Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

een microcontroller is niet de bedoeling lijkt me, dat is een dure oplossing, en veelste geavanceerd voor het doel.

de relais zijn ook geen optie volgens mij, het is moeilijker dan het lijkt. en die relais zijn ook duur, het is niet alleen een inschakel vertraging maar ook een afschakelvertraging, en het wordt al snel erg groot dus ik wacht met smart op drs. ijzerbout zn oplossing.

het wordt uiteindelijk toch eddy vl. zn circuit, omdat ik de spullen er voor heb en goedkoop is, idd is het ook leuk om zelf te maken.

Geplaatst:

Duur? Microcontroller kost misschien € 3,00. En een half uurtje software schrijven...

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Geplaatst:

Ha, goed dat niet iedereen gelijk is...

Er zijn mensen die het niet zien zitten om te programmeren en die hebben hiervoor de apparatuur niet. Dan zijn 2 IC-tjes niet onoverkomelijk.

Ik heb geen probleem met beide oplossingen, ben begonnen als hardware, en mettertijd moest je daar software in stoppen.

Omdat ik zowel hard als software ken heb ik er ook geen probleem mee om beide door elkaar te gebruiken...

Maar ieder zijn pleziertje en voor eenzelfde probleem bestaan er meerdere oplossingen. Voor mijn "brander" projekt heb ik ook meerdere oplossingen gekregen, kon ze op een bepaald moment niet bijtijds evalueren, maar uiteindelijk moet je als vraagsteller zelf een oplossing kiezen.

Uiteindelijk vraagt Tritium [Zelfbouw] en start het topic met 555's. Dan veronderstel ik dat hij iets wil bouwen met 555's.

En de gegeven schakelingetjes geven een mogelijke oplossing.

Nu nog zien met wat Drs Ijzersbout uit de bus komt, is best leuk om ook eens de oplossing van iemand anders te zien (is soms best leerzaam)

Aanvullen maar...

M.v.g.

Eddy Vl

Geplaatst:

ja en die software moet er ook ingeschoten worden, ik heb geen schieter, en die microcontroller moet ook vorzien worden van randcomponenten enzo of niet?

ik heb geen verstand van die dingen, en programmeren zou ik best willen leren als het niet te moeilijk is, maar om nu een u-controller te gaan gebruiken om een apperaat aan of uit te zetten? mischien heb je wel gelijk.

Geplaatst:

Juist voor die toepassingen heb je kleine microcontrollertjes. Je hangt de relais via een BC547 ofzo eraan. Groot nadeel van analoge techniek is dat je vaak afhankelijk bent van condensatoren, die indien ze hun capaciteit langzaam verliezen de zaak nogal eens in de war kunnen stoppen.

Ik wil dit stukje software best even schrijven en hier publiceren.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Geplaatst:

interessant is het wel, die u-controllers, ik zal me eens gaan verdiepen in die dingen.

toch is de schakeling van eddy vl ook niet zo ingewikkeld om te maken, ik zou het niet kunnen ontwerpen, maar wel op pcb tekenen en etsen, boren, componentjes erin solderen, en ja het spannendste van alles is de spanning er op zetten, als dit dan werkt is het leuk, dat is de hobby.

uiteindelijk heeft dit schakelingetje dan ook maar een heel kleine maar wel zeer belangrijke functie.

maar met die betrouwbaarheid van eddy's circuit is niks mis mee, want die elco's zijn eigenlijk de enige die kapot kunnen

gaan, maar de door mij gebruikte elco's gaan echt niet binnen 20 jaar kapot, ze hebben ook niks te lijden in deze circuits.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen