Ga naar inhoud


Gezocht: dimmer voor LED spots


Busje komt zo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik wil 3 of 4 dimbare ledspots monteren in de keuken. Dit zijn lampen met een GU10 fitting die in plaats van halogeenlampen in het armatuur komen.

De spots bevatten 3 leds van 1 Watt. Dat betekent dus 3 Watt per spot en dus maximaal 12 Watt voor 4 spots.

Het probleem is dat ik geen dimmer kan vinden die minder dan 20 Watt kan dimmen. De meeste dimmers zijn zelfs 40-60 Watt minimum.

 

Wie van jullie kan mij op weg helpen?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Gr. Remo

.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Tha Great Mac

Precies daarmee heb ik ooit een expiriment uitgevoerd.

 

Gewone dimmer + dimbare LED: knipperen bij dimmen

Gewone dimmer + dimbare LED + halogeen: werkte goed

 

Ik heb niet doorgezocht naar een goede dimmer omdat ik het gedimde licht van de LED niet mooi vond.

 

Bv. Je dimt een gloeilamp/halogeenlamp: de kleur wordt warmer, dus iets geler. Als je een LED lamp dimt, verkleurt ie niet en ervaar je het gedimde licht als kouder, harder.

 

Ik zou zeggen probeer dit ook eens, laat in 1 armatuur een halogeenlamp zitten, vervang de anderen door LED en kijk wat je ervan vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de dimmer van Eltako, type EUD61NPN-UC

toegepast voor dimbare ledverlichting waarbij geldt

dat er geen minimale belasting aan ten grondslag ligt.

 

Ik heb daar uitzonderlijke goede ervaringen mee.

Het is een dimmer die je aan moet sturen met een

pulsschakelaar waarbij geldt dat de meeste fabrikanten

zo'n schakelaar in hun assortiment hebben.

 

De dimmer heeft een instelbare softstart, een instelbare

minimale basisverlichtingfunctie, kortom een top dimmer.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Hij is 18mm diep lees ik net. In principe past dat in een 40mm doos. Let wel, dat gaat niet zomaar met alle schakelaars, die Busch Jaeger zeker wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Philips heeft sinds kort "Extra Warm White" 2700 Kelvin LED lampen en spots in zijn assortiment welke wel echt mooi warm wit licht geven.

 

In GU5.3 steekfitting zijn er sinds kort Philips Masterled 10 Watt LED lampjes, zo vervangbaar met een 12 Volt halogeenlampje en ook dimbaar.

 

230 Volt LED lampen dimmen blijft altijd een lastige zaak omdat de meeste dimmers een minimale belasting nodig hebben van 50 Watt of meer. Kom je hier onder, dan gaan de LED lampen knipperen. Ook bij de dure Tronik dimmers voor geschakelde transformatoren.

Er zijn, zoals reeds aangegeven in dit forum, dimmers welke een nul belasting kennen en dus wel toepasbaar zijn om lage vermogens te dimmen. Ik dacht dat de "Klik Aan-Uit" draadloze schakelsystemen (te koop bij bouwmarkt) ook een dimmer module in het assortiment hebben die laag belast kan dimmen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat de "Klik Aan-Uit" draadloze schakelsystemen (te koop bij bouwmarkt) ook een dimmer module in het assortiment hebben die laag belast kan dimmen.

 

Zijn ook 50 watt

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: Busje komt zo
Nou ik heb inmiddels de Led lamp getest met een andere dimmer en ik vind het licht toch te koud (zou warm wit moeten zijn).
Het wordt dus helaas toch halogeen.

In ieder geval bedankt voor de input!

PS: jij had gelijk Great Mac.


Dan de vraag waarom per se een dimmer? Als het bedoeld is als sfeerverlichting kun je ook met lampen toe die minder licht geven. In mijn geval heb ik het gebruik van LED wel doorgezet, maar wel zonder dimmer en met minder lumen lichtopbrengst.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste LED systemen die ik ken gebruiken een electronische transformator met een constante uitgangs stroom. (Dus niet de standaard halogeen transformator die constante uitgangs spanning geeft)

Als je nu zo'n speciale LED transformator koopt, let dan op of hij geschikt is voor dimmers. (Staat er meestal wel op)

 

In het geval van een 220V halogeen vervanger gaat het heel lastig worden aangezien de LED waarschijnlijk een minimale hoeveelheid electronica bevat die niet is ontworpen voor dimmen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Tha Great Mac

Gedimde LED's geven nu eenmaal niet de sfeer van een gedimde halogeenlamp of gloeilamp. Dit komt doordat bij het dimmen de LED kleur niet verandert en de kleur van halogeen/gloeilamp wel (wordt geler, dus warmer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...