maanvol Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Dit zou ongeveer 42 graden oost dienen te zijn, maar ik weet niet hoe daar op uit te komen. Ik weet dat men van het zuiden uit dient te gaan. Wordt bij de langste streep van de 52, 10 afgetrokken om op 42 graden oost uit te komen? http://www.youtube.com/user/maanvol
Gast wanderer Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 vind dit maar een vaag vraagstuk....misschien de vraag eens toelichten?
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Op het plaatje is S (zuid) 180 graden. Om op 42 graden oost uit te komen moet je dus (op het plaatje) naar 138 graden. Echter... Afhankelijk van waar je staat (NL of bv Moskou) moet je daar weer graden bij optellen of aftrekken. Voorbeeld: Je staat in Amsterdam, ca 5 graden oost. Dat betekent dat het kompas eigenlijk naar de Sirius satelliet wijst op 180 graden (zuid). Om dan op 42 graden oost uit te komen moet je dus naar 143 graden op je plaatje.
maanvol Geplaatst: 22 november 2010 Auteur Geplaatst: 22 november 2010 Goed, ik bevind mij in Amsterdam en wil mijn schotel op TurkSat 42 oost africhten. Dien ik de langste streep op mijn kompas op 138 te plaatsen, en de schotel net zolang te verdraaien tot de wijzer, die op 'S' stond, de langste streep op '138' heeft bereikt?
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Stappenplan (in Amsterdam): 1) draai de lange streep naar 143 graden 2) zorg dat de pijl op 0 staat * 0 = Noord * 180 = Zuid 3) Draai de schotel tot ie in de richting van de lange streep staat Vrij simpel toch?
verkerkbr Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Beste M, het handigste is om eerst even op dishpointer.com te kijken. Je adres en woonplaats aangeven en de gewenste satelliet, dan krijg je het Google Earth beeld van je woonadres met daarbij de richting. Je kunt dan al met redelijke nauwkeurig de juiste richting bepalen ten opzichte van objecten in de buurt. Verder staat erbij ook nog aangegeven de juiste richting in graden (magnetisch). Want een kompas wijst naar het magnetische noorden en niet naar het echte Noorden. (Variatie). De variatie is dan ook afhankelijk van de plaats waar de antenne komt te staan. Recht op de schotel is het moeilijk instellen. Ik doe dit over de zijkanten van de schotel. Je moet dan de aan de richting 90o toevoegen. Je kijkt hierbij over het kompas tot beide zijkanten van de schotel in elkaars verlengde liggen. Succes, Bram
maanvol Geplaatst: 22 november 2010 Auteur Geplaatst: 22 november 2010 Merci, voor jullie adviezen. Het leren omgaan met een kompas is net zo van levensbelang als het leren zwemmen!
clemens2 Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Maanvol ik geloof dat ik jou probleem snap. De opgegeven satelliet positie is gezien vanuit londen. Dus daar zou je inderdaad 180 -42 graden dus op 138 graad moeten uitrichten. Hoe verder je naar het oosten gaat hoe meer je dus naar het zuiden moet richten. Bij Amsterdam zal dat denk ik ongeveer 5 graden verschil zijn. Dus 180-42+5 kom ik dus op ongeveer 143 graden zuidoost (op de kompas) voor de turksat. IK zag te laat dat mijn antwoord ook al eerder was vermeld sorry sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie) samsung dvbt
Gast Tha Great Mac Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Origineel bericht van: clemens2 IK zag te laat dat mijn antwoord ook al eerder was vermeld sorry Geeft niet toch? Dit bevestigt alleen maar mijn verhaal.
verkerkbr Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Nog even nagekeken voor Amsterdam: Turksat 42E, 2A en 3A Azimuth 135,8 o (magnetisch en waar zijn gelijk) Hellingshoek 21,3 o LNB Skew (verdraaing van de LNB kop) -25,6 o
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen