeskundigheid en een onveilig uitgeruste auto rijden (dus ook dat app gedrag of die beker koffie) als er ook maar 1 centimeter sneeuw gevallen is of ijzel ligt

 

 

 

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Sjaak(k):

Beste Jürgen ook jij hebt het hier weer over het buitenland net als Sprietje, dat geloof ik allemaal wel dat winterbanden daar nodig zijn, maar in Nederland heb je echt geen winterbanden nodig om naar Scheveningen Zandvoort of naar de Wadden eilanden met je caravan te gaan.;)

 

Sjaak, gewoon gelul.

Ook in Nederland kunnen in de winter situaties ontstaan waarbij je volstrekt verrast word door gladheid en dat hoef niet alleen door zware sneeuwval te komen dus zijn winterbanden ook in NL aan te raden.

Natuurlijk is de kans in NL kleiner dan in de ons omringende landen maar voorkomen is beter dan genezen.

De meeste zuinige Nederlanders kopen geen winterbanden omdat zij die niet nodig vinden maar omdat zij het geld er daarvoor niet over hebben, hoe zo valse zuinigheid?

 

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...