Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil de DB800HD aansluiten op Slingplayer HD Pro.

Kan ik uit de scart connector een component signaal (HD) krijgen?

Kan ik daarvoor een standaard scart connector met component ou kopen?

Kan ik dat component signaalgelijktijdig met het DVI signaal gebruiken?

Of ... ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Geplaatst:

Bedankt voor je link. Een deel daarvan had ik gevonden maar niet alles. Ik trek in ieder geval de conclusie dat beide uitgangen gelijktijdig kunnen werken.

Ik kan alleen nog niet vinden (of lees niet goed) of ik via scart een HD uit kan krijgen en of dat dan lukt met een scart connector met component uit?

Geplaatst:

De dreambox heeft geen component out mogelijkheid, wel een RGB uitgang via een scart/RGB adapter.

Lees het volgende en als je nog meer wilt weten, google dan even naar: component video

RGB video

Een televisiecamera heeft een video-uitgang dat is gesplitst in de drie primaire kleuren: rood, groen en blauw – RGB. Met deze kleuren kan het gehele benodigde kleurenspectrum worden weergegeven. Dit lijkt dus de beste oplossing. Ook de VGA bekabeling naar pc-monitor is een rgb-verbinding. Toch is dit niet het ideale formaat: het vereist een zeer hoge bandbreedte, dus gevoelig voor storingen, en de zwart/wit informatie is gemengd met het RGB signaal.

YPbPr / Component video

Deze nadelen worden ondervangen door het RGB signaal te converteren naar een YPbPr signaal, meestal component signaal genoemd. Dit is een gecombineerd signaal met 3 losse componenten:

Het Y component bevat de zwart/wit informatie, de Pb en Pr het verschil tussen respectievelijk blauw en rood.

Door deze wiskundige omrekening vanaf RGB krijgt de helderheid een eigen verbinding, en kan er met een veel lagere bandbreedte gewerkt worden. YPbPr wordt ook wel Y,R-Y,B-Y genoemd, om de technische details duidelijker te maken.

De connectie kan gemaakt worden met tulp (RCA) of met bnc aansluitingen, maar in de ‘consumenten’-electronica zul je vrijwel alleen tulp-aansluitingen zien. Door de hoge bandbreedte van component video is het zeer geschikt voor hoge resoluties tot 1080p, iets wat s-video en composiet zeker niet aankunnen. Een goede component-verbinding heeft in principe dezelfde kwaliteit als een digitale hdmi of dvi verbinding.

Het YCbCr formaat is de digitale equivalent van het analoge YPbPr, en wordt onder andere toegepast op de dvd. Dit verklaard ook de hogere kwaliteit van de dvd, want videotapes (zoals vhs) en laserdisc werkte met composiet videosignalen.

PS er zijn ook (scart)RGB naar Component Video converters te koop, prijzen vanaf 125 euro.

Grts.

Geplaatst:
Origineel bericht van: mobieltje
Een televisiecamera heeft een video-uitgang dat is gesplitst in de drie primaire kleuren: rood, groen en blauw – RGB. Met deze kleuren kan het gehele benodigde kleurenspectrum worden weergegeven. Dit lijkt dus de beste oplossing. Ook de VGA bekabeling naar pc-monitor is een rgb-verbinding. Toch is dit niet het ideale formaat: het vereist een zeer hoge bandbreedte, dus gevoelig voor storingen, en de zwart/wit informatie is gemengd met het RGB signaal.

Ik zie niet waarom het een probleem is dat zwart/wit informatie gemengd is met RGB signaal op een VGA kabel.
Zwart is toch gewoon 0 Rood, 0 Groen, 0 Blauw, en wit is maximaal rood, maximaal groen, maximaal blauw.
Uitsplitsen in kleur en helderheid is goed als je efficiënter van je bandbreedte wilt gebruik maken, maar het resultaat in termen van kleurcorrectheid zal daardoor niet verbeterd kunnen worden.
RGB is gewoon de meest zuivere manier om kleuren weer te geven, vermits het oog ook met deze 3 basiskleuren werkt.

Origineel bericht van: mobieltje
Het YCbCr formaat is de digitale equivalent van het analoge YPbPr, en wordt onder andere toegepast op de dvd. Dit verklaard ook de hogere kwaliteit van de dvd, want videotapes (zoals vhs) en laserdisc werkte met composiet videosignalen.

Videotapes (VHS) hebben niet eens de resolutie van een standaard videosignaal, logisch dus dat het resultaat niet al te goed zal zijn.
Dat heeft dus niet alleen met die kleurweergave te maken.
Er is ook een verschil tussen de kabel die je gebruikt om je TV met je toestel te verbinden qua output en de compressie die gebruikt wordt bij het opnemen.

Ik weet niet of een DM800HD veel verschilt van een 8000 op dit ene punt, maar mijn 8000 kan de SCART ook in componentmodus aansturen. (color format YPbPr), dus dan heb je toch geen speciale convertor meer nodig ???
Geplaatst:

Spijtig dat de 800 en de 8000 op dat punt dan zo uiteenlopen, want zo'n converter box is toch ook niet alles.

Met een simpele kabel zal dat dan niet meer gaan.

Iets dergelijks heb je nodig : 128522.jpg

Maar welk merk nu juist een goed resultaat geeft, en hoeveel dat zal kosten valt nog te bezien.

Ahja, nog iets, de vragensteller wil er een HD signaal uitkrijgen.

Ik vrees dat dat met SCART niet zal werken.

Het is niet omdat het signaal uitgesplitst wordt in helderheid en dergelijke dat het HD is.

Dan zou je dus moeten vanaf DVI vertrekken en omzetten naar component.

Geplaatst:

Weet er iemand of die DVI stekker van de DB800 alle onderdelen van het DVI signaal levert ?

Normaal heb je een digitaal en een analoog gedeelte op een DVI stekker, die kunnen aanwezig zijn, er zijn ook DVI stekkers die enkel het analoge signaal bieden (DVI-A), of enkel het digitale (DVI-D) signaal.

Volgens de foto lijkt mij die stekker een DVI-I type te zijn (dual link), waarop dus ook een analoog signaal zit.

In dat geval komt er waarschijnlijk een analoog signaal van het type VGA op het analoge gedeelte van die DVI stekker, en moet je daar dus een converter voor hebben.

Ik zou in uw plaats die vraag misschien eens aan Dream zelf stellen.

Geplaatst:

@ pindakaas

Ik neem aan dat je de DVI aansluiting gebruikt voor je HDTV, dus die is ook niet vrij,

daar weer een DVI splitter opzetten en dan weer een converter naar Component-YUV dat maakt het alleen maar duurder.

Ik heb even mijn DM800HD via onderstaande Component-YUV scartadapter en een componentenkabel aangesloten op mijn TV.

Prima beeld en geluid, beter dan scart maar natuurlijk geen HD signaal.

Misschien te eenvoudig maar het werkt wel.

Grts.

post-29338-1318261554,2492_thumb.jpg

Geplaatst:

Bedankt allemaal voor jullie antwoord.

De conclusie is dus dat een converter van RGB naar Component werkt maar niet het gewenste HD signaal levert omdat via de SCART RGB geen HD wordt aangeleverd.

Aangezien ik perse HD wil zal ik dus de DVI out van de Deambox via een HDMI/Component splitter moeten laten lopen.

En nu nog even Googelen naar de juiste converter.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen