Ga naar inhoud


Hoe kraan CV radiator vervangen.


renzie

Aanbevolen berichten

Ik heb een cv radiator op de bovenverdieping waarop een thermostaat kraan op zit welke niet meer functioneert. ik zou daar graag een nieuwe kraan op willen zetten. hoe pak ik dat aan? moet ik het hele systeem eerst aftappen?

 

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Yep. Bij een van de radiatoren op de benedenverdieping even het tapkraantje open zetten en een emmertje eronder.

 

Het hele systeem hoeft niet leeg. Als het alleen gaat om het vervangen van een knop on de hoogste verdieping hoef je niet het hele systeem leeg te laten lopen. Je moet er alleen voor zorgen dat het waterniveau in het CV systeem iets lager is dan het punt waar je knop vervangt. Warschijnlijk is een liter of 2-3 aftappen al meer dan voldoende.

 

Let er bij opvullen wel op dat je alle radiatoren (in het hele huis) wel goed ontlucht!)

 

suc6

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de kraan kapot is hoef je niet de hele installatie leeg te laten. Je kunt ze leeg laten lopen tot onder het punt waar de kraan zit.

Denk er om stekker van de ketel uit het stopcontact.

Weet je zeker dat de kraan kapot is?

Je kunt de voeler er af draaien en dan het stiftje van de kraan met een tangetje op en neer bewegen. Misschien doet hij het dan weer. Eventueel een klein beetje siliconenspray op het stiftje spuiten.

Succes.

Er was me iemand voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en neen , er zijn type's met een lokale afsluiter op de aansluiting van radiator ( meestal een inbussleutel nodig ) dan moet nog enkel de druk van de radiator af te laten ( gewoonlijk zijn dit type's waar de aanvoer en afvoer SAMEN op een blok zitten gemonteerd ,

stuur uploud eens een foto van de kraan en aansluiting zodat we je beter kunnen helpen

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: renzie
Ik heb een cv radiator op de bovenverdieping waarop een thermostaat kraan op zit welke niet meer functioneert. ik zou daar graag een nieuwe kraan op willen zetten. hoe pak ik dat aan? moet ik het hele systeem eerst aftappen?

renzie


Het thermostaat gedeelte kun je er eenvoudig afschroeven. Dat zit meestal met een plastic klemring vast op het kraanhuis. Draai de schroef van die klemring los, en je trekt de thermostaatkop er zo af. Je ziet dan een stift die de eigenlijke kraan bedient. Als je die eenvoudig op en neer gaat is de eigelijke kraan ok. Anders proberen die stift met een beetje kruipolie o.i.d. gangbaar te maken. Als die al gangbaar is zal de thermostaatkop stuk zijn. Daar kun je een nieuwe voor kopen. Blijft die stift een probleem, dan zul je een nieuwe kraan moeten kopen. Om die te plaatsen moet je het CV water aftappen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Loui (K)
Vaak zit de stift vast,even losmaken met w40 spray. Of de knop opzich werkt niet meer rendabel je kan ook gewoon de knop vervangen.
Wel opletten dat je niet te hard aan de stift trekt, ander heb je een waterballet. En het is een heel gepiel om dat stiftje er weer in te prikken als er een straal water uit spuit. Kan ik je uit eigen ervaring vertellen. blush
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dit is geen grap.

Bij een bocht of T stuk laat je het water bevriezen en de ijsprop sluit de leiding af waarna je de kraan kan verwisselen.

Deze methode word meestal gebruikt bij wijk en blokverwarming.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als ik mij niet vergis bevriezen met een flesje vloeibare stikstof.

Zoek maar eens op Polar spray.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een cv leiding te kunnen bevriezen, heb je wel speciale apparatuur voor nodig.

Dat gaat niet zo maar even met een spuitbusje.

 

Maarja dit is een sat forum, en dan krijg je van dit soort antwoorden, van mensen die ooit ergens iets wat hebben gelezen.

 

Stel je vraag op een goed klusforum, en ze kunnen je precies uitleggen hoe zoiets werkt.

En dan hoeven er hier ook geen nuttelose dingen worden geroepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de loop der tijd zijn hier al heel wat vakkundige mensen voorbij gekomen.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en het systeem om een leiding te bevriezen is redelijk duur ,ik laat dit soms ook toepassen in de gebouwen van ons bedrijf , maar dan enkel als het echt niet anders kan , je moet wel opletten dat er tijdens de periode dat je met dit systeem werkt er zeker geen stroomuitval is van de vriesgenerator want anders staat het boeltje onder water ( en geloof me dat gaat heel snel) maar effe of topic , met de te verwachten temperaturen van komende week kun je ook enkele nachtjes ramen en deuren openzetten en alles zal wel bevroren zijn , dan heb je geen dure apparatuur nodig

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...