Ga naar inhoud


agpo cv in tapwaterstand


seije017

Aanbevolen berichten


Ik sleutel ook liever aan een ventilor brander als aan een Agpo

 

Toevallig Ebi, po ,pi ? Ik neem aan van wel? Dus ook een vakman ! Maar alleen grote toestellen?

Blijft een mooi vak. Maar vaak is sleutelen aan een groot toestel makkelijker als aan een combi toestel

 

Maar nogmaals maak niet teveel onkosten aan zo'n toestel.

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Toevallig Ebi, po ,pi ? Ik neem aan van wel? Dus ook een vakman !


Nee, juist absoluut geen vakman smile
Ik doe mijn nickname eer aan, ik pruts maar wat aan. Van origine ben ik meet en regelneef. En dat is toch wat anders dan brander monteur. Mijn normale werk is het extern laten regelen van dit soort branders op computersystemen.
Helaas gaat er wel eens wat stuk aan een brander, en dan moet je wat als je geen brander monteur bij de hand hebt. Zelf sleutelen dus. Vanwege de problemen met verkrijgen van visa, volle vluchten in deze tijd van het jaar (net voor kerst) is het invliegen van een brandermonteur geen optie.
Natuurlijk wel diverse cursussen doorlopen en diverse keren mee op pad geweesrt met brandermonteurs, ik weet ondertussen wel hoe ik een brander van een warm water ketel af moet stellen. Da's trouwens niet zo ingewikkeld met de juiste meetapparatuur. met een rookgasanalyzer een drukmeter en een multimeter kom ik een heel eind. Het in bedrijf stellen van dit soort branders doe ik dus niet. Reparaties en afstellen noodgedwongen wel. Deze brander staat ook weer ver van de "bewoonde" wereld, Azerbeijan, een klein dorpje, Bine. van god en alleman verlaten.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat apparaten vaak veel ingewikkelder lijken dat dat ze zijn. Ook de verwarmingsketel thuis. Als je gevoel voor techniek hebt en niet te beroerd bent je enigszins te verdiepen in de materie (eens goed kijken hoe het werkt) dan kan je zelf vaak storingen oplossen. De onderdelen kan je bij de vakman kopen.
Tegenwoordig is internet ook een perfect medium. Ik heb de service manual van mijn keteltje thuis (Vaillant) keurig van internet gehengeld. Dan weet je tenminste wat een foutcode betekent die in de gebruikers handleiding wordt uitgelegd met "neem contact op met uw installateur".

Alla, ik ga weer eens bij m'n keteltje kijken. Na een zomer stilstaan was de frequentie regelaar z'n instellingen kwijt en de HD2 gas pressostaat zat vast. De brander bleef dus voorspoelen totdat de alarmtimer was afgelopen.
Nog een keer kijken of de boel CO vrij brand over het volle regelbereik, luchtovermaat controleren, cutoff punten pressostaten controleren, de brander regelaar nog lineariseren en de ketel kan weer op automatisch. Met een beetje mazzel morgen op huus an. Lekkahh smile

groeten,
Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Meet en regeltechniek welke allemaal?

 

Voornamelijk tuinbouw, en dan alles wat met de automatisering te maken heeft. Dus de complete klimaatbeheersing inclusief warmwaterketels, eventuele stoomketel, buffers, etc. Ook de verwarmingsnetten op de tuinen zelf natuurlijk al is dat veel minder spectaculair.

Ook de waterzijdige kant probeer ik te automatiseren. Dus van bronpomp naar filtering naar kunstmestmixer naar tuin. Van ontwerp tot installatie, troubleshooten als nodig, en ik vind het gewoon leuk om eens te sleutelen aan grote machines als zo'n brander.

Bijna alles hierboven genoemd wordt aangesloten en bestuurd (als het werkt) door een tuinbouwcomputer. Ik zelf werk graag met Sercom of Priva.

Alles wat deze computers niet kunnen besturen probeer ik in PLC's onder te brengen. Van zandfilter tot kolenketel (ja, echt waar, het aardgas is bijna op dus we gaan weer naar de kolenstook).

 

Het bedrijf waar ik voor werk doet eigenlijk alleen maar export, vandaar dus dat ik veel in de kost zit. Het vervelende is het reizen, het leuke is dat je vaak behoorlijk moet improviseren. Vandaag weer een handje foto's geschoten van situaties bij de klant die in NL niemand zou geloven zonder foto's als bewijs. smile

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Priva is ook mijn favoriet. Maar ik zit aan de gebouwen installaties, ik heb hier mijn hele huis vol met Priva :D hx8, hx4, hx3 ik heb ze hier allemaal zitten.

Lekker een beetje met topcontrol hobbyen.

Maar we dwalen af haha.

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie
. . . Van origine ben ik meet en regelneef. . . .


Beter een regelneef dan een verwarmings-, of plafondboer . . . toch? :D

HG CC

Oops, ik ben een verwarmingsboer (maar dan wel één met hart en ziel)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie
Van origine ben ik meet en regelneef

Hier nog eentje. Uit de industrie wel te verstaan.
Originele Enka Glanzstoff bedrijfsopleiding genoten laugh

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Origineel bericht van: seije017
opgelost !!
klep in de cv aanvoerleiding bleef hangen.
bekend probleem bij deze ketels zegt men.
Altijd goed om te lezen. En dan nu zonder problemen de winter verder door smile .


Origineel bericht van: freaky
Hehe misschien een nieuw topic starten?
Hier nog een.
Ik werk echter met Sauter: EY2400, EY3600, en BacNet :D .

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: freaky
Helaas had ik dus ongelijk. . .


Dat is nog maar de vraag, het blijft tobben wanneer je een ketel-onderdeel
moet vervangen. Als betreffende ketel morgen de geest geeft . . .
dan was dat een verkeerde keuze.

Je blijft tenslotte een nieuw onderdeel (een van de honderden)
in een oud toestel zetten.

Oké, het kantelpunt voor vervanging is 10 tot 15 jaar maar ook
dat biedt geen zekerheid. Er zijn nu eenmaal ketels die 25 jaar
draaien maar dat berust niet op zekerheden.

Jouw advies om de ketel te vervangen is zeker niet de slechtste.

Volgend jaar is mijn ketel 15 jaar oud, ik heb al een bedrag
gereserveerd om deze te vervangen, goed of niet goed, ik ga voor
zekerheid (hoewel je die met een nieuwe ketel ook niet 100% krijgt. . . .)

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...