ericnerd Geplaatst: 14 november 2010 Geplaatst: 14 november 2010 L.s, Een nog perfect uitziende oude (1979) radio casette ontvanger (22ar774) gekocht in dumpzaak. Mg-Lg-KG werken perfect, alleen FM ontvangst is erg zwak en geen stereo ontvangst mogelijk. Afstemming werkt goed, na lang zoeken geen fout kunnen vinden. Alle voedingspanningen zijn o.k. Wie heeft er een tip of idee? Voorbaat dank, Vg groet Eric
columbo Geplaatst: 14 november 2010 Geplaatst: 14 november 2010 Vervang eens de 3 transistors,deze kunnen in de loop der jaren niet meer zo goed zijn,vooral de eerste links,is vaak de oorzaak.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 14 november 2010 Geplaatst: 14 november 2010 Ik zou dat niet doen. Transistoren gaan niet "een beetje kapot". En je moet dan waarschijnlijk het frontejnd opnieuw afregelen en dat is niet eenvoudig, zeker niet zonder hulpmiddelen en meetapparatuur. De diagnose is: onvoldoende gevoeligheid. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Het frontend heeft een fout, of de MF versterker versterkt onvoldoende. Je zegt dat de AM het wel goed doet, dus lijkt me de kans klein dat de MF versterker niet meer voldoende versterkt. Alhoewel het wel mogelijk is dat de oorzaak daar ligt. Je zult er met meetapparatuur aan moeten. Met een meetzender op 10,7 mHz de MF trap op juiste werking kontroleren. Als dat goed is, dan het frontend doormeten. Je zegt dat de afstemming in orde is, dus dan is de oscillator en mengtrap OK. Hoe is het met het ruisen op FM. Als je niet op een zender staat afgestemt, is er dan een flinke ruis te horen of is dat ook minimaal? Ik hoop dat je niet aan de afstemkringen hebt gedraaid want dan is het heel moeilijk om de oorspronkelijke gevoeligheid weer terug te krijgen. En dan nog een vraag. Is de gevoeligheid over de hele FM band weg of is ie aan de ene kant gevoeliger dan aan de andere kant van de band? "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
ericnerd Geplaatst: 14 november 2010 Auteur Geplaatst: 14 november 2010 Heren, dank voor jullie reactie zover..... Alle BF*.* transistoren zijn reeds vervangen, Ik hoor minimale ruis op de FM band. Met frontend bedoel je de laatste trap voor de Stereodecoder? Over de hele FM band zijn alle zenders in dezelfde sterkte, dus geen variatie in volume. Vreemd is dat de 19 KHZ piloot-toon ook niet doorkomt om de stereodecoder te schakelen. De spoelen heb ik niet verdraaid.. Door ontbreken van meetzender zal ik de C's maar eens gaan vervangen in de frontend...? AM ontvangst is overigens perfect en knalt er uit... Gr Eric
Drs. IJzerbout Geplaatst: 14 november 2010 Geplaatst: 14 november 2010 Tja, als de ruis minimaal is dan duidt dat op onvoldoende MF versterking. Heel jammer dat je de BF´s al hebt vervangen. Daarmee heb je waarschijnlijk het frontend (dat is de eerste trap, de tuner dus) behoorlijk van zijn gevoeligheid gebracht. Als je daarbij de vrijstaande spoeltjes hebt verbogen is de gelijkloop ook aan de haal. Door de geringe ruis is mijn tip: de MF versterking of daarachterliggende detector. Het is heel moeilijk om zonder meetinstrumenten en metingen een goede raad te geven. Het is eigenlijk niets voor iemand die onervaren is met zulke schakelingen. Ik wil je niet beledigen hoor.. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
ericnerd Geplaatst: 14 november 2010 Auteur Geplaatst: 14 november 2010 Dr Y. Dank voor je tijd en uitleg, De storing in weergave, zijn na vervanging van de transistoren hetzelfde gebleven. De spoelen heb ik ook onaangeroerd gelaten. Dus ik ga nog even verder zoeken... Gr Eric
Eddy VL Geplaatst: 15 november 2010 Geplaatst: 15 november 2010 Als je toch verder gaat proberen ... ik zie daar een heleboel contacten, zou geen slecht idee zijn om deze eens na te zien, vooral als het toestel lang niet gebruikt is. M.v.g. Eddy Vl
Murdock Geplaatst: 15 november 2010 Geplaatst: 15 november 2010 Dus ook hele sterke stations hebben geen stereo? Dan denk ik eerder dat je het rond de demodulator moet gaan zoeken. Receiver: VU+ Solo 4K Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen