a3_rotterdam Geplaatst: 21 november 2010 Geplaatst: 21 november 2010 Hallo, Wil binnenkort een GSO installatie gaan plaatsen en probeer een berekening te maken van de verwachte signalen. Het Satelliet signaal bij de ontvanger moet tussen de 49 en 75 dBuV liggen. Informatie over kabel/multiswitch verliezen en versterkers kan je overal vinden maar wat voor signaal kan je minimaal verwachten direct achter de LNB van bijvoorbeeld een BIG BISAT + moderne LNB gericht op de astra 19.2? Wie heeft er wel eens gemeten aan zo'n schotel (Of eventueel na x aantal meter coax) Groeten, Adri
Big fellow Geplaatst: 21 november 2010 Geplaatst: 21 november 2010 Ik weet niet waarom je de berekening wilt maken aangezien er heel veel praktijk voorbeelden te vinden zijn op sat4all? Maar om je antwoord te geven; Welk signaal niveau wil je weten? C/N? S/N? De niveaus hangen af van een aantal factoren; Schotel vorm (is de schotel vormvast/nauwkeurig?), ruis getal van de LNB, aanpassing van de LNB op de schotel (f/D verhoudingen), conversie versterking van de LNB etc... En dan krijg je nog je atmosferische demping erbij die continue verandert... Het is dus een iets complexere berekening dan het lijkt. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
a3_rotterdam Geplaatst: 28 november 2010 Auteur Geplaatst: 28 november 2010 Bedankt voor het reageren! Heb ondertussen zelf een aantal metingen gedaan en het 1 en ander uitgezocht op internet. Ben me aan het voorbereiden op een aanpassing aan een gso installatie van een appartementen complex. In het kort bestaande installatie: 4x 100cm kathrein schotels met verwarming 50 meter prg11 (10mm) coax naar verdeelkast 1 bliksem beveiligingen versterker signaal wordt verdeeld. Verdeelkast 1 heeft 64 uitgangen Tussen verdeelkast 1 en 2 zit 90 meter prg11 coax. verdeelkast 2 heeft ook 64 uitgangen. De installatie is geschikt voor 2 schotel ingangen dit wil ik veranderen naar 4 ingangen. O.a. de multiswitches versterkers vervangen en extra schotel en kabel erbij. Ben nu bezig met maken van een berekening van de verwachte signalen aan de uitgang voor de hoge en de lage frequentie's.
Big fellow Geplaatst: 28 november 2010 Geplaatst: 28 november 2010 Afhankelijk van welke satellieten je erbij wilt gaan ontvangen hoef je eigenlijk geen berekeningen te maken. Wat je niet moet vergeten is dat een versterker niet altijd goed is. Denk aan oversturing en ruis die je toevoegt aan een signaal. Ik denk zelf dat het misschien het mooiste is als je gaat kijken naar de Invacom oplossing met een fiber optic verbinding vanaf de LNB naar de schakelaars. Is wat duurder in aanschaf maar zeer eenvoudig uit te breiden naar meer aansluitingen etc... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen