likus Geplaatst: 8 december 2010 Geplaatst: 8 december 2010 Ja, is eigenlijk wel waar; het is het idee van 'veiliger' maar eigenlijk voegt het niet zoveel toe... Bedankt voor de reactie. DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-TQnap NAS TS-210 Canal Digitaal & DigitenneWavefrontier T55 / Triax 88met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411
B17 Geplaatst: 12 december 2010 Auteur Geplaatst: 12 december 2010 Ik heb nog 1 klein probleempje... Aan mijn Nas hangt nog een externe harde schijf en die heb ik ook gemount, en dat werk(te) prima. Mijn Nas gaat s'nacht automatisch uit en s'ochtends automatisch weer aan. Alle mounts werken dan weer prima behalve die externe harde schijf, die ziet ie helemaal niet. Als ik dan de dreambox even opnieuw opstart, dan ziet hij de externe schijf wel, maar niet de mappen die erop staan. Kortom hij herkent dan wel de externe schijf maar niet de inhoud, terwijl dat met precies dezelfde instellingen wel gewerkt heeft. Ik snap dus eigenlijk niet wanneer het de ene keer wel werkt en de andere keer niet... Dit is de regel in m'n fstab: IPNas:/USBDisk1 /media/WDschijf/ nfs rw,nolock,proto=tcp 0 0 Iemand een idee... B17 Receivers:Dreambox 920;Dreambox One. Sat's: 4.8°E, 9°E, 13°E, 19.2°E, 23.5°E, 28.2°E en Cable Ziggo.
Tonskidutch Geplaatst: 12 december 2010 Geplaatst: 12 december 2010 uh, tja een lastige om zo een oplossing te bieden maar soortgelijk heb ik in bepaalde gevallen met mijn linux PC die dan effe de qnap niet ziet (was ik ook al langer naar op zoek hoe dat te kietelen) als de qnap opstart moet ie natuurlijk ook de usb-disc nieuw mounten, dat kan misschien het probleem zijn (want dat lijkt me een automount met bepaalde timeout ingesteld) misschien kun je dat ook vaststellen als je per telnet op de qnap gaat en mount bevel intypt dan moet ie laten zien hoe + wat + waar gemount is en dat zou principieel dan mogelijk zijn om ook die usb-disc in je qnap te mounten opdat ie meteen aangesproken wordt maar laat ik eerlijk zijn, dat is een inschatting en geen kennis van zaken. ciao Pabadam Yonderboi
B17 Geplaatst: 12 december 2010 Auteur Geplaatst: 12 december 2010 Ik zal nog eens wat proberen, maar het blijft vreemd dat ie nu wel de mount ziet, maar niet de inhoud van de schijf, dus de mappen die op de schijf staan, eigenlijk niet te begrijpen... B17 Receivers:Dreambox 920;Dreambox One. Sat's: 4.8°E, 9°E, 13°E, 19.2°E, 23.5°E, 28.2°E en Cable Ziggo.
Tonskidutch Geplaatst: 12 december 2010 Geplaatst: 12 december 2010 is dat overigens ook ext3 of wat anders? nodiratime zou iets kunnen betekenen. ciao Pabadam Yonderboi
B17 Geplaatst: 12 december 2010 Auteur Geplaatst: 12 december 2010 Wat wel vreemd is dat bij Gedeelde map naam USBDisk1 staat en bij map /sdt1 staat... maar zo heeft het wel gewerkt... Receivers:Dreambox 920;Dreambox One. Sat's: 4.8°E, 9°E, 13°E, 19.2°E, 23.5°E, 28.2°E en Cable Ziggo.
B17 Geplaatst: 14 december 2010 Auteur Geplaatst: 14 december 2010 Schijf is een NTFS schijf, en wordt na de opstart wel door de NAS herkent maar niet door de Dreambox.... Tonskidutch, hoe doe ik dat met een Telnet sessie een mount plaatsen in de NAS en waar.. hoe ziet die mount er dan uit. Of is die mount eigenlijk niet meer nodig nu de NAS na de opstart de externe schijf wel ziet, maar de Dreambox dus niet.. B17 Receivers:Dreambox 920;Dreambox One. Sat's: 4.8°E, 9°E, 13°E, 19.2°E, 23.5°E, 28.2°E en Cable Ziggo.
Tonskidutch Geplaatst: 14 december 2010 Geplaatst: 14 december 2010 Beste B17, de usb schijf zul je met EXT3 moeten formateren om ervoor te zorgen dat de NAS en de dreambox er meer mee kunnen dan enkel de aanwezigheid zien dat je eerder schreef dat dit ooit gelukt was begrijp ik niet want de NAS kan geen NTFS sharen (tenminste met mijn firmware niet) ciao Pabadam Yonderboi
B17 Geplaatst: 14 december 2010 Auteur Geplaatst: 14 december 2010 OK, mijn NAS is een Qnap 219P+ en is in RAid1 bestandssyteem ext4. De externe schijf is een Western Digital en NTFS, hierbij ziet de Qnap m wel en de Dreambox dus ook, alleen dus niet meer na een opstart het is dus inderdaad allemaal niet echt stabiel. Als het zo is dat ik de WD opnieuw moet formateren om hem beter te laten werken, dan zal ik dat zeker doen. Echter mijn NAS heeft bestandsyteem EXT4. Tonskidutch hoe zal ik de extern schijf nu formateren in EXT3 of EXT4? B17 Receivers:Dreambox 920;Dreambox One. Sat's: 4.8°E, 9°E, 13°E, 19.2°E, 23.5°E, 28.2°E en Cable Ziggo.
Tonskidutch Geplaatst: 14 december 2010 Geplaatst: 14 december 2010 B17, als je de disc altijd aan je NAS laat "hangen" is die ext4 prima als keuze mocht je echter die ook wel eens aan de PC "hangen" is dat evenwel bepalend voor welk filesystem je kiest met windows en de bekende fsdrivers kom je wel aan een ext3 disc maar of je daarmee (fsdrivers) het nieuwere ext4 kunt aanspreken ??? (gevonden: but this driver is not supporting ext4) ook is je NAS backward compatible met ext3 dus dat moet altijd lukken. maar je schreef dat de dreambox hem enkel niet meer ziet na opstarten, kon je dan daarvoor wel iets mee doen via de dreambox? (enkel disc lezen?) want dan lijkt het eerder een kwestie van de volgorde of mount procedure zelf ipv het filesystem. telnet qnap mount (resultaat? wat staat daar) cd / cd /etc ls vi fstab (wat staat daar) :q vi exports (wat staat daar) :q ciao Pabadam Yonderboi
B17 Geplaatst: 14 december 2010 Auteur Geplaatst: 14 december 2010 Ik kan, mits ie m ziet, er dan prima mee overweg, heb er een paar dvd's op gezet en kan die dan ook prima afspelen en evt weer verwijderen, dus dan werkt volgens mij het bestandssyteem wel. Ik denk zelf ook dan aan de mount procedure. Ik zal vanavond de Telnet resultaten plaatsen. B17 Receivers:Dreambox 920;Dreambox One. Sat's: 4.8°E, 9°E, 13°E, 19.2°E, 23.5°E, 28.2°E en Cable Ziggo.
B17 Geplaatst: 14 december 2010 Auteur Geplaatst: 14 december 2010 Dit zijn de telnet resultaten: Ik zie de USBDisk1 er niet bij staan.. Receivers:Dreambox 920;Dreambox One. Sat's: 4.8°E, 9°E, 13°E, 19.2°E, 23.5°E, 28.2°E en Cable Ziggo.
Tonskidutch Geplaatst: 15 december 2010 Geplaatst: 15 december 2010 share/external/sdt1 wat is dat dan? die stond ook in een erder bericht van je als gedeelde map welke nu allemaal in de export staan kan ik door je afdekwitsel niet herkennen > daar zou die sdt1 dus ook moeten staan -omdat die er dus niet tussen staat, vermoed ik dat je geen juiste share hebt gemaakt voor die drive. kijk eens in de help functie van de qnap op dat tabblad van die gedeelde map. ciao overigens interne ip-adressen afdekken in je afbeelding heeft niet veel zin. Pabadam Yonderboi
B17 Geplaatst: 15 december 2010 Auteur Geplaatst: 15 december 2010 Origineel bericht van: Tonskidutch share/external/sdt1 wat is dat dan? die stond ook in een erder bericht van je als gedeelde map Dat is inderdaad die externe harde schijf welke nu allemaal in de export staan kan ik door je afdekwitsel niet herkennen > daar zou die sdt1 dus ook moeten staan Die staat er dus niet bij en inderdaad zijn het interne ip-adressen -omdat die er dus niet tussen staat, vermoed ik dat je geen juiste share hebt gemaakt voor die drive. kijk eens in de help functie van de qnap op dat tabblad van die gedeelde map. Deze snap ik niet, ik krijg een algemeen help scherm... ciaooverigens interne ip-adressen afdekken in je afbeelding heeft niet veel zin. Als ik de map dus wil delen, maakt hij er zelf gedeelde map naam: USBDisk1 van en als map: sdt1, hier heb ik geen invloed op, zit het daar niet in. Ik heb geprobeerd het zelf handmatig te doen, maar dan herkent ie de mappen op de externe schijf helemaal niet. Misschien zit het toch in het file systeem.... B17 Receivers:Dreambox 920;Dreambox One. Sat's: 4.8°E, 9°E, 13°E, 19.2°E, 23.5°E, 28.2°E en Cable Ziggo.
Tonskidutch Geplaatst: 15 december 2010 Geplaatst: 15 december 2010 kan je der niet mee verder helpen zonder het zelf eens op te zetten. als ik er aan toe kom laat ik je weten wat de bevindingen zijn. maar als eerste zou je dat filesystem van de usb disc kunnen aanpassen. tot dan Pabadam Yonderboi
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen