Ga naar inhoud


Zijn vakantie dagen wettelijk beschermd?


Ventura

Aanbevolen berichten


je hebt wettelijk recht op 15 vakantiedagen per kalenderjaar, je hebt het recht om deze aaneengesloten op te nemen.....

en natuurlijk verhoudingsgewijs (baan voor 20% ook maar 20% vakantiedagen)

correct me if I'm wrong

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat staat in de wet dat je vakantiedagen mag meenemen.

 

Ze hebben een houdbaarheid van 5 jaar. Ik zit nog even te zoeken naar een wetsartikel, maar als je googelt op vakantiedagen meenemen vind je diverse sites die hetzelfde meldden.

 

groet,

 

Wiz

 

Gevonden. Het is artikel 7:642 van het Burgerlijk wetboek.

 

bron:

 

burgerlijk wetboek bepalingen

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: wanderer
je hebt wettelijk recht op 15 vakantiedagen per kalenderjaar, je hebt het recht om deze aaneengesloten op te nemen.....
en natuurlijk verhoudingsgewijs (baan voor 20% ook maar 20% vakantiedagen)
correct me if I'm wrong


Neen, voor wettelijk vakantierecht zit het zo in elkaar:

Origineel bericht van: BW

Bij het berekenen van vakantierechten is de factor 1 op 13 van belang. De medewerker heeft recht op 1 vakantie-uur, als er 13 uren verstrijken waarbij hij recht op vakantie opbouwt (dus als hij 13 uren werkt). Deze factor wordt gevonden doordat een fulltime medewerker, over 260 dagen per jaar, van 8 uur per dag, dus over totaal 2080 uren zijn recht op vakantie opbouwt. Hij heeft dan een vakantierecht opgebouwd van 4 keer het aantal arbeidsuren per week, dat is 4 x 40 = 160 uur. De verhouding 160 staat tot 2080, is een verhouding van 1 op 13. Voorgaande betekent dat er per uur een vakantierecht wordt opgebouwd van 0.076923077 (ruim vier en halve minuut). Omgerekend in geld krijgt een medewerker 7.69 procent vakantiegeld over zijn normale uurloon (7.69 % = 100 % x 20 vakantiedagen gedeeld door 260 dagen).


hier wat leesvoer over vakantierecht:

vakantierecht

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wiz
Ze hebben een houdbaarheid van 5 jaar. Ik zit nog even te zoeken naar een wetsartikel, maar als je googelt op vakantiedagen meenemen vind je diverse sites die hetzelfde meldden.

Gevonden. Het is artikel 7:642 van het Burgerlijk wetboek.

bron:

burgerlijk wetboek bepalingen

Wiz hartelijk dank voor deze waardevolle informatie. Nu heb ik een lastig vraag. Wat staat hoger? De wet of een reglement van een werkgever?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Nu heb ik een lastig vraag. Wat staat hoger? De wet of een reglement van een werkgever?

 

Regelementen mogen niet in strijd zijn met de wet. Ze mogen wel afwijken als ze in het voordeel zijn van werknemer.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het z.g. "dwingend recht" is, gaat dat voor andere bepalingen. Is het "regelend recht" kan er, in bepaalde gevallen, worden afgeweken van het gestelde in de wet.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fout, in bepaalde CAO's wordt afgeweken van de wet. Kan allleen bij regelend recht.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De wet, alleen is het de kunst om dat voor elkaar te krijgen zonder dat je daar nadelige gevolgen van ondervindt bij je werkgever.

 

Ik heb ooit ook zo'n akkevietje gehad bij een vorige baas, toen heb ik via de bond een kopietje van het wetsartikel voorgelegd aan personeelszaken.

 

Toen kon ik ze gewoon meenemen.

 

Je kan het eens aankaarten bij de OR als jullie die hebben, en anders eens naar de wetswinkel of als je lid bent van een vakbond daar eens vragen of ze iets voor je kunnen doen?

 

 

 

groet,

 

Wiz

 

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ventura
Nu heb ik een lastig vraag. Wat staat hoger? De wet of een reglement van een werkgever?

De wet. Ten allen tijde. Sterker nog, als de werkgever bewust de wet veronachtzaamt, dan zal de werkgever worden beboet.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alx
Fout, in bepaalde CAO's wordt afgeweken van de wet. Kan allleen bij regelend recht.

Een cao is algeheel bindend als deze goedgekeurd word door de desbetreffende minister.
Deze kijkt dan vooral of de cao in strijd is met de wet. Is dit dan het geval word de cao niet als bindend verklaart.
Dus een cao wat in strijd is met de wet zal bij voorbaad al als niet bindend verklaart zijn en dan geld dus weer de wet, en niet de cao.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het algemeen bindend verklaren wordt getoetst aan de wet en kan afwijkend zijn van wat in de wet is gesteld. Onder bepaalde voorwaarden kan worden afgeweken van de wet, indien deze wet onder het regelend recht valt. Overigens, mijn inziens, wordt het algemeen verbindend verklaren van een CAO gebruikt om geen rechtsongelijkheid te creëren in een bedrijfstak.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...