lennie Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Na installeren van de nieuwste FW de Rebox opnieuw ingesteld. Sindsdien zit er veel verschil tussen de geluidsnivea's van verschillende kanalen; ik blíjf volumeregelen tijdens zappen. Erg vervelend dus. Ook vervelend als ik honderden kanalen individueel moet instellen via de gele toets. Er werd in een vroeger topic beweerd dat je AC3 zou moeten afzetten. Ik zie nergens AC3 staan in het menu, of kijk ik ergens overheen. Verbinding Rebox naar TV is HDMI. VU+ Ultimo HD PVR, Topfield TF4000PVR, Humax Entavio, Rebox RE9000PVR, Astra 1,2 en 3, Tooway Internet via Satelliet.
snelle willie Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 IK heb ook nog een opmerking betreffende het geluid. Sinds de zenders zijn overgeschakeld naar 5.1 moet ik het geluid via de versterker hoger zetten, was het eerst ongeveer 30 op de uitwijzing van mijn versterker het moet nu naar 40. Heeft iemand hier ook last van?? Het is aangesloten via de versterker naar de tv dmv hdmi.Van de Rebox staat het volume max.
Jürgen Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Origineel bericht van: snelle willie Het is aangesloten via de versterker naar de tv dmv hdmi.Van de Rebox staat het volume max. De genoemde aansluiting kan ik nog niet helemaal volgen. Hoe heb je de RE-9000 nu precies aangesloten? Vanuit de RE-9000 via HDMI naar een 'versterker' (???) en dan vanaf de versterker via HDMI naar de TV? Ikzelf heb mijn Video vanuit de RE-9000 via HDMI rechtstreeks op de Sony HD TV aangesloten. De Audio staat vanuit de RE-9000 via een Toslink kabel rechtstreeks op de Sony HCS aangesloten die dan het geluid regelt al dan niet in 5.1. Ik heb het geschetste geluidsprobleem met deze opstelling niet. Ik denk dat als je de audio vanuit de RE-9000 direct via HDMI op de TV aansluit dat jouw TV in elk geval goed met de ontvangen 5.1 om moet kunnen gaan en dat je wat met de op de RE-9000 beschikbare instellingen moet spelen. Heb je al de instellingen 'HDMI Dolby Digitaal' en 'Dolby Digitaal Default' op Ja of Nee of een combinatie daarvan gezet? Waarschijnlijk vind je dergelijke instellingen ook op jouw TV, e.e.a. afhankelijk van het type TV. MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021
snelle willie Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Hoi, Het rare is, voordat de zenders van de tv veranderd zijn, het geluid harder was dan daarna ( 5.1 ) Alle apparatuur gaat naar mij onkyo versterker via hdmi, hiervan gaat 1 hdmi naar de tv. Via de logitech one regelt de afstandsbediening wat voor aktiviteit ik kies. Kies ik tv kijken schakelt alles automatisch aan, dus de tv, versterker. rebox. En sinds de nederlandse zenders overgeschakeld zijn ( 5.1 ) moet ik mijn versterker hoger zetten,daarvoor had ik geen last dat het geluid hoger gezet diende te worden. Waar dient dolby default voor?? Hopende dat het iets duidelijker is. Gr
Moderator ceesv Geplaatst: 22 november 2010 Moderator Geplaatst: 22 november 2010 Dolby default betekent, dat wanneer een programma zowel in PCM als in Dolby wordt uitgezonden, je ontvanger automatisch voor Dolby Digitaal weergave kiest. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
MACKerMD Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Zenders zonder Dolby zijn veelal gewoon MPEG2 audio. Die is qua niveau altijd harder omdat daar alleen 2-kanaals audio uitkomt. Bij de zenders met Dolby (5.1) worden 6 sporen door de decoder gehaald en dan komt 't totaal geluidsniveau dus lager te liggen. Gele knoppie op je AB indrukken, audiospoor kiezen. HD tv met mpeg2 audio is zowiezo onzinnig, als er Dolby 5.1 mogelijk is. Nu nog native HD/AC3 content op de NL-zenders. ReBOX RE-8000HD PVR - Firmware v1.11.30 Loader v1.542x WD PP Elite 320gb - TRIAX 88 - Moteck SG-2100AW - 45-30-27.5-24.5-22-18-15-12.5-11-8-7-5-4-1E - 4.8-7-9-10-13-16-19.2-21.5-23.5-26-28.2-31-33-36-39-40.1-42-45
Audioniek Geplaatst: 23 november 2010 Geplaatst: 23 november 2010 Bij het verschill in audioniveau tussen de verschillende zenders spelen een aantal zaken, die gedeeltelijk in de bron (de omroep), de transportweg (CanalDigitaal) en de Rebox hun oorsprong hebben. De grootste probleembron op dit moment is de Rebox zelf. Alle Dolby-uitzendingen worden door de ontvanger zachter weergegeven dan MPEG-zenders. Dit is te beschouwen als een bug. Een tweede probleem is dat je in het audio-menu weliswaar het volume per zender ("audio level") kunt aanpassen, maar als je bij een Dolby-zender voor "High +30%" kiest wordt een MPEG-spoor wel luider maar een Dolby-spoor niet. Dat is bug nummertje twee. De enige oplossing hier is alle MPEG-zenders op Low zetten, maar dat is niet praktisch want daar heb ik er maar zo'n drieduizend van. CanalDigitaal doet hier nog een schepje bovenop: Nederland 1/2/3 HD zijn sinds de invoering van Dolby-geluid onnodig zacht. Vergelijk dit maar met ARD/ZDF HD of de Engelse HD-zenders. CanalDigitaal geeft de ontvanger de schuld en adviseert een fabrieksreset. Die dus niet helpt. Tenslotte kan het ook nog zo zijn de bij de bron een fout wordt gemaakt omdat ze bij 2.0 bronmateriaal toch uitgaan van een downmix vanaf 5.1 waardoor je 6 dB moet verzwakken. In dat geval is ook de omroep fout bezig. Tel je dat allemaal bij elkaar op dan moet je ten opzichte van een normale MPEG-zender het volume ruim 9 dB luider zetten als je met een Rebox van Nederland 1/2/3 HD kijkt. En zap je weer naar een MPEG-zender die niet op Low staat dan schrik je je een hartinfarct. Er zijn dus ten minste twee verschillende oorzaken die spelen en soms zelfs nog meer. Groeten, Audioniek 2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000 Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd) SAB Unix Triple HD (eigen E2image) Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor
lennie Geplaatst: 23 november 2010 Auteur Geplaatst: 23 november 2010 Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ook al begrijp ik niet alles daarvan. Waar het mij, en wellicht anderen, om gaat is; wat kan ik er aan doen? Instelling "HDMI Dolby Digitaal" aan zetten resulteert bij enkele zenders in het bijna opblazen van de speakers in mijn TV. instelling "Dolby Digitaal Default" bleek niet veel verschil te maken, ofwel, nog steeds verschil in volumes. Per zender via de gele toets instellen is een heel karwei met zoveel zenders, en volgens Audioniek's uitleg ook niet altijd toereikend. Wellicht van Rebox naar TV niet via HDMI maar SCART en daarbij composite geluid? Andere oplossingen? Of wachten tot Rebox met een oplossing komt. VU+ Ultimo HD PVR, Topfield TF4000PVR, Humax Entavio, Rebox RE9000PVR, Astra 1,2 en 3, Tooway Internet via Satelliet.
Moderator ceesv Geplaatst: 23 november 2010 Moderator Geplaatst: 23 november 2010 Totdat Rebox in een volgende software update dit gecorrigeerd heeft zou je kunnen overwegen, terug te gaan naar een eerdere versie software. Verder zou je het probleem kunnen melden bij de helpdesk van Canaal Digitaal. Ook kan je een e-mail sturen naar Rebox. Hoe meer reacties er komen bij de verantwoordelijke partners in dit probleem, hoe sneller men geneigd is het probleem op te lossen. Wanneer je Dolby installatie een "nachtstand" heeft, verminder je de dynamiek, en zijn de niveau verschillen misschien minder storend. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
snelle willie Geplaatst: 23 november 2010 Geplaatst: 23 november 2010 Origineel bericht van: Audioniek Bij het verschill in audioniveau tussen de verschillende zenders spelen een aantal zaken, die gedeeltelijk in de bron (de omroep), de transportweg (CanalDigitaal) en de Rebox hun oorsprong hebben. De grootste probleembron op dit moment is de Rebox zelf. Alle Dolby-uitzendingen worden door de ontvanger zachter weergegeven dan MPEG-zenders. Dit is te beschouwen als een bug. Een tweede probleem is dat je in het audio-menu weliswaar het volume per zender ("audio level") kunt aanpassen, maar als je bij een Dolby-zender voor "High +30%" kiest wordt een MPEG-spoor wel luider maar een Dolby-spoor niet. Dat is bug nummertje twee. De enige oplossing hier is alle MPEG-zenders op Low zetten, maar dat is niet praktisch want daar heb ik er maar zo'n drieduizend van. CanalDigitaal doet hier nog een schepje bovenop: Nederland 1/2/3 HD zijn sinds de invoering van Dolby-geluid onnodig zacht. Vergelijk dit maar met ARD/ZDF HD of de Engelse HD-zenders. CanalDigitaal geeft de ontvanger de schuld en adviseert een fabrieksreset. Die dus niet helpt. Tenslotte kan het ook nog zo zijn de bij de bron een fout wordt gemaakt omdat ze bij 2.0 bronmateriaal toch uitgaan van een downmix vanaf 5.1 waardoor je 6 dB moet verzwakken. In dat geval is ook de omroep fout bezig. Tel je dat allemaal bij elkaar op dan moet je ten opzichte van een normale MPEG-zender het volume ruim 9 dB luider zetten als je met een Rebox van Nederland 1/2/3 HD kijkt. En zap je weer naar een MPEG-zender die niet op Low staat dan schrik je je een hartinfarct. Er zijn dus ten minste twee verschillende oorzaken die spelen en soms zelfs nog meer. Groeten, Audioniek Hier ben ik het helemaal mee eens.
lennie Geplaatst: 23 november 2010 Auteur Geplaatst: 23 november 2010 Met die helpdesks heb ik slechte ervaringen. Ik behoor tot diegenen (die weinigen?) die altijd uitgebreid de tijd nemen om een bericht goed en duidelijk (inclusief leestekens) samen te stellen, zodat de boodschap en eventuele vraag duidelijk over zouden moeten komen. Helaas nemen de meeste helpdeskmedewerkers nooit de moeite een bericht goed te lezen, zodat het antwoord nergens op slaat, en in ieder geval geen oplossingen oplevert. Nog zeer onlangs meegemaakt bij Rebox, die altijd wel netjes maar totaal nutteloos reageert. Daarop wijzend hoor je regelmatig; "weet u wel hoeveel telefoontjes/mailtjes wij elke dag binnen krijgen?". Waarop ik standaard kan antwoorden dat een goed en uitontwikkeld product, benevens duidelijke en overzichtelijke interface en handleidingen, dat aantal kunnen decimeren. Dat ze beter dertig klanten goed kunnen helpen dan honderd niet of nauwelijks. En ook daar begrijpen ze dan weer geen reet van. Sommige bedrijven maken het er juist naar dat het gros van hun klanten naar de telefoon grijpt; kassarinkel als je een half uur aan een betaallijn hangt voor je überhaupt iemand te spreken krijgt. Wat de geluidsinstallatie betreft, ik kijk selectief naar programma's op een groot aantal zenders. Programma's waar geen geluidsversterkers bij nodig zijn maar de TV prima voldoet. Bij ons is het niet de hele dag een bulderende thuisbioscoop met Veronica-Buttfilms op standje negen op fout ingestelde equalizers. Zo'n installatie heb ik wel (heel goede zelfs), maar als ik die bij zet, vaker ingeval van klassieke muziek (alweer zo'n vies woord) dan van een film, dan stel ik het volume eenmalig in voor de gehele duur. Geen proleem dus. Ik denk dat ik je raad opvolg en inderdaad kijk hoe het is als ik terug ga naar de vorige firmware versie, maar het wordt wel tijd dat Rebox de zaak eindelijk eens goed voor elkaar krijgt. Vakmanschap is meesterschap, maar duidelijk niet in deze business. Ja, kom er maar in, Jürgen. VU+ Ultimo HD PVR, Topfield TF4000PVR, Humax Entavio, Rebox RE9000PVR, Astra 1,2 en 3, Tooway Internet via Satelliet.
