Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi satters, ik heb een vreemd schakelingetje nodig, ik kom er alleen niet uit:

probleem:

ik heb 2 relai's K1 en K2 en een terugverend maak contact S1.

nu moet het schakelingetje na 1 druk op S1, K1 op laten komen en daarna (1sec) k2, en na nogmaals S1 in te drukken moet K2 afvallen en daarna weer K1 afvallen.

Ik dacht dit wel met een paar ne555 timer ic's te doen maar ik kom er niet uit.

een ander ic mag natuurlijk ook, wie kan mij helpen?

Geplaatst:

Citaat:
en na nogmaals S1 in te drukken moet K2 afvallen en daarna weer K1 afvallen.

Hoe moet K1 afvallen? vertraagd na K2 of na nogmaals drukken?

Eddy Vl

Geplaatst:

s1 indrukken veroorzaakt k1 op daarna k2 op

s1 nogmaals indrukken k2 af daarna k1 af

tijd is +/- 1 sec.

de bedoeling hiervan is dus eerst de stuurstroomcircuit aan te zetten en daarna de brugspanning van mn inverter aan te zetten, en bij uitschakelen de brugspanning weg te laten vallen en de elco bank rustig te laten leeglopen om vervolgens de stuurstroom weer uit te schakelen.

Geplaatst:

Ziehier 2 voor de prijs van 1...

5V: 1 x 74LS112 en 1 x 556

12V: 1 x CD4027 en 1 x 556

Ik weet niet of het NO / NC kontakt een probleem is, maar als het enigszins kan, is dit de betere oplossing (debouncer!)

M.v.g.

Eddy Vl

post-32896-1318261464,8161_thumb.jpg

post-32896-1318261464,8663_thumb.jpg

Geplaatst:

eddy vl, hardstikke bedankt man smile

dit is toch heel veel werk geweest voor jou,

het wissel contact is inderdaad geen probleem, wel de kwaliteit van de plaatjes, die zijn bijna onleesbaar.

nogmaals hardstikke bedankt.

Geplaatst:

bedankt eddy vl,

ik heb de mail in goede kwaliteit ontvangen.

nu heb ik nog 1 vraag, en dat is over R5 en R7, daar zijn de waardes met ??? ingevuld. ik weet niet waarvoor deze dienen.

de relais worden 12 volt, en de schakeling ook, dat is het makkelijkst.

Geplaatst:

Dat is heel simpel, ik weet het zelf niet...

Normaal mag je ze weglaten, maar als de /Q van de CD4027 te traag naar omlaag gaat krijg je over R4 of R6 een kleinere neerwaartse piek, en het kan zijn dat je dan niet negatief genoeg geraakt om de 556 te triggeren. Dan moet je zelf maar een weerstand uitzoeken tussen de 100K en de 22K tot wanneer je 1 sec opstart...

Ik zal je verder wel contacteren via E-mail en je een aangepast schema sturen voor de 12V.

Eddy Vl

Geplaatst:

zeker een mooi antwoord, waar kom je dat nog tegen dat er iemand bereid is om zoveel moeite te doen om mensen te helpen.

+10 voor sat4all

+10 voor eddy vl

maar.... pcb was getekend, nu zijn er wijzegingen en gaan we morgen een nieuwe pcb tekenen dan wel aanpassen.

de schakeling heeft geen haast omdat het complete bouwproject nog wel een jaar zal duren.

maar dit kleine en "simpele" schakelingetje is leuk om te bouwen, en hoop dan ook binnen nu en volgende week een werkende pcb in elkaar gesoldeerd te hebben.

@eddy vl, ik ga graag de bc107/bc177 transistors gebruiken, ik neem aan dat dit geen probleem is.

Geplaatst:

Leuke topic, maar dit kan toch ook met een microcontroller van een knaak?

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Geplaatst:

Het kan nog eenvoudiger want je kunt kant en klare relais kopen met een inschakelvertraging.

Ik had de afgelopen week niet veel tijd. Ik zal de applicatie eens door mijn hoofd laten gaan en kijken waarmee ik op de proppen zou komen. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:

Ik wel, zie het nut niet in om een heel uitgebreide schakeling te maken terwijl het met een stukje software ook kan. Vind het leuker een uitgebreide schakeling te maken waarbij dat ook echt noodzakelijk is.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen