Ga naar inhoud


Wel of geen lid van een vakbond


Endeavour

Aanbevolen berichten

Ik weet niet hoe het zit in Nederland maar in België kost een vakbond bijna niks.

 

Ik betaal jaarlijks 174,24 euro aan vakbondsbijdrage, deze maand kreeg ik daar 110 euro van terug als syndicale premie.

 

Ik dacht dat ik in de loop van het jaar nog eens een premie van hen had gehad maar zou daar mijn rekeninguittreksels moeten voor nakijken.

 

Indien er een staking optreedt in mijn bedrijf dan heb ik tenminste recht op een stakingsvergoeding, ook hebben we in belgië het systeem van economische werkloosheid en die kan ik dan laten uitbetalen zonder grote papieren rompslomp door die vakbond.

 

Ook ben ik van mening dat zonder de vakbonden we hier in België nooit zo goede arbeidsvoorwaarden etc.. zouden gehad hebben dus dat is de reden waarom ik er lid van blijf.

 

Moet wel zeggen dat ik in het grootste staalbedrijf van de wereld tewerkgesteld ben dus onze situatie kan misschien niet vergeleken worden met andere "kleinere" sectoren

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Toch een aantal dingen rechtzetten.

Bij een groot aantal cao is de contributie bruto dus netto betaal je minder. Daarnaast krijg je bij veel producten korting als je lid bent. Dus om de kosten hoef je het niet te laten om geen lid te zijn.

Daarnaast zijn veel wereld gebeurtenissen voort gekomen uit de vakbond zoals solidariteit in polen.

Ook ons sociale stelsel komt voort uit de vakbond en is later overgenomen door de overheid.

De cao is minimum wat je krijgt, meer mag altijd binnen een cao.

De vakbond zit ook in oa de SER en in de bewaking van de pensioenen.

Dat de jeugd zou moeten werken voor de oudere is maar gedeeltelijk, wel het pensioen maar het aanvullend pensioen dat gedeelte waar juist de vakbonden mede controle op uit oefenen blijkt nog steeds een goede dekking te hebben en word door de werknemer zelf opgebouwd.

En laten we wel zijn, de landen waar het niet goed met de mensen word omgegaan hebben ook een zwakke positie van de bonden. Ik zie een vakbond en de positie van hun ook als een teken van goede democratie.

 

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel leuk om te zien dat we hier gelukkig een normale discussie kunnen voeren. Ik kan me beide partijen goed voorstellen. Zelf heb ik een paar jaar terug besloten een rechtsbijstandverzekering te nemen (weet dat dat ook niet alles is) Het idee van die AVV zoals iemand eerder noemde is idd wat ik bedoel. Zal daar nog eens nader naar kijken.

Keep sending 'm up! VU+Duo op Pli, Amiko 8900 Alien, Visiosat Bisatellite G4 + 17/8 multiswitch (en op reserve een TF 4000plus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn lidmaatschap bij het FNV zo'n 25 jaar geleden opgezegd nadat ze me keihard in de steek lieten vlak voor een proces over het werken met asbest.

Daarna toch een aantal keren een hoop gezeur over vakbondslidmaatschap gehad met fanatieke collega's die wel lid waren en het vertikte om mijn standpunt te zien.

 

Nu het verhaal vakbond nauwelijks nog leeft in de maatschappij hoor je er niet veel mensen meer over.

Tegenwoordig gaat het om ikke en niet meer om ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satcat
[
Er werd door de regering belooft dat ze niet zouden ingrijpen op de pensioenleeftijd als de vakbonden en werkgevers samen een alternatief konden verzinnen.
De werkgevers hebben nooit een alternatief gewild.
En dan moet er dus toch een compromis gesloten worden en daar is héél lang over geruzied.


Je begint al met een slechte onderhandelingspositie als je je het probleem van de regering in je handen laat leggen..
Zij kunnen dan steeds van elk plan zeggen dat het niet goed genoeg is, dus gaat hun plan door!

Vakbond hoeft helemaal geen alternatief te verzinnen, moet opkomen voor het volk die jarenlang premie heeft betaalt en duidelijk maken aan iedereen dat bestuurders van de afgelopen periode gefaald hebben, m.a.w roep onze dik betaalde(ex) bestuurders ter verantwoording, zij moeten met de billen bloot.
De onderste steen moet boven!

"En wie controleert hun?"

Immers het (werkend) volk moet zich toch ook voor het geringste op het werk verantwoorden?

VU+ Duo, dreambox 500s, Rebox 4000, Openbox, cccam, Wavefrontier 90 met 13,19,23,en 28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad zo dat een lidmaatschap van de vakbond in Belgie weinig kost omdat de meesten een syndicale premie krijgen van 11O euro. Ook als je tijdelijk of volledig werkloos bent is het handig dat ze de papieren voor je in orde maken.

Maar de vakbond heeft niet alleen zijn nut direct op de werkvloer om de lonen te verhogen, de vakbonden hier in Europa moet er ook voor zorgen dat er in de andere ontwikelingslanden de arbeidsvoorwaarden verbeteren voor de mensen daar. Dan kunnen de producten die zij daar nu goedkoop voor ons maken eindelijk duurder worden en mindert ook het verloop van onze bedrijven naar die landen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rasta 87
Je begint al met een slechte onderhandelingspositie als je je het probleem van de regering in je handen laat leggen..
Precies, daarom is het zo belangrijk om bij de verkiezingen de juiste stem uit te brengen.
En je dus niet laten afleiden door allerlei onbelangrijke flut onderwerpen als boerka's of 130 mogen rijden.
Voor je het weet werk je tot je 75ste voor een gehalveerde minimumloon in ruil voor een boerkaverbod voor iemand die je nog nooit gezien hebt.
En dan moet de vakbond zeker jouw foute keuze ongedaan zien te maken.
Origineel bericht van: Rasta 87
Zij kunnen dan steeds van elk plan zeggen dat het niet goed genoeg is, dus gaat hun plan door!
Precies, dat heet in Nederland "Democratie".
Origineel bericht van: Rasta 87
Vakbond hoeft helemaal geen alternatief te verzinnen,
Beter van wel, anders denkt de regering dat ze echt alles kunnen maken omdat ze toch geen verzet merken.
Origineel bericht van: Rasta 87
moet opkomen voor het volk die jarenlang premie heeft betaalt en duidelijk maken aan iedereen dat bestuurders van de afgelopen periode gefaald hebben,
Daar heeft niemand zijn geld mee terug.
Je moet wel onderscheid maken tussen AOW en pensioen.
Je AOW-premie gaat rechtstreeks naar de gepensioneerde en is dus direct weg.
Met je pensioen-premie wordt gegokt op de beurs en kan dus ook zomaar weg zijn.
Alle regels omtrent pensioen worden gemaakt door de regering, Nederlandse Bank en de pensioenfondsen.
Volgens de Nederlandse Bank zijn de pensioen-deelnemers hier niet eens een partij in.
Dus weer is het heel belangrijk op wie je stemt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vakbonden luisteren wel naar hun leden via plaatselijke afdelingen en bondsraden. Ook word er vaak telefonisch of via mail om de mening van de leden gevraagd.

Helaas zijn er veel leden die niks van zich laten horen.

Uit een enquete onder de leden van de bouw kwam naar voren dat bijna 90% vond dat de pensioenleeftijd wel omhoog moet.

Dus zo vreemd is dan de reactie van in dit geval de FNV niet. Om binnen voorwaarden de pensioen leeftijd te verhogen.

Elk akkoord met de regering moet door de bondsraad worden goedgekeurd, en deze bestaat uit leden van de bond

 

Iedereen mag zelf weten of hij lid is maar het valt wel op dat niet leden kennelijk goed weten hoe iets is georganiseerd binnen een bond.

.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: clemens2
Vakbonden luisteren wel naar hun leden via plaatselijke afdelingen en bondsraden. Ook word er vaak telefonisch of via mail om de mening van de leden gevraagd.
Helaas zijn er veel leden die niks van zich laten horen.

Nou in heel die 30 jaar dat ik lid ben geweest van de bond, heeft niemand mij ooit gevraagd of gebeld hoe ik er over denk, of wat mijn wensen zijn.


Origineel bericht van: clemens2

Uit een enquete onder de leden van de bouw kwam naar voren dat bijna 90% vond dat de pensioenleeftijd wel omhoog moet.

Hier moet ik heel hard om lachen.
Want hoeveel bouwvakkers van boven de 60 , buiten een paar aftimmer mannen zitten er nog in de bouw.
Ik vraag me dan ook af, hoeveel mannen of vrouwen er meegedaan hebben met deze enquete.
Origineel bericht van: clemens2

Dus zo vreemd is dan de reactie van in dit geval de FNV niet. Om binnen voorwaarden de pensioen leeftijd te verhogen.
Elk akkoord met de regering moet door de bondsraad worden goedgekeurd, en deze bestaat uit leden van de bond

Ik kan me niet herinneren, dat er leden vergaderingen zijn gehouden, of de leden zelf het hier wel mee eens zijn.
Het was een beslissing van het bestuur van de bond, zonder langdurig overleg onder de leden.


En de bonden hier in nederland zijn een beetje softies geworden.
Daarom gaan er ook steeds minder mensen bij een bond.
Ook is het een grote kliek en vriendjes politiek, die zichzelf indekt om hun baantje te kunnen behouden.
Want dat vinden ze belangrijker, dan echt op te komen voor de mensen die hun salaris betalen.
Alle bonden gaan straks samen onder 1 naam: BZB (Bond Zonder Ballen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Origineel bericht van: clemens2
Vakbonden luisteren wel naar hun leden via plaatselijke afdelingen en bondsraden. Ook word er vaak telefonisch of via mail om de mening van de leden gevraagd.
Helaas zijn er veel leden die niks van zich laten horen.

Nou in heel die 30 jaar dat ik lid ben geweest van de bond, heeft niemand mij ooit gevraagd of gebeld hoe ik er over denk, of wat mijn wensen zijn.


Dan lijkt het me dat je die 30 jaren met de ogen dicht hebt geleefd, er zijn krantjes, magazines etc. etc. van de diverse vakbonden, die geregeld oproepen doen om mee te denken, mee te besturen en noem maar op.
er zijn zoveel afdelingen die reageren op vakbondsleden, maar als je zelf dan ook helemaal geen enkel initiatief toont dan kun je ook niets verwachten.
Praat mee, leef mee confused

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

 

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook geen lid van een vakbond.

Ik had het eventueel wel willen overwegen maar sinds de vakbonden zich hebben verzet tegen de afschaffing van de VUT met als enige resultaat dat nog een paar jaartjes langer ouderen gebruik (in veel gevallen zelfs misbruik door de vutpot op te strijken door 1 dag voor hun 65ste men prepensioen te gaan) mogen maken van de prepensioen.

 

Dit betekent dat de jongere generatie nog een paar jaartjes langer 1/3 van z'n pensioenpremie ziet oplossen in het niets.

 

Met hun starre en wereldvreemde houding verliezen ze de jongeren. De vakbonden zijn gewoon een stelletje oude mannen en vrouwen die voor hun eigen belangen opkomen. De vakbonden zijn conservatief en ouderwets. Solidariteit is een groot goed, maar de vakbonden zien niet in dat bij hun solidariteit maar 1 kant opgaat (van jongeren naar ouderen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...