Audioniek Geplaatst: 23 november 2010 Geplaatst: 23 november 2010 Citaat: Totdat Rebox in een volgende software update dit gecorrigeerd heeft zou je kunnen overwegen, terug te gaan naar een eerdere versie software. Dit is geen oplossing. De genoemde bugs zitten in alle tot dusver uitgebrachte versies. Citaat: Verder zou je het probleem kunnen melden bij de helpdesk van Canaal Digitaal. Is al gebeurd en dit is (nog) geen oplossing: CanalDigitaal "doet niets verkeerd en u bent de enige die klaagt. Het ligt dus aan uw spullen of instellingen." Citaat: Ook kan je een e-mail sturen naar Rebox. Observatie: Rebox heeft mij nog nooit antwoord gestuurd. Citaat: Wanneer je Dolby installatie een "nachtstand" heeft, verminder je de dynamiek, en zijn de niveau verschillen misschien minder storend. Dat werkt alleen maar als de Dolby-digital bitstroom de DRC (Dynamic Range Control) vlag bevat en dat is bij satellietomroep volgens mij nooit zo. Bovendien krikt die niet de zachte passages omhoog maar verzwakt de luide zodat het geheel nog zachter zou worden bij Nederland 1/2/3 HD. Er zit dus niets anders op dan te wachten op: 1. Correcte software van Rebox; 2. Correctie van het probleem bij CanalDigitaal. Pas als beide zaken zijn geregeld is het probleem uit de wereld. Groeten, Audioniek. 2x Rebox RE-8000, 1x RE-9000, 1x RE-2200 (allen Icecrypt firmware) en 1x RE-4000 Vu+ Ultimo (2xDVB-S, 1x DVB-T, image openAAF gewijzigd) SAB Unix Triple HD (eigen E2image) Astra 1,2,3 & Hotbird, SG-2100A rotor
lennie Geplaatst: 23 november 2010 Auteur Geplaatst: 23 november 2010 Ik heb de neiging de berichten van Audioniek te geloven en dus ook te hopen dat beide instanties eindelijk eens goed hun werk doen in plaats van de zwarte piet steeds door te spelen. (Mag, zelfs in deze maand, deze racistische uitdrukking nog wel gebruikt worden? Gelukkig zitten Zuurpruim Halsema c.s. nooit op dit forum, kom ik dus weer eens mooi mee weg. Hoewel?). Zolang CD geen concurrentie heeft, en de Satelliethandel met verschillende producten zit waar overal wel wat aan mankeert, zal het niet meevallen met de vooruitgang. VU+ Ultimo HD PVR, Topfield TF4000PVR, Humax Entavio, Rebox RE9000PVR, Astra 1,2 en 3, Tooway Internet via Satelliet.
Moderator ceesv Geplaatst: 23 november 2010 Moderator Geplaatst: 23 november 2010 De vele software updates, met een lange lijst van verbeteringen laat zien, dat Rebox wel degelijk moeite doet, hun produkt te verbeteren. Het ontwikkelen van software is een complex proces, het corrigeren van fouten wordt zeker bespoedigd, door het terugkoppelen van fouten, en het aangeven waarvoor en hoe men verbeterde functionaliteit wenst. Hoe meer mensen een bepaalde klacht terugkoppelen, des te groter de kans, dat zo'n fout bij de eerstvolgende update gerepareerd wordt. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gast ThaTiCK Geplaatst: 24 november 2010 Geplaatst: 24 november 2010 Ik weet niet hoor. Volgens mij als je een andere satontvanger tussen dolby digital en PCM laat schakelen krijg je precies hetzelfde verschil. Het zijn gewoon verschillende geluidstypen! Al eens op Deluxe (music tv) tussen deze twee streams geschakeld? De enige tip die ik al eerder gaf, is dat je je geluidssterkte niet moet regelen met de Rebox zelf, maar met je tv of Receiver. En geluid stel je pas bij als je ergens naar gaat kijken toch. Met wat kennis en een andere houding: problem solved.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen