druid Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 oh ja, het klinkt echter wel heel overtuigend. Dat is ook altijd het probleem met controlling. Moeten altijd lullen als brugman om het weer recht te breien. Maar goed, krijg je ook dooddoeners als 'de technische details interesseren mij niet'. xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar
Littlesat Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Tja... maar het is wel meer realistischer dan de vraag of het WK2018 ons nu geld had opgeleverd of gekost had... Gelukkig zitten we na het WK2018 niet met veel te grote stadia. Dat het ongeveer de helft gaat kosten voor de Regionalen door het gebruik van DVB-S2/MPEG4 is niet door mij bedacht, maar valt zelfs in een persbericht te lezen. Vervolgens wordt ik door Ruudi getriggerd dat dit niet kan kloppen... dus ik ben maar zelf gaan rekenen/schatten. Ik denk niet dat ik er veel naast zit ;-) Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Littlesat Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 En dan op behoefte... huidige situatie.. 2500 Kbit/sec video gemiddeld 192 Kbit/sec audio gemiddeld 128 Kbit/sec audio voor de radio's 384 Kbit/sec teletekst Totaal: 3204 Kbit/sec nodig per zender Totale netto capaciteit op de transponder 38000 Kbit, gaat 1 Mbit/sec van af voor PMTs enz... gebruik transponder per regionale omroep In gebruik voor de regionalen 8.66% nieuwe situatie 2000 Kbit/sec video gemiddeld 192 Kbit/sec audio gemiddeld 128 Kbit/sec audio voor de radio's 384 Kbit/sec teletekst Totaal: 3704 Kbit/sec nodig per zender Totale netto capaciteit op de transponder 60000 Kbit (met de parameters zoals gebruikt bij HistoryHD en EurosportHD), gaat 1 Mbit/sec van af voor PMTs enz... gebruik transponder per regionale omroep In gebruik voor de regionalen 4.48% Besparing door MPEG4/DVB-S2 47.1 % Tja ik heb wel wat aannames gedaan. Zoals de oude "gemiddelde" bitrate en dezelfde transponder parameters als gebruikt worden bij HistoryHD/EurosportHD en de 1 Mbit/sec voor PAT,NAT,PMTs,ECMs,NITs,EPG enz... en in dit geval 20% reductie door gebruikt te maken van MPEG4.. Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
sheeplover Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Beste Druid, Ik word inhoudelijk niet gehinderd door kennis maar ben wel een goed lezer. En wat ik lees, is dat Littlesat met inhoudelijke bijdragen komt en daar heb ik jou in dit topic nog niet echt op kunnen betreappen. Dus zijn eerste opmerking: "Verklaar u nader" is helemaal op zijn plaats. Groetjes van John uit Den Bosch, dus ja ik zal omroep Brabant ook gaan missen...
Bigfoot Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Origineel bericht van: Littlesat nieuwe situatie 2000 Kbit/sec video gemiddeld 192 Kbit/sec audio gemiddeld 128 Kbit/sec audio voor de radio's 384 Kbit/sec teletekst Totaal: 3704 Kbit/sec nodig per zender Totaal is dan 2704 geen 3704
Zuppelan Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 De teletekstbandbreedte kan waarschijnlijk lager gezien het aantal pagina's dat de omroepen gebruiken.
Littlesat Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Ik heb inderdaad een rekenfout gemaakt... ;-) Gek want het eindresultaat was wel bijna juist... en het vreemde was dat het bijna juist was zodat het mij niet opgevallen is. Code: 2500 2000 Video192 192 Audio128 128 Radio384 384 Teleteskt3204 2704 Totaal37000 59000 Totaal netto transponder8.66 4.58 Percentage per kanaal op de transponder52.93 Verhouding bandbreedte Bandbreedte reductie ca. 100-53%...= 47% Ik heb ook even eens minder voor teletekst genomen Code: 2500 2000 Video192 192 Audio128 128 Radio128 128 Teletekst2948 2448 Totaal37000 59000 Totaal netto transponder7.97 4.15 Percentage per kanaal op de transponder52.08 Verhouding bandbreedte Besparing is dan zelfs iets groter omdat de besparing door gebruik te maken van MPEG4 een iets grotere rol speelt... 100-52=48%... Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
di-on-air Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Erg jammer, ondanks ik niet in brabant woon. Toch vind ik deze, samen met TV Oost de beste regionale omroep die we in Nederland hebben. Ik heb een M7 MZ 101 ontvanger. Canal Digitaal ik mis, Discovery, Eurosport 1&2, TLC, Animal Planet en ID Graag Fox, SBS9, RTL-Z, Comedy Central, Spike, Nickelodeon, 24 Kitchen, History en MTV NL in HD.
iRuud Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Je vergeet in je hele verhaal de aanvoer naar de uplink, de nieuwe apperatuur voor de encoding en andere details die echt nodig zijn.
Littlesat Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Het enige wat aangepast moet worden is de apperatuur voor de encoding inderdaad. En dat zijn eenmalige kosten die tov de huur van de transponders niet zo erg veel voorstellen. Zeker als je die over enkele jaren afschrijft. Het niet aanschaffen van deze apperatuur is nog duurder... En het is echt beperkt tot de encoders en hooguit de mux. Hoogstwaarschijnlijk kan de aanvoer en de zendapperatuur gewoon in tact blijven. Ik hoor het graag als jij een schatting kunt maken wat die nieuwe apparatuur ongeveer kan gaan kosten... Inderdaad mijn schatting gaat alleen uit naar de transponderkosten en kijkt alleen hoeveel % transponder gespaart kan worden door gebruik te maken van DVB-S2 en MPEG4 voor SD zenders in "matige" kwaliteit. Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Zuppelan Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Op de aanvoer naar de uplink kan niet bespaard worden, omdat Canal Digitaal het signaal net als andere TV-boeren afneemt op de Mediagateway in Hilversum. De aanvoer naar de Mediagateway wegbezuinigen betekent dat ook allerlei andere partijen het signaal kwijt zijn, waaronder wellicht kabelboeren, IPTV-aanbieders. Vermoedelijk gebruikt ook de NPO deze aanvoer om beelden van regiozenders over te nemen in eigen uitzendingen.
druid Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Origineel bericht van: sheeplover Beste Druid, Ik word inhoudelijk niet gehinderd door kennis maar ben wel een goed lezer. En wat ik lees, is dat Littlesat met inhoudelijke bijdragen komt en daar heb ik jou in dit topic nog niet echt op kunnen betreappen. Dus zijn eerste opmerking: "Verklaar u nader" is helemaal op zijn plaats. Groetjes van John uit Den Bosch, dus ja ik zal omroep Brabant ook gaan missen... voor een goede lezer heb je gemist dat littlesat dat niet tegen mij zei. je begrijpt me ook verkeerd. Ik zeg niet dat littlesat ongelijk heeft. Stelliger nog, elke persoon die zijn aannamen opschrijft en zegt, 'daar ga ik van uit, en dus kom ik tot dit rekensommetje' heeft gelijk tot bewezen is dat zijn aannamen niet kloppen. xtrend 6500 320G intern / dreambox 800se, 500G intern / dreambox 500hd / azbox elite hd / Skymaster 80cm quad lnb titanium, 19,2 oost / Triax 110 , quad inverto Inverto Black Ultra lnb, 23,5 oost, inverto Inverto Black Ultra lnb, 28,2 oost / No Name 125cm single lnb black ultra draaibaar
Zuppelan Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Omroep Brabant heeft nog een reactie onder zijn persbericht geplaatst: Citaat: Naar aanleiding van uw reacties heb ik nog de behoefte om iets toe te voegen aan ons persbericht. Omroep Brabant heeft er alles aan gedaan om ons signaal te blijven verspreiden via de satelliet. Vorige week is een laatste keer overleg gevoerd en daaruit is helaas gebleken dat het te duur gaat worden om uit te blijven zenden via de satelliet. De hoogte van de kosten staat niet in verhouding tot het aantal huishoudens dat we bereiken. Dat wil niet zeggen dat wij het niet uitermate betreuren dat we die mensen nu niet meer via de schotel kunnen bedienen. Gelukkig zijn er wel alternatieven, al realiseren wij ons ook dat die in sommige gevallen niet als ideaal worden ervaren. Via de live-stream op internet is het sinds kort mogelijk om Omroep Brabant televisie live te bekijken. We hebben die capaciteit zelfs uitgebreid om zoveel mogelijk mensen van dienst te kunnen zijn. Daarnaast biedt een externe partij als digitenne een oplossing voor weer een andere groep maar ook hier niet voor iedereen. Er is dus geen panklare oplossing helaas maar neemt u van mij aan dat wij alles doen wat in onze mogelijkheden ligt om u van informatie te blijven voorzien. Vriendelijke groet, Henk Lemckert Hoofdredacteur Omroep Brabant Als ik dit zo lees ben ik niet optimistisch over de overige regionale zenders.
Littlesat Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Als de aanvoer al meteen in MPEG4 gebeurt dan kan ook daar gespaart worden ;-) maar inderdaad mijn berekening houd alleen rekening met transponderkosten. Uit onderzoek van Omroep Brabant blijkt dat satelliet per satellietkijker te duur voor hen is... maar hebben ze ook al gelijkwaardige cijfers wat betreft digitenne? Of krijgen ze voor digitenne wel nog subsidie??? Tja als er in Brabant maar 5000 per satelliet kijken dan is 1500000 euro per jaar aan alleen geschatte transponder kosten zo'n 300 euro per kijker per jaar. dus 25 euro per kijker per maand... Dan kan je je wel voorstellen dat dit nog steeds te duur is. dus die 5000 satelliet kijkers die mogen aan een digitenne ontvanger of aan een webstream... Wat ik mij af vraag... zijn er maar 5000 satelliet kijkers in brabant??? Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Neptunus Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Tsja, verspeiding via satelliet is nu eenmaal een relatief dure aangelegenheid, zeker vergeleken met IPTV, kabel en digitenne. Er zullen meerdere volgen. Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen