Ga naar inhoud


Op zoek naar een buitenlamp op zonne-energie met een brandtijd van 13 uur.


Con

Aanbevolen berichten

Is niet nodig als je vloeibaar wasmiddel gebruikt en lager gaat doseren dan de ruime overdosering van de grootte van het wasbolletje. Scheelt ook weer wasmiddel en minder belastend voor het milieu. Nog een tip: maak van twee wasbeurten, 1 droogbeurt in de droger. Scheelt alweer 1 droogbeurt.

 

Misschien de mooiste tip: google eens op ´Trias Energetica´.

 

De kern daarvan:

 

Stap 1: Beperk de energievraag

Stap 2: Gebruik duurzame energiebronnen

Stap 3: Gebruik eindige energiebronnen efficiënt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Con
Ik heb pech. Vandaag de lampen binnen maar ze moeten eerst 3
dagen aan het (zon)infuus liggen alvorens te mogen gebruiken.
HG CC


Vandaag dan wel een geluksdag, want hier scheen tot een uur geleden de zon nog volop.

Maar over besparingen zijn de meningen verdeelt.
Nu wordt er bijv. gezegd, je oude Hr ketel er uit en een nieuwe HR er voor in de plaats want die is veel zuiniger.
Wat niemand er bij verteld is hoeveel je dan werkelijk kunt besparen en of de besparing in het 1e jaar ook de besparing is in het laatste jaar.
en of de investering die je in een nieuwe ketel moet doen ooit terug verdient kan worden tov. de besparing die je er mee kunt behalen.

Vaak is het argument dan "ja maar het is beter voor het milieu" maar hoeveel grondstoffen zijn er gebruikt om die nieuwe ketel te bouwen? hoeveel water is daarvoor gebruikt? hoeveel transport heeft dat ding gehad? en wat voor andere milieu belastende zaken zijn er geweest om dat nieuwe apparaat te bouwen en weegt dat dan nog wel op tegen een apparaat wat dan 15% meer gas verbruikt?

Hetzelfde geldt voor led verlichting, wil je goede ledverlichting dan is die nog steeds duur, want een goede ledlamp voor 7,50 moet nog steeds gemaakt worden.
Ook hierbij wordt dan gezegd "ja maar hij gaat veeeeel langer mee" maar geeft hij na 2 jaar 4uur per dag branden dan nog steeds dezelfde hoeveelheid licht af? of ga je hem dan al vervangen door een betere die meer licht afgeeft? zo ja dan had je beter je peertje kunnen blijven gebruiken die wat meer stroom gebruikt want dat was dan minder milieu belastend geweest.

En dat geldt ook voor wassen op lage temperaturen, sinds dat het wassen op lage temperaturen "in" is geworden zijn tevens het aantal storingen flink toegenomen en als je soms een machine open maakt en de slurry die na het wassen achterblijft bekijkt vraag je je af hoe men nog schoon kan wassen.
Gevolg is vaak dat je bespaard op energie kosten, maar met één extra storing deze uitgespaarde kosten dubbel en dwars weer kwijt bent aan de storingsmonteur.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Vaak is het argument dan .......... bent aan de storingsmonteur

Vandaar dat in de elektro opleiding die ik gevolgd heb een vak "Energie & Economie" opgenomen was, om juist dat soort zaken door te rekenen.
En bij dat doorrekenen kom je dan soms tot onverwachte resultaten, waarbij vervanging door een "zuiniger" apparaat het domste is wat je economisch gezien kan doen.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B


Hetzelfde geldt voor led verlichting, wil je goede ledverlichting dan is die nog steeds duur, want een goede ledlamp voor 7,50 moet nog steeds gemaakt worden.



Ik heb laatst een 60 Watt gloeilamp vervangen door een 3 Watt LED-lamp die 30 euro in de winkel kost. Die geven ongeveer dezelfde hoeveelheid licht. Een hoop geld, maar wel rendabel.

Stel hij brandt gemiddeld 4 uur per dag, dan bespaar je dus wat meer dan 200 Watt/uur per dag. Omgerekend is dat ongeveer 75 kW/u per jaar. Een kWu ligt rond de 20 cent, dus per jaar spaar je 15 euro uit. Met ongeveer 2 jaar heb je de lamp al terug verdiend.

Daarna verbruik je per jaar keihard 75 kWu minder en dan heb ik het nog maar over 1 luttel lampje wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Daarna verbruik je per jaar keihard 75 kWu minder en dan heb ik het nog maar over 1 luttel lampje wink

Maar als dat luttele lampje in jouw woonkamer hing, dan moet, gezien dat bij een goeie gloeilamp hooguit 10% van de energie in licht wordt omgezet, jouw verwarming (75 kWu - 7,5 kWu) = 67,5 kWu meer energie leveren om bij te dragen aan de verwarming van die kamer.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vGnp


Maar als dat luttele lampje in jouw woonkamer hing, dan moet, gezien dat bij een goeie gloeilamp hooguit 10% van de energie in licht wordt omgezet, jouw verwarming (75 kWu - 7,5 kWu) = 67,5 kWu meer energie leveren om bij te dragen aan de verwarming van die kamer.



De extra warmte van de gloeilamp gaat inderdaad als verwarming de woning in. Alleen 1 m3 gas wordt vermenigvuldigd met factor (gemiddeld) 10.3193 om naar KWh om te rekenen ofwel 1 m3 staat ongeveer gelijk aan 10 KWu. Gas is gelukkig niet tien keer zo duur als stroom wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: DeBeek
Sterker nog het gaat over een buitenlamp op zonne-energie..


Dat scheelt dan een stukje 'opwarming van de aarde' :-) Goed bezig!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik proberen iedereen antwoord te geven ondanks dat het nog

wel een off-topic ging.

 

Onderwerp buitenlamp

Het ging inderdaad over een buitenlamp waarbij gold dat mijn

bestaande lamp voorzien moest worden van een "ouderwetse"

gloeilamp, immers, het armatuur was voorzien ven een

bewegingsmelder (dat was geen probleem) maar ook van een dimmer

die zorgde dat de lamp niet feller hoofde te branden als de op

dat moment aangebodene (buiten)licht. Dat laatste vroeg om een

conventionele gloeilamp die niet meer te koop is.

Ik heb het nog geprobeerd met een dimbare ledlamp (€ 25,00)

maar die begon spontaan te knipperen.

Dus een nieuw armatuur was nodig. Bij aanschaf van nieuwe

lampen kijk ik dan gelijk naar de energetische kant.

Nu ben ik ongeveer € 30,00 kwijt terwijl dat in de basis verder

geen energie kost. Een win-win situatie? ik denk het wel.

 

Wasmachine (errug off-topic)

Ik kwam op de site die ik reeds heb genoemd met betrekking tot

de buitenlamp en kwam daar het volgende tegen "de Eco wasbal",

ik wil immers aan niemands zijn opmerkingen voorbij gaan :D

En dan, als je er vertrouwen in hebt, kan dit een toegevoegde

waarde zijn met betrekking tot algemene energiebesparing.

Er zijn vele positieve reacties op de bal.

 

LED-verlichting (een klein beetje off-topic)

Ik ben al jaren bezig met LED verlichting en het blijft mij

bezig houden. Echt bespaart het niet ECHT omdat vele LED's

zijn gesneuveld door verkeerde voedingen of inferieure

kwaliteit van de LED's zelve. Dus de verhouding kosten baten

zitten kilometers van elkaar. Toch blijft het mij boeien.

Ik geef nu liever eenmalig veel geld uit dan dat ik iedere

maand hogere lasten heb (uiteraard met flinke grenzen)

 

Uiteindelijk heb ik LED-lampen gevonden van Klemko die relatief

goedkoop zijn, perfect werken en bijzonder goed dimbaar zijn en

dit alles op 230Volt (wel met een speciale dimmer (wel een hele

bijzondere)). Oké, die dimmer koste ook een paar (euro)centen

maar dan heb je wat.

 

Die waren mijn antwoorden op alle vragen / dwalingen :D

Nu nog even de wasbal.

 

HG CC

 

(sorry voor de verschillende schreivvauten)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Ik heb laatst een 60 Watt gloeilamp vervangen door een 3 Watt LED-lamp die 30 euro in de winkel kost. Die geven ongeveer dezelfde hoeveelheid licht. Een hoop geld, maar wel rendabel.


Nou denk dat je toch nog eens naar de hoeveelheid licht moet kijken, want een 3W Led lamp, zelfs de allerbeste die normaal te koop is, kan nooooooit dezelfde hoeveelheid licht geven als een 60W gloeilamp

Een normale gloeilamp van 60W zal zo'n 720 tot 900 lumen afgeven
Een Led lamp van 3W komt (nieuw) vrijwel nooit veel verder dan 200 lumen (na de nodige branduren is dat ook nog eens snel 10 to 25% lager)
Pas als je een ledlamp van 15W hebt zal hij in de buurt van de 6 a 700 lumen kunnen komen maar die is al wel een stukje (3 a 4 keer) duurder dan de prijs die jij noemde.

Ze zijn er wel die met minder vermogen (rond de 10W) aan de 700 lumen kunnen komen dan betaal je toch snel ruim 300 euries voor 1 lampje

Een goede 3W led lamp is in het algemeen te vergelijken met een 15 tot 20W gloeilamp en dan ligt het rekensommetje plots heeeeeel anders.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con


Ik kwam op de site die ik reeds heb genoemd met betrekking tot
de buitenlamp en kwam daar het volgende tegen "de Eco wasbal",
ik wil immers aan niemands zijn opmerkingen voorbij gaan :D
En dan, als je er vertrouwen in hebt, kan dit een toegevoegde
waarde zijn met betrekking tot algemene energiebesparing.
Er zijn vele positieve reacties op de bal.



Ziet er inderdaad positief uit. Kijk ook eens naar radiatorfolie voor achter radiatoren die tegen buitenmuren zijn bevestigd. Ook verdienen zichzelf terug, zelfs bij geisoleerde buitenmuren.

Ik ben nog wel benieuwd naar je ervaringen met die twee lampen!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
. . . want een 3W Led lamp, zelfs de allerbeste die normaal te koop is, kan nooooooit dezelfde hoeveelheid licht geven als een 60W gloeilamp . . .

Daar heb je natuurlijk gelijk in maar een gloeilamp straalt
rondom, een led-spot straalt in een bundel. Dus als je juist geen
rondom licht wil hebben kan een led nog wel eens héél positief
uitpakken wat betreft de vergelijking.

Toch maar even een tabelletje.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...