Ga naar inhoud

DUO direct verbinden met laptop?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is het mogelijk om de DUO via een ethernet kabeltje direct te verbinden met een laptop? Ongeacht of er wel of niet een internetverbinding is?

Doel is via de webbrowser TV te kunnen kijken.

Geplaatst:

ja dit kan met een crosscable en je moet even dhcp in de netwerkomgeving en op je laptop uitzetten en handmatig invullen van je ip gateway etc.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Geplaatst:

Even langzaam aan:

1- ik heb mijn gehele netwerk uitgeschakeld;

2- ik verbind DUO met Laptop (volgens mij mag dat ook met een "rechte" kabel: alle NIC's zijn tegenwoordig autosense)

3- en dan?

Geplaatst:

De NIC van de VU is autosensing (en die van de laptop ook).

Van de rest begrijp ik niets........

• Moderator
Geplaatst:

Dat kan gaan werken.

Echter, zul je wel zowel op je laptop als op je vu een vast ip adres moeten instellen en subnetmask, beiden in hetzelfde netwerk.

Immers, als je je netwerk uit zet heb je geen dhcp meer, en is het maar de vraag of beiden een ip adres hebben in hetzelfde net.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Als je nu eens DHCP aan laat staan.

VU + Laptop beide op cliënt zetten zodat beide een adres krijgen toegewezen vanaf de router.

Nu weet je zeker dat beide in hetzelfde netwerk en subnet zitten.

Als je alles werkend hebt, kun je op je notebook en VU DHCP uitzetten. De VU zal de gegevens behouden. Naar alle waarschijnlijkheid zul je op je notebook de door DHCP verkregen gegevens even handmatig in moeten vullen.

groeten pepper

2 x VU+ duo - 1 x Dream 800 - 1 x Dream7000 - 1 x Dream 500

Wavefrontier T90

Geplaatst:

@DuOLIST

Hoi , volgens mij maak je een denk fout. Autosensing betekent dat de nic kan kiezen op welke snelheid hij draait bv 10Mbit of 100Mbit etc maar niet dat hij kan zien of er een cross of straight kabel wordt gebruik.

Wat bedoel je met "Netwerk uitgeschakeld" , bedoel je dat er fysiek geen verbindg is, of dat hij in Windows is uitgeschakeld.

gr

• Moderator
Geplaatst:
Origineel bericht van: pepper
Als je nu eens DHCP aan laat staan.
VU + Laptop beide op cliënt zetten zodat beide een adres krijgen toegewezen vanaf de router.
Nu weet je zeker dat beide in hetzelfde netwerk en subnet zitten.
Als je alles werkend hebt, kun je op je notebook en VU DHCP uitzetten. De VU zal de gegevens behouden. Naar alle waarschijnlijkheid zul je op je notebook de door DHCP verkregen gegevens even handmatig in moeten vullen.

dat is NIET juist. Als de dhcp lease halverwege de leasetijd is zullen beiden gaan proberen de lease te renewen. Daar gaan ze mee door totdat de lease verlopen is, en dan wordt de lease gedropt door je vu en als het goed is ook door je werkstation. Of als je een van beiden een keer herstart, dan zal bij initialisatie er een poging worden gedaan om te vragen of het "oke" is om hetzelfde adres te gebruiken. Aangezien er geen netwerk is, en dus geen dhcp server, loop je kans dat je daarna dus ook geen ip adres meer hebt.

Vandaar dat ik opperde om beiden een fixed ip te geven in hetzelfde net.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Duolist
Is het mogelijk om de DUO via een ethernet kabeltje direct te verbinden met een laptop? Ongeacht of er wel of niet een internetverbinding is?

Ik heb een ethernet kabel van de rauter naar de VU+Duo, en met
me laptop(draadloos) zet ik alles im de VU+Duo zenderlijsten,
images enzv.

gr Aad

Geplaatst:
Origineel bericht van: racad
Origineel bericht van: Duolist
Ik heb een ethernet kabel van de router naar de VU+Duo, en met mijn laptop(draadloos) zet ik alles im de VU+Duo: zenderlijsten,
images enzv.
Ja, dat heb ik ook. Maar daar ging de vraag niet over.......
Geplaatst:

Om de vraag even toe te lichten: het gaat omde situatie dat ik in de caravan met de laptop TV kan kijken via ethernet. Er is dan alleen maar één ethernetkabeltje rechtstreeks van de VU naar de laptop: verder is er dan helemaal geen netwerk.

Ten aanzien van een paar andere reacties:

1- autosensing is idd ook het via de handshake "afspreken" op welke snelheid het protocol gaat draaien. Die bedoelde ik niet: sinds jaren is elke NIC ook in staat om zelf te bepalen of een verbinding via een cross- of een rechte aansluiting moet lopen, en de aansluiting dienovereenkomstig aan te passen. Dat is ook niet het probleem.

2- Welke DHCP wordt bedoeld? De netwerk instellingen van de DUO op DHCP zetten? Dat is natuurlijk gene probleem, maar wie is dan de DHCP? Op de laptop ICS aanzetten?

• Moderator
Geplaatst:

Neen.

Default staat je vu op dhcp, dus als je hem aanzet doet het ding een broadcast met het verzoek om een ip adres. De DHCP server in je netwerk zal dan antwoorden met hoi, ik ben dhcpserver, en je mag dit adres gebruiken, met dit subnet, en dit is het adres van de dns server(s), en dit is je default gateway.

Hetzelfde voor je werkstation. Normaal gesproken zal je router ingesteld zijn als dhcp server, en behalve ipadres/subnetmask vertelt je dhcp server ook welke dns server is en wat je gateway adres is.

Als je echter je vu en je laptop inpakt en in je caravan weer aansluit zal je vu bij booten weer een broadcast op de netwerk interface doen met een verzoek om een dhcp adres.

Echter, aangezien je alleen je laptop aangesloten hebt is er niets wat een antwoord geeft en wat je vu (en je laptop) zal vertellen welk ip adres / subnet mask / gateway /dns hij moet gebruiken.

Dan heb je dus kans dat je helemaal geen ip adres op je interface hebt (adres 0.0.0.0) of een 169.254.x.x adres. Aan beiden heb je niets.

Dus, als je zeker wilt zijn dat het werkt moet je op je vu een vast ip adres instellen, bijvoorbeeld 192.168.100.1 met subnet mask 255.255.255.0. Aangezien je toch niet buiten dit netwerk kan en wil hoef je geen gateway op te geven, en een dns server heb je ook niet dus die kan ook leeg blijven.

Vervolgens stel je je pc in met ip adres 192.168.100.2 met subnet mask 255.255.255.0.

Dan de kabel ertussen, en dan kan je in je browser op je laptop naar http://192.168.100.1 en dan zou je je webinterface weer moeten kunnen zien.

Je hebt gelijk dat de nic van de vu auto negotiate doet (dus afstemt of hij 10/100 en half of full duplex moet), en dat doet je laptop ook.

Laptop netwerk kaarten checken zelf ook of ze aan een switch hangen of aan een netwerk, en zullen zelf zorgen dat dat goed komt. Vroeger had je als je geen switch of hub er tussen had een zogenaamde crosscable nodig (die de tx/rx draadjes gekruist heeft), de moderne interfaces doen dat zelf.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen