Ga naar inhoud


[Elektra] Trafo vervangen door electronische


D.Quijote

Aanbevolen berichten

Ik heb hier zo'n halogeen systeem hangen van een bekend Zweeds warenhuis. Het zijn 2 draden die van muur tot muur lopen en daar hangen 5 stuks 20W halogeen lampjes aan. Aan de muur hangt zo'n zware gewikkelde trafo, die gisteren er mee stopte, en is definitief overleden. Kan ik die vervangen voor zo'n elektronische ???

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb de "kapotte" trafo los gehaald, nou weet ik weinig van elektronica, maar als ik de multimater op ohm zet, en aan de 230V ingang hang loopt de multimeter naar 0 toe. Hetzelfde bij de 12V uitgang. Het lijkt me dan dat hij kapot is, klopt dat ?

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat klopt niet.

 

Je meet namelijk door een spoel en een spoel is eigenlijk een rolletje koperdraad en heeft dus een lage weerstand.

Dus de trafo lijkt mij in orde.

Als de trafo behoorlijk stinkt zijn er kortgesloten wikkelingen en dan is hij wel kapot.

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij dat je beter even kunt meten hoeveel spanning er uit de transformator komt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Psychosammie; ben er toevallig nu mee bezig, om eerst een zekering er tussen te zetten bij de 12 V uitgang. Daarna inderdaad even meten of er 12 volt uitkomt, of helemaal niets, want dan kan hij de kliko in, alhoewel er zit heel wat koper in smile

 

Salu2, D.Quijote

 

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je zo'n setje bedoelt

 

Set van spots en transformator Complete set met pots, bekabeling, transformator van 230V/12V voor 200 Watt

 

Dus de nieuwe transformator moet 12V voor 200 Watt gelijk stroom zijn,

geen wisselstroom voeding die brand ook op

post-33015-1318261606,7548_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ satencom, nu breng je me in de war. Ik heb net de oude trafo getest en er voor de zekerheid nog een zekering bij 12V uitgang tussengezet. Bij de uitgang meet ik 12V wisselstroom. Tevens heb ik nog 2 andere halogeen setjes hangen en daar komt ook wisselstroom uit en geen gelijkstroom.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zekering lijkt me overbodig. Als het goed is, is die trafo kortsluitvast en beveiligd tegen oververhitting. Maar ja, het is wel Zweedse degelijkheid hè (hi hi).

 

En volgens mij komt er gewoon 12V wisselspanning uit. Dat staat ook vast wel op de trafo.

 

Dus als jij 12 volt meet dan zou ik er een lampje op aansluiten.

 

Als stuk, dan koop je gewoon een elektronische trafo van Osram of zo.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satencom
Ik denk dat je zo'n setje bedoelt

Dus de nieuwe transformator moet 12V voor 200 Watt gelijk stroom zijn,
geen wisselstroom voeding die brand ook op


een transformator levert altijd wisselspanning, het opbranden heeft vaak te maken met het overschrijden van het maximum vermogen van de transformator (VA). Halogeenlampen werken trouwens even goed op wissel als op gelijkstroom (ohmse belasting) Als je gaat voeden met gelijkspanning heb je nog een extra (overbodige) gelijkrichter nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een uit kast getrokken en even gemeten Ac adaptor staat er op.

Ja je hebt gelijk het is wissel spanning 12V 200 Watt transformator

Dan had je ook twee verschilde kleuren draad gehad en de aan duiding,

plus, min verhouding staat ook niet bij de aansluiting.

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...