Ga naar inhoud


[Satelliet] omroep brabant stopt op satelliet


de vrije fries

Aanbevolen berichten

Er zullen vast nog wel meer regionale omroepen volgen die gaan stoppen met satellietverspreiding. Hopelijk niet te veel, want anders wordt die transponder wel erg kostbaar...

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 239
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Elwin
Jammer dat ze stoppen op de satelliet. Ik heb tegenwoordig alle regionale zenders via IDTV. Maar Omroep Brabant is wel mijn regiozender... toch jammer.


Wat is IDTV? Iets op internet?

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Donkeyman
Origineel bericht van: Elwin
Jammer dat ze stoppen op de satelliet. Ik heb tegenwoordig alle regionale zenders via IDTV. Maar Omroep Brabant is wel mijn regiozender... toch jammer.


Wat is IDTV? Iets op internet?


Hij zal wel IPTV (Interactieve TV van KPN) bedoelen...

IDTV is een bedrijf van tv-produkties :-)

Gigablue UHD Trio 4k met OpenATV 7.1 / Octagon SF8008 met OpenATV 6.4

Imperial DABman i150, DAB+, FM, Internetradio

Visiosat Big Bisat / Triax 64cm met:
42 * 39 * 36 * 33 * 28.5 * 23.5 * 19.2 * 16 * 13 * 10 * 9 * 4.8 * 3 gr oost / 1 gr west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijnbaar was het aanbod niet goed genoeg voor omroep-brabant wat ik het meest vreemde vind is dat nu juist rtv utrecht het en rtv west het wel in eens interessant vinden terwijl die het juist vroeger te duur vonden en omroep braband nu gek toch of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Uit de L1 tijd weet ik dat het ca. 300.000 Euro per jaar kost. Met MPEG4/DVB-S2 dus ca. 150.000 Euro.

Je berekening klopt voor geen meter. Kosten voor aanvoer en opstralen blijven hetzelfde of zijn zelfs hoger ivm. nieuwe apperatuur. Transponderkosten zijn ook gelijk bij MPEG2 of MPEG4. Bij de laatste hebben ze wel meer ruimte om onder te verhuren. Dat brengt altijd wel iets op.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon de symbolrate op 30000, de modulatie op 8PSK en de FEC op 5/6, levert 75 megabps op. laugh

 

De helft onderverhuren en de rest over de omroepen verdelen. Moet financieel toch lukken...

 

Hmmm... met 75 megabps zouden de regionalen ook wel zo'n beetje in HD kunnen gaan uitzenden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen de bandbreedte voor die regionale zenders toch best nog een stukje verlagen. Scheelt ook weer.

 

Bij die zenders is het belangrijker dát ze te ontvangen zijn dan dát er super beeld is.

 

Mijn moeder gaat het echt niet leuk vinden dat Omroep Brabant gaat verdwijnen. Net nu ze een nieuwe ontvanger heeft staat.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze letten niet op de kleintjes digitenne telt en kabel meer niet want dat kost ze minder ze denken niet aan de kijkers want ze zeggen we hebben niet zoveel satellietkijkers in hun eigen regio en zo ja dan nemen ze toch digitenne als het hun maar niet meer kost maar wel de kijker op kosten jagen die hun apparatuur hebben aangepast denk dat ze zich daar toch flink in vergist hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Softmatic
Ze kunnen de bandbreedte voor die regionale zenders toch best nog een stukje verlagen. Scheelt ook weer.

Bij die zenders is het belangrijker dát ze te ontvangen zijn dan dát er super beeld is.

Ook een goede, zet de resolutie op 352*576 en de bitrate op 1,5mbit oid en dan kan je iig kijken.
Origineel bericht van: Rog
Ze letten niet op de kleintjes digitenne telt en kabel meer niet want dat kost ze minder ze denken niet aan de kijkers want ze zeggen we hebben niet zoveel satellietkijkers in hun eigen regio en zo ja dan nemen ze toch digitenne als het hun maar niet meer kost maar wel de kijker op kosten jagen die hun apparatuur hebben aangepast denk dat ze zich daar toch flink in vergist hebben.

Er staat me zelfs nog iets bij van acties van Omroep Brabant en de duo LNB.. Daar heb je straks dan niet zoveel meer aan.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Je berekening klopt voor geen meter. Kosten voor aanvoer en opstralen blijven hetzelfde of zijn zelfs hoger ivm. nieuwe apperatuur. Transponderkosten zijn ook gelijk bij MPEG2 of MPEG4. Bij de laatste hebben ze wel meer ruimte om onder te verhuren. Dat brengt altijd wel iets op.

Ik zou zeggen... verklaar eens nader...

Bij deze mijn uitleg...

Heel kort... nu bezetten de 10 regionalen 10/12 van een transponder (als ik alleen TV meetel voor het gemak)... dat is 83%. Als ik kijk wat CDS nu met de HD transponders doet dan zijn dat 3 HD kanalen of 6. Zitten er 3 HD kanalen op dan hebben ze 9 SD kanalen. Dus er kunnen dan 18 SD kanalen op met goede kwaliteit. Aangezien de regionalen nu al iets slechter zijn dan lukt ze dat met 22 kanalen per transponder. Voor 10 regionalen zijn dan nog maar 10/22 transponder nodig dat is dus nog maar 45% van een transponder... dus bijna een besparing van de helft aan bandbreedte...

Nieuwe mux en encoder apperatuur niet meegenomen. Maar als CDS het gaat sponsoren neem ik aan dat CDS die andere 55% van de transponder gaat gebruiken - dus die aperatuur moet toch komen.

Vult U maar rustig aan...

Huidige transponder netto 38 Mbit/sec, 8PKS-HD transponder (voorbeeld van skylink) 60 Mbit/sec.

Een SD zender zoals de regionalen er zitten bezetten (zonder rekening te houden met geluid, teletekst) 38/12=3.16 Mbit/sec. MPEG4 levert een beparing op dus is er nog maar 0.67*3.16=2.12 Mbit/sec nodig... 60/2.12 is al praktisch 28 zenders op een transponder. Met de transponder parameters van CDS is dat 45/2.12 en 21 zenders op een transponder...
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matthijs
Origineel bericht van: Donkeyman
Origineel bericht van: Elwin
Jammer dat ze stoppen op de satelliet. Ik heb tegenwoordig alle regionale zenders via IDTV. Maar Omroep Brabant is wel mijn regiozender... toch jammer.


Wat is IDTV? Iets op internet?


Hij zal wel IPTV (Interactieve TV van KPN) bedoelen...

IDTV is een bedrijf van tv-produkties :-)


Inderdaad IPTV van de glasvezelboer (daar heet het IDTV: Interactieve Digitale Televisie). Sinds gisteren heb ik ARD HD, ZDF HD en ARTE HD erbij. De schotel heb ik nog wel maar sinds de verhuizing niet meer opgehangen. smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Citaat:

Je berekening klopt voor geen meter. Kosten voor aanvoer en opstralen blijven hetzelfde of zijn zelfs hoger ivm. nieuwe apperatuur. Transponderkosten zijn ook gelijk bij MPEG2 of MPEG4. Bij de laatste hebben ze wel meer ruimte om onder te verhuren. Dat brengt altijd wel iets op.

Ik zou zeggen... verklaar eens nader...

Bij deze mijn uitleg...

Heel kort... nu bezetten de 10 regionalen 10/12 van een transponder (als ik alleen TV meetel voor het gemak)... dat is 83%. Als ik kijk wat CDS nu met de HD transponders doet dan zijn dat 3 HD kanalen of 6. Zitten er 3 HD kanalen op dan hebben ze 9 SD kanalen. Dus er kunnen dan 18 SD kanalen op met goede kwaliteit. Aangezien de regionalen nu al iets slechter zijn dan lukt ze dat met 22 kanalen per transponder. Voor 10 regionalen zijn dan nog maar 10/22 transponder nodig dat is dus nog maar 45% van een transponder... dus bijna een besparing van de helft aan bandbreedte...

Nieuwe mux en encoder apperatuur niet meegenomen. Maar als CDS het gaat sponsoren neem ik aan dat CDS die andere 55% van de transponder gaat gebruiken - dus die aperatuur moet toch komen.

Vult U maar rustig aan...

Huidige transponder netto 38 Mbit/sec, 8PKS-HD transponder (voorbeeld van skylink) 60 Mbit/sec.

Een SD zender zoals de regionalen er zitten bezetten (zonder rekening te houden met geluid, teletekst) 38/12=3.16 Mbit/sec. MPEG4 levert een beparing op dus is er nog maar 0.67*3.16=2.12 Mbit/sec nodig... 60/2.12 is al praktisch 28 zenders op een transponder. Met de transponder parameters van CDS is dat 45/2.12 en 21 zenders op een transponder...


volgens mij werk ji bij controlling. Daar krijg ik ook altijd zulke berekeningen van terug. Ik zeg altijd, eerst de spulleboel samenstellen wat je nodig hebt, en dan berekenen. En niet eerst gaan berekenen en dan zeggen dat het niet meer als zoveel kosten kan, zonder op de technische onderdelen te letten.

Maar is ook het verschil tussen engineering en controlling smile

xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...