Ga naar inhoud


Wel of geen lid van een vakbond


Endeavour

Aanbevolen berichten

Ik merk dat er vaak heftige discussies ontstaan over wel- of geen vakbondslid zijn. Vandaag ook weer iemand die niet vakbondsleden direct voor parasieten uitmaakt, hoewel velen daar heel bewust voor kiezen om geen lid te zijn (niet voor het geld)

 

Het is inderdaad zo dat vakbonden aan de onderhandelingstafel zitten en dat niet leden ook profiteren van afgesproken loonstijgingen. Aan de andere kant, ik denk dat vanwege de collectieve gedachte vakbonden ook regelmatig "mindere" arbeidsvoorwaarden overeenkomen dan vele werknemers zelf zouden hebben gemaakt.

 

Als bedrijven ook een soort "vrije lijst" (een vertegenwoordiger namens de personeelsleden die geen lid is van een bond)aan de onderhandelingstafel zouden toelaten bij CAO besprekingen zou dat eerlijker zijn. Nu kunnen niet leden zich haast niet "verdedigen" tegen geen lid zijn.

Keep sending 'm up! VU+Duo op Pli, Amiko 8900 Alien, Visiosat Bisatellite G4 + 17/8 multiswitch (en op reserve een TF 4000plus)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Sinds vakbonden er andere hobbys op na houden dan opkomen voor het belang van de werknemer, ben ik afgehaakt.

 

Verder heb ik een RBV afgesloten, hoewel je je kan afvragen in hoeverre deze organisaties je belangen kan behartigen. Meestal werken daar geen topjuristen.

 

Voor loononderhandelingen heb ik geen vakbond nodig daar de werkgever het belang voor het behouden van bepaalde werknemers inziet en daarvoor meestal wat meer wil betalen whistle

Openbox sg9 HD PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het ook moet hebben van de collectieve loonstijgingen dan ben je meestal slecht af, want vrijwel altijd liggen die stijgingen lager dan de inflatie, dus het lijkt wel dat je meer krijgt, maar je moet ook nog meer betalen met als gevolg dat je netto na het kopen van je boodschappen ed. gewoon minder overhoudt.

 

Wil je er echt op vooruit gaan dan zul je zelf moeten onderhandelen of wisselen van baan om dit te bereiken.

 

Verder zie ik de collectieve loonstijgingen als een spiraal die nooit op zal houden.

Immers na de onderhandelingen en loonstijgingen krijg ik zo rond deze tijd van het jaar weer tal van brieven binnen dat door de gestegen kosten van lonen, vervoer en grondstoffen het abonnement, producten enz. weer met zoveel procent zal stijgen.

Dus bij je werkgever krijg je er iets bij, maar doordat die de kosten weer doorberekend aan derden mag je uiteindelijk zelf meer betalen en wordt er alleen maar zinloos geld rondgepompt waar uiteindelijk alleen de fiscus maar bij gebaat is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Endeavour

Als bedrijven ook een soort "vrije lijst" (een vertegenwoordiger namens de personeelsleden die geen lid is van een bond)aan de onderhandelingstafel zouden toelaten bij CAO besprekingen zou dat eerlijker zijn.


@Endeavour,

Ik denk dat het een beetje onwerkbaar zal zijn.
Zo'n vertegenwoordiger zal toch eerst een inventarisatie moeten maken
van de wensen en ideeën van degenen die hij wil/zal vertegenwoordigen.
Ook het onder één noemer brengen zal niet meevallen.
Degenen die hij vertegenwoordigt denken onderling vaak heel verschillend over allerlei zaken.
En wat voor een vuist zal die vertegenwoordiger kunnen maken in de onderhandelingen?


Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: interpol

Voor loononderhandelingen heb ik geen vakbond nodig daar de werkgever het belang voor het behouden van bepaalde werknemers inziet en daarvoor meestal wat meer wil betalen whistle


@interpol,

Misschien heb jij wel een hele goede werkgever maar volgens mij
willen de meeste werkgevers momenteel 0 % meer betalen
of hooguit (een gedeeltelijke) inflatiecorrectie toepassen.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Link naar reactie
Delen op andere sites

@interpol

Verder heb ik een RBV afgesloten, hoewel je je kan afvragen in hoeverre deze organisaties je belangen kan behartigen. Meestal werken daar geen topjuristen.

 

Je hebt ze zeker nog niet nodig gehad. Ik kan je wel zeggen dat ze helemaal niets doen. Ik heb ze wel een paar keer nodig gehad.

De problemen heb ik zelf op moeten lossen.

Dus voor mij geen RBV.

 

Geef mij maar de vakbond daar word je in ieder geval goed geholpen.

 

Stel je eens voor als er geen vakbond was. Alle werkgevers zijn aangesloten bij hun werkgevers vakbond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76
Voor mij hoeft de vakbond ook niet zo nodig.
Je krijgt er 1,5 % bij maar de arbeidsvoorwaarden
worden wel weer uitgekleed. crazy


@Gerard 76,

Ik denk dat zonder de vakbond de arbeidsvoorwaarden nog meer zouden worden uitgekleed.

Bij ons in het bedrijf is naar schatting 10% lid van een vakbond.
Bij een ander bedrijf in dezelfde sector is het zo'n 70%.
Bij dat andere bedrijf zijn de lonen en arbeidsvoorwaarden aanzienlijk beter.
Volgens mij is dat geen toeval.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vakbond of de zakkenvullers.

Ik heb reuma gekregen in 2001 ik mocht mijn werk niet meer uitvoeren van mijn arts.

Op dat moment was ik daar 13,5 jaar in dienst.

Ik lid van de fnv, denk schakel hun in hoe en wat ik moet doen,de wet poortwachter was net ingevoerd dus was 1 en ander veranderd.

Nou ben ik 2 keer door fnv gebeld ,met resultaat wij weten het ook niet.

Dus zo goed en behulpzaam zijn ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: Endeavour


Als bedrijven ook een soort "vrije lijst" (een vertegenwoordiger namens de personeelsleden die geen lid is van een bond)aan de onderhandelingstafel zouden toelaten bij CAO besprekingen zou dat eerlijker zijn. Nu kunnen niet leden zich haast niet "verdedigen" tegen geen lid zijn.


dat is precies wat de AVV wil.
Alternatief voor vakbond. google maar eens op AVV.
Het is een semi vakbond, die vindt dat personeelsleden zelf ook wat te zeggen moeten hebben en niet alleen de 'erkende' vakbonden
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: lock
Vakbonden zijn prima om collectieve overeenkomsten te bewaken en te verdedigen, maar de individuele werknemer kan in geval van een geschil beter een goede advocaat inhuren.


Ben ik het geheel mee eens.
Ik betaal liever een premie aan een goede rechtsbijstand verzekering ipv een vakbond.

Ook een looneis heb je gedeeltelijk zelf in de hand, je weet donderdsgoed of je nog groeimogelijkheden hebt of niet binnen het bedrijf waar je werkt.
En anders is er ook nog iets als opleiding.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rootical
Origineel bericht van: lock
Vakbonden zijn prima om collectieve overeenkomsten te bewaken en te verdedigen, maar de individuele werknemer kan in geval van een geschil beter een goede advocaat inhuren.


Ben ik het geheel mee eens.
Ik betaal liever een premie aan een goede rechtsbijstand verzekering ipv een vakbond.

Ook een looneis heb je gedeeltelijk zelf in de hand, je weet donderdsgoed of je nog groeimogelijkheden hebt of niet binnen het bedrijf waar je werkt.
En anders is er ook nog iets als opleiding.


Noem mij eens een goede rechtsbijstand verzekering?
Als er wat aan de hand is kun je beter een advokaat van de vakbond hebben.

Natuurlijk kun jij een looneis stellen maar de basis is geregelt door de vakbond.

Eigenlijk moest het verplicht zijn dat iedereen lid is van een vakbond. Dan kon de contributie ook omlaag.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Noem mij eens een goede rechtsbijstand verzekering?

Als er wat aan de hand is kun je beter een advokaat van de vakbond hebben.

 

Ik ken één goede rechtsbijstand verzekering noemen, uiteraard ga ik de naam hier niet zeggen.

 

Natuurlijk kun jij een looneis stellen maar de basis is geregelt door de vakbond

 

De basis is wettelijk vastgesteld aan de hand van de CAO, heeft niets met wat voor vakbond dan ook te maken.

 

 

 

Eigenlijk moest het verplicht zijn dat iedereen lid is van een vakbond. Dan kon de contributie ook omlaag.

 

 

En UPC wilt verplichten dat iedereen van hun tv en internet moet afnemen, KPN dat iedereen van hun telefoon neemt enzovoort enzovoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...