Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even een vraag, hier in Spanje moet iedereen een ICP schakelaar laten monteren. ICP = interruptor control potencia; oftewel een schakelaar die tript als je meer dan de stroom afneemt die in je contract staat. Volgens mij hebben we zoiets niet in Nederland. Nu heb ik een contract van 3.45 KW, dus ik kan nooit meer b.v. een wasmachine en een vaatwasser tegelijk aan hebben + tv en pc verlichting etc. Ik kan mijn contract wel verhogen maar dat gaat 150 euro of meer kosten, en is alleen maar op papier, aan de installatie veranderd er niets. Mijn contract is dus 3.45 KW dat komt overeen met een 15 amp schakelaar, dus verbruik ik meer dan tript die schakelaar. Nu mijn vraag: als ik die schakelaar er tussen hang, maar tevens overbrug, werkt die schakelaar dan nog ?? Dit is alleen maar om even te testen zonder dat de PC etc steeds uitvalt.

Oh ja die schakelaar wordt later door de elektriciteit maatschappij verzegeld, zodat je die niet meer kan vervangen voor een hogere waarde.

Salu2, D.Quijote

M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

Geplaatst:

Dacht ik ook al trouwens, in iedergeval bedankt voor je antwoord Fred.

Salu2, D.Quijote

Geplaatst:

16A voor een hoofdzekering is ook wel erg zuinig hoor. Hier in Nederland is de afzekering van 1x 35A of 3x 25A voor de voedingskabel heel gebruikelijk zodat eindgroepen van 16A mogelijk zijn waarbij de selectiviteit gewaarborgd blijft.

Mag het in plaats van een installatieautomaat ook een 'ouderwetse' smeltveiligheid zijn? Smeltveiligheden kun je namelijk kortstondig tot 1,5x de nominale stroom belasten zonder dat deze uitschakelt. Ondertussen is een installatieautomaat allang getript en moet je dus weer kosten maken voor het resetten. Dus wat zijn de eisen precies van de elektriciteitsmaatschappij?

• Moderator
Geplaatst:

Je bent kennelijk niet bekend, met de nutsbedrijven in het buitenland.

In Nederland heb je een vastrecht, gekoppeld aan een hoofdzekering, waardoor je een bepaald electrisch vermogen kunt afnemen.

In sommige buitenlanden sluit je een contract af voor een maximaal vermogen. neem je meer af, tript de maximaal vermogen schakelaar.

Wil je meer afnemen, moet je meer betalen, en wordt de max. vermogen schakelaar aangepast.

In Frankrijk heb ik 3 x 20 Amp. Wanneer een van de 3 faze's over die 20 Amps gaat, gaat ook bij mij alles uit. Een greep in de meterkast, en ik heb weer licht.

In Duitsland heb ik als hoofdzekeringen in mijn woonhuis 3 x 63 Amps, daar doen ze niet aan begrenzing.

Achtergrond van dit alles is, dat in Frankrijk op het platteland de kabel kapaciteit begrensd is, en men op deze manier het verbruik beperkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Er zijn in het recente verleden voorstellen gedaan om dit ook in het Nederlandse toe te passen. Betalen voor max capaciteit van de aansluiting.

Geplaatst:
Origineel bericht van: ceesv
Je bent kennelijk niet bekend, met de nutsbedrijven in het buitenland.

Jawel hoor, ik vertoef ook regelmatig in het buitenland en ken de achterliggende gedachte van begrenzing ook wel. Eigenlijk hebben we hetzelfde systeem in Nederland ook maar is de drempel daar veel hoger en meer op bedrijfsaansluitingen gericht. Maar het feit blijft dat 1x16A voor een hoofdaansluiting in een woning bijzonder weinig is. Ik ken eigenlijk niemand die dat nog heeft.
Geplaatst:

Mijn hoofdzekering bij de meter is 40 Amp. Maar ik heb een contract van 3.45 KW = dus 15 Amp. Als ik dus meer afneem op een gegeven moment tript de zekering. Momenteel heb ik die ICP er nog niet tussenhangen, verder koken we op gas en warmwater is ook op gas. Als alle lichten t.v. p.c aanstaan gebruik ik ongeveer 1 kw. per uur, dus kan ik altijd nog de afwasmachine of vaatwasser er bij hebben. Maar ik kan natuurlijk niet beide apparaten gelijk aan hebben.

Salu2, D.Quijote

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen