Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een vraag over 2 fritzboxen in huis.

Ik had/heb een fritzbox 7170 in huis met alle functionaliteiten die daarbij horen. DNS, telefoon, portforwarding, en allerhande IP adressen. Inhouse 100Mb lan en een b/g wireless lan.

Nu heb ik een Fritzbox 7340 gekregen. Die wil ik gebruiken voor een 1 Gb lan voor mijn Ubuntu server en wireless N only wlan, daarnaast mijn oude fritzbox 7170 modem gebruiken voor het 100 Mb lan (voor o.a. mijn dreamboxen) en het b/g wlan.

Beide fritzboxen willen de baas in het lan zijn, beide willen 192.168.178.1 zijn, beide willen dns default gateway etc. zijn.

Hoe kan ik dit op een goede manier regelen ofwel oplossen?

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Geplaatst:

Bij 1 van de 2 dhcp uitzetten en aansluiten via een LAN poort en niet via WAN... Ook handig om zijn eigen ip adres dan meteen even aan te passen naar bijvoorbeeld 192.168.178.2

Je gebruikt hem dan dus als switch/access point de niet aangepaste als router/access point

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Frank67
Het is ook mogelijk 2 Fritzboxen via het wireless LAN met elkaar te verbinden via de "WDS" functie waarmee tevens de WLAN reikwijdte wordt verhoogd. Er staat een WDS instructie (Engels: WDS instructie) op de site van AVM.

met als gevolg dat je snelheid zo'n beetje gehalveerd wordt...

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:
Origineel bericht van: winwiz
Het is ook mogelijk 2 Fritzboxen via het wireless LAN met elkaar te verbinden via de "WDS" functie waarmee tevens de WLAN reikwijdte wordt verhoogd. Er staat een WDS instructie (Engels: WDS instructie) op de site van AVM.

Dit klopt, de Fritzbox 7170 kan 125 Mbit/s aan, de helft is dan nog steeds een mooie 62,5 Mbit/s, sneller dan een standaard b/g netwerk.
Het zou een oplossing kunnen zijn als het moeilijk is om een netwerkkabel tussen de beide Fritzboxen te leggen.

Maarre... zou het niet handiger zijn om de 7170 te verkopen en een switch aan de Fritzbox 7340 te hangen voor uitbreiding van de LAN poorten?

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Geplaatst:
Origineel bericht van: winwiz

Dit klopt, de Fritzbox 7170 kan 125 Mbit/s aan, de helft is dan nog steeds een mooie 62,5 Mbit/s, sneller dan een standaard b/g netwerk.
Het zou een oplossing kunnen zijn als het moeilijk is om een netwerkkabel tussen de beide Fritzboxen te leggen.

Maarre... zou het niet handiger zijn om de 7170 te verkopen en een switch aan de Fritzbox 7340 te hangen voor uitbreiding van de LAN poorten?

Hij wil graag een N only WLan en een b/g Wlan... als je ze toch hebt is het verder een prima combinatie. Je kunt nu eenmaal op N niet ook inloggen met b/g zonder de snelheid onderuit te halen. Je kan dan ook niet meer de 5 GHz band gebruiken. Of een echte dualband radio of op deze manier oplossen

Geplaatst:

Dat was inderdaad mijn bedoeling, door de 7340 N-only te maken, kan ik de 5 Ghz band gebruiken, voor meer snelheid en (voorlopig) minder verstoringen. Zo kan ik hopelijk draadloos behoorlijke snelheden halen met mijn laptop.

De "overige" apparatuur die geen N of Gb aankunnen, kunnen dan via de oude router werken.

En: ik wil dit "oude" modem houden, om zo in geval van storingen niet drie dagen zonder telefoon te zitten, zoals me dat al eens gebeurd is. En als ik dat modem dan toch bewaar, kom ik vanzelf op deze config.

Dank voor de tips, ik ga er nog maar even voor zitten.

ET10000
DM7020HD

Geplaatst:
Origineel bericht van: bigtwin
Dat was inderdaad mijn bedoeling, door de 7340 N-only te maken, kan ik de 5 Ghz band gebruiken, voor meer snelheid en (voorlopig) minder verstoringen. Zo kan ik hopelijk draadloos behoorlijke snelheden halen met mijn laptop.

De "overige" apparatuur die geen N of Gb aankunnen, kunnen dan via de oude router werken.

En: ik wil dit "oude" modem houden, om zo in geval van storingen niet drie dagen zonder telefoon te zitten, zoals me dat al eens gebeurd is. En als ik dat modem dan toch bewaar, kom ik vanzelf op deze config.

Dank voor de tips, ik ga er nog maar even voor zitten.

Belangrijk is dat bij de router, waar je dhcp uitzet voor LAN, je de WAN poort niet meer gebruikt. Ik ken de fritzbox niet zo maar misschien kun je de WAN poort als extra LAN poort configureren. Het is binnen 5 minuten gepiept. Vergeet ook niet om het interne ip adres meteen aan te passen

Geplaatst:

sorry maar ik begrijp deze insteek dus niet

je hebt een verbeterde nieuwe fritzbox met extra opties en capaciteit en wilt toch die 100Mbit router 7170 blijven gebruiken als switch?

zet er een netgear gs105 10/100/1000 switch tussen en je bent veel beter af.

de VOIP die bij 7170 wel eens uitviel is overigens een firmware issue die met de beta van xs4all verholpen is

FRITZ.Box_Fon_WLAN_7170.AnnexA.en.58.04.86-18385.image

ciao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tonskidutch
sorry maar ik begrijp deze insteek dus niet
je hebt een verbeterde nieuwe fritzbox met extra opties en capaciteit en wilt toch die 100Mbit router 7170 blijven gebruiken als switch?
zet er een netgear gs105 10/100/1000 switch tussen en je bent veel beter af.
de VOIP die bij 7170 wel eens uitviel is overigens een firmware issue die met de beta van xs4all verholpen is
FRITZ.Box_Fon_WLAN_7170.AnnexA.en.58.04.86-18385.image
ciao

Wel even helemaal lezen... Hij wil OOK het wifi gedeelte ernaast gebruiken.

Geplaatst:

Ik gok dat hij die 7170 alleen als AP voor wireless clients en kleine switch voor vaste clients wil gebruiken voor bv bovenetage ofzo.

Gewoon dhcp uit, lan ip aanpassen en op lan poort van de 7340 zetten.

Geplaatst:

Het antwoord is dat je op de "slave" fritzbox moet instellen dat hij via lan1 (of welke poort dan ook) een internet verbinding via een andere box moet opnemen.

Werkt nu gewoon goed.

ET10000
DM7020HD

Geplaatst:

Behalve dat je nat over nat constructie toepast en apparaten achter de ene fritzbox onzichtbaar zijn voor die aangesloten zijn achter de andere.

DHCP uit, ip aanpassen en dan doorkoppelen op het lan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen