Ga naar inhoud


Op zoek naar een buitenlamp op zonne-energie met een brandtijd van 13 uur.


Con

Aanbevolen berichten


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Uit die tabel blijkt wel dat mijn verhaal geheel klopt

En dat 3w led nooooit te vergelijken is met een 60W gloeilamp.

 

Je verhaal van gericht licht klopt ten dele want je kunt ook een spiegellamp nemen die het licht richt en dan geeft een 60W gloeilamp op die plek nog veel meer lumen dan de genoemde 700 en om die zelfde hoeveelheid licht te bereiken met een led lamp heb je nog meer vermogen nodig.

 

Ga je het andersom bekijken dan geeft een 60W gloeilamp rondom 700 lumen dus om op 1 plek hetzelfde lichtnivo te krijgen heb je al meer ledlampen nodig, maar wil je rondom ook nog eens dezelfde hoeveelheid licht dan heb je er nog veel meer nodig.

 

Dus een ieder die beweerd dat hij een ledlamp heeft met een vergelijkbare hoeveelheid licht van 60W in combinatie met een vermogen van maar een paar watt en een prijs onder de 20 euro bedondert voor mij, tot het tegendeel bewezen is, de boel en krijgt van mij steevast te horen "stuur maar een sample dan ga ik hem testen en als het klopt wat je beweerd mag je gaan leveren"

 

Ik zal je vertellen dat er nog nooit iemand is geweest die er spontaan één opstuurde.

Met de samples die ik zelf besteld heb kan ik al wel een stellingsplank vullen.

Er zijn er wel die aardig goed zijn (ook qua kleur), en tot 25W gaat het vergelijk met een halogeenspot ook nog wel aardig maar daarboven zijn er maar weinig die in de buurt kunnen komen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satdorus
Wat me opvalt aan het lijstje van Con is dat de verhouding spaarlamp : gloeilamp = 1 :5
De verhouding ledlamp : gloeilamp = niet vast


Wat mij ook opvalt is dat een 3W op zo'n 200 lumen zit, je zou dan verwachten dat 6W wel zo ongeveer op 400 lumen zit, zoals in de tabel van Con is aangeven, maar dat is dus niet zo.
Vrijwel geen enkele leverancier kan dit in eenzelfde serie bereiken, vaak moet je dan weer overstappen naar een ander type en weer uitzoeken wat de stralingshoek, lichtkleur ed. is en of het wel bij elkaar past.
Verder is het zo dat juist die gekke kleuren ledlampen (blauwig /groenig) het meeste licht geven en de kleuren die in de buurt van gloeilamp en halogeen komen een stuk minder.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Gerrit B,

 

begrijp me goed, ik ben de laatste die jouw verhaal onderuit wil

halen, sterker nog ik wil ook terughoudend zijn in het aanraden

van led-verlichting hoewel ik er erg van gecharmeerd ben.

 

Natuurlijk zal ik zaken nuanceren als het ten nadelen gaat van

ledverlichting, het blijft best wel een CO2 reducerende

verlichting en wat betreft energieverbruik erg vriendelijk.

 

Maar waar is waar, het is een flinke investering en je moet een

beetje freak zijn om in dit premature stadium over te gaan op

ledverlichting. Toch gaan de ontwikkelingen in een enorm hoog

tempo en miskopen zijn steeds minder waar te nemen.

 

Het blijft een mooie ontwikkeling en verdient altijd veel

aandacht, dat heeft het hier in ieder geval weer gekregen

ondanks dat het flink afdwaalde van het onderwerp ben ik daar

niet rauwig (rouwig)?om.

 

HG CC

 

PS het tabelletje was overigens van (uiteraard) wikipedia, ik

zal de volgende keer gelijk een bronvermelding geven.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con


Maar waar is waar, het is een flinke investering en je moet een
beetje freak zijn om in dit premature stadium over te gaan op
ledverlichting. Toch gaan de ontwikkelingen in een enorm hoog
tempo en miskopen zijn steeds minder waar te nemen.



Ik was wat te optimistisch met de vergelijking van 3 Watt LED t.o.v. 60 Watt gloeilamp, maar waar wij hem gebruiken (spotjes) gaat het inderdaad om gericht licht en dan geeft de LED ter plaatse zo ongeveer hetzelfde licht als een gloeilamp.

De verhouding gloeilamp/spaarlamp is ongeveer 1:5 en die van een gloeilamp/LED-lamp is ongeveer 1:8.

Ik heb nog eens gezocht naar de huidige ontwikkelingen. Google eens op ´gloeilampvervangers´ en dan is inderdaad te zien dat ten eerste de prijzen al flink naar beneden zijn gegaan t.o.v. een jaar geleden en dat nu ook grotere vermogens worden aangeboden.

Wij spelen alweer een jaar of 20 met ´alternatief´ licht. Begonnen met de bekende jampot spaarlamp, vervolgens de mooiere spaarlampen naar nu wat spelen met LED verlichting. In totaal nu in huis zo´n 25 spaarlampen en 3 LED´s.

Ondanks het grote aantal spaarlampen heb ik echt mijn twijfels over de levensduur ervan, vooral de mooie spaarlampen met het uiterlijk van een gloeilamp sneuvelen om de haverklap, gemiddeld na 2 tot 3 jaar. De minder fraaie exemplaren met het zichtbare spiraalpatroon gaan langer mee. Ze slijten vooral door het aantal keren aan/uit schakelen. Van de LED-lampen is er nog geen een gesneuveld.

In een gemiddeld huishouden wordt ongeveer 12 procent van de stroom verbruikt door verlichting, ervan uitgaande dat je alleen gloeilampen gebruikt. Daarop is dus zeker te besparen, zeker op plekken waar lampen langdurig branden, maar vermijd de ´mooie´ spaarlampen!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als met LED lampen zit er tussen spaarlampen en spaarlampen ook een enorm verschil.

De lampen bij de supermarkt en bouwmarkt voor een paar euro zijn over het algemeen bagger en zijn snel kapot of geven vaak al heel snel veel minder licht.

Daarnaast klopt ook vaak het opgegeven vermogen niet en laat men bijv. het vermogen van het voorschakelapparaat ed. gemakshalve maar even achterwege terwijl die soms (of zelfs vaak bij dat soort lampen) juist goeiend heet wordt.

Wat veel mensen ook niet weten is dat sommigen spaarlampen na een poosje zoveel UV licht afgeven dat je je zonnebank wel bijna kunt verkopen.

 

Er zijn wel goede spaarlampen, maar dan moet je de weg weten en die gaan ook niet 5000 branduren mee, maar vaak wel 15.000 branduren. Ik mag geen namen noemen maar een spiraalvormige lamp van een niet bekende gloeilampen fabriek is erg goed, heeft een erg goede lichtkleur en starten ook vrijwel direct met veel licht (ook na 2 jaar)

 

Het voordeel van Led tov. spaarlamp is dat Led ook bij koud weer direct veel licht geeft terwijl de spaarlamp dan vaak flink in het aantal lumen in moet boeten.

 

Ook bij spaarlampen is er (net als bij TL buizen) een terugloop in de afgegeven hoeveelheid licht en daar vindt je het verschil ook vaak terug tussen een goede en een slechte lamp.

 

Maar net als bij Ledlampen roept men vaak van "het is goed voor het milieu" en dat klopt ook, alleen laat men dan de belasting van het milieu bij het maken ervan en de verwerking achteraf maar al te graag buiten beschouwing.

Reken je dat ook mee dan is dat ouderwetse peertje vaak helemaal zo slecht nog niet en soms zelfs nog beter voor het milieu dan een spaar of ledlamp.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Con
Beste Gerrit B,

begrijp me goed, ik ben de laatste die jouw verhaal onderuit wil
halen, sterker nog ik wil ook terughoudend zijn in het aanraden
van led-verlichting hoewel ik er erg van gecharmeerd ben.


Het heeft ook niets met onderuithalen te maken, maar vaak staart men zich blind op 1 aspect en vergeet men de rest. Dus het is wel eens goed dat men de verschillende meningen naast elkaar legt.

Zelf ben ik ook volop bezig met Ledverlichting, want er zitten ook zeer positieve kanten aan (als je de juiste hebt)
Kijk maar eens naar een kledingwinkel die alles verlicht met 35W halogeenspotjes vaak zitten daar toch snel 50 tot 100 en nog meer spotjes in zodat alles mooi is uitgelicht.
In de winter is het geen enkel probleem want de kachel kan wat lager door alle warmte die wordt afgegeven.
Maar in de zomer wordt dat wat anders dan kan het juist bloedheet worden en is er vaak zelf een airco nodig om het weer aangenaam te maken (en dus de geproduceerde hitte van de lampjes af te voeren)

Ga je dan het energie verbruik van beide lamptypen met elkaar vergelijken dan is de investering soms zelfs met 1,5 jaar terug verdient.

Ook voor beveiligingsverlichting is Led een uitkomst, werkte ik vaak met halogeenbakken van 500 of 1000W met lampjes die elke 1000 uur vervangen moesten worden nu gaat dat met Ledbakken van bijv. 80W.
Wel een flinke investering maar direct veel licht en niet elke 3 maand lampen vervangen en daardoor door de besparing op energie en manuren vaak snel terug verdient.

Probleem met led is wel dat wat ik vandaag bestel over 3 maand vaak al niet meer leverbaar is of dat men de productie al weer aangepast heeft en er weer een andere lichtkleur wordt afgegeven.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, daar komt hij dan, de eerste conclusie.

 

Ik heb de kleine "keukenlamp" vanmiddag opgehangen en heb dat

geweten, na een 1/2 uur zat ik met witte vingers binnen, maar goed, mijn bloeddoorstroming is nu eenmaal niet optimaal en help

dat "soms" een beetje met wat alcohol . . . . (medicijn)

 

Ik ben uiterst tevreden over de hoeveelheid licht en het voldoet

helemaal aan mijn wensen. Ik heb met een flink aantal belichtingstijden

zitten te knoeien om maar zo'n reeel mogelijk beeld te krijgen.

Zie hier het resultaat, ik ben in ieder geval over de hoeveelheid

licht enthousiast. De levensduur is uiteraard afwachten.

Nogmaals, dat kun je hier niet zien, krijgt de lamp van mij het

cijfer 6 als het gaat over schoonheid, geen "verblindend"

voorkomen, maar dat wist ik van te voren.

Voor mij is het een goede investering . . . en nu de foto.

 

HG CC

 

PS de andere buitenlamp wordt as weekend, eerst even mijn pootjes

opwarmen . . . :D

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt mij ook alles mee Con.Ziet er heel goed uit.Laat ook even weten of hij het goed blijft doen als er een tijdje geen zon is.

Is in ieder geval wel de eerste solar lamp die ik zie,die echt licht geeft.

De lamp op de foto?Is dat die dure of de goedkopere Con?

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dit lijkt een prima lamp te zijn ,ik denk niet dat dit een miskoop is ,hij geeft

in ieder geval genoeg licht, en als hij dan ook zo goed blijft werken dan geef ik deze

lamp een cijfer 8 hoor, nu even wachten op de andere lamp dat die ook zo presteert

 

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rommelaar
Laat ook even weten of hij het goed blijft doen als er een tijdje geen zon is.


Daar kom je maar op 1 manier achter en dat is de interne accu helemaal leeg te laten lopen, door regelmatig langs te lopen, vervolgens een dag laten opladen en het vervolgens de avond erna nog eens te proberen. Hoe lang duurt het dan voor de accu dan leeg is? Het liefst uiteraard opladen op een bewolkte dag.

De lichtopbrengst ziet er in ieder geval prima uit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rommelaar
. . .Is dat die dure of de goedkopere Con? . . .

Het is de kleine, de goedkope dus, de andere kost meer arbeid
voor op de gevel, dat wordt zaterdag als het niet te koud is.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
. . . Het liefst uiteraard opladen op een bewolkte dag. . .


Er wordt geadviseerd om eerst 3 a 4 dagen de accu te laden
in de off-stand alvorens hem in bedrijf te stellen. Dat was
dan ook de reden dat ik hem niet eerder kon monteren.

O, ja, die 6 was de uitvoering, de lamp krijgt geen schoonheidsprijs
maar met betrekking tot het licht een 10.
Ten aanzien van de duurzaamheid is het deze winter afwachten
natuurlijk. Maar ik denk dat dat goed gaat. Deze lamp heeft geen
instelmogelijkheden, hij gaat bij beweging 60 seconden aan.
Dus bij geen beweging, ook bij donker geen licht. Maar dat wilde
ik ook anders redt je het niet 13 uur lang.
Vanmorgen om 615uur deed hij het prima.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog even de foto's op de dag . . .

 

HG CC

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...