Ga naar inhoud

ERT World Hotbird schotelvraag

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo satellietkenners,

ik zit met een vraag in mijn hoofd en kom er door op internet te lezen niet echt uit.

Opa heeft een Homecast 5001 CI CD (vrij nieuw) en een ouwe 82cm schotel ( heeft al wat roest en zo).

Nu valt regelmatig het beeld weg met slecht weer en ik wil er voor zorgen dat dit niet zo vaak gebeurd. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe schotel met een goede ontvangst. Hij kijkt eigenlijk alleen maar naar ERT World ( Griekse zender op 18215/27500/56 ).

Mijn vraag is: heeft het zin om een nieuwe schotel te kopen met evt nieuwe lnb, of maakt dit niet zoveel uit?

Vraag 2: ( je voelt m aankomen) Welke schotel(s) kan ik het beste naar kijken?

Ik denk dat 200 euro voor de schotel en LNB wel ongeveer het budget is.

kan ik daar iets goeds voor halen, of moet je daar veel meer geld voor neerleggen?

Alvast bedankt voor evt tips!

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Met die wensen? Triax schotel van 60-80cm en een nieuwe LNB, maakt niet eens zoveel uit welk merk. Ben je ca. 50-70 euro kwijt en heb je alles nieuw.

Dat er roest op de oude schotel zit is niet zo erg, misschien is de LNB wel aan z'n end. Aan de andere kant, is ie wel goed afgesteld?

Geplaatst:

Goed afgesteld? Tja, ik heb eigenlijk geen idee. Kan een leek dit zelf? ( wel redelijk technisch, maat snap geen snars van al die SAT termen )

Is daar software voor of zo?

Die LNB ziet er redelijk oud uit ja....worden die slechter naar verloop van tijd?

Thanks voor je antwoorden.

Geplaatst:

Op de meeste satdecoders zit in het menu een signaalmeter. Als je die aanzet, en de tv zodicht bij de schotel kan brenegn zodat je hem kan zien, dan kan je de schotel bijstellen dmv eerst een beetje naar links of rechts te duwen. Zie je het signaal dan verbeteren dan moet je de bevestigingsschoeven iets losdraaien en de schotel iets draaien. eventueel ook de hoogte zo doen. LNB iets draaien kan ook verbetring geven.

System Administrator (niet van deze site)

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Een LNB kan 'slijten' in die zin dat het niet zo is dat ie het doet of niet. Soms blijft ie het doen, maar alleen binnen een bepaald frequentie-bereik.

Er is natuurlijk software voorhanden, echter dat verschilt per satelliet-ontvanger. In jouw geval zal het op het handje worden denk ik.

Je kunt proberen de schotel iets te verdraaien om zo betere ontvangst te bewerkstelligen en erna de skew van de LNB aanpassen (draaien in de houder). Daar zou ik mee beginnen.

Geplaatst:

Precies, ik zou eerst te bestaande installatie beter proberen af te stellen. Vermoedelijk is of de afstelling verkeerd, of de LNB is aan het slijten. Roest op een schotel is geen probleem voor de ontvangstkwaliteit, tenzij er natuurlijk op een bepaald moment gaatjes verschijnen...

De Hotbird ontvang je al met de kleinste schotels, dus 82 cm is méééééér dan genoeg voor dit doel.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

En juist omdat 82cm meer dan genoeg is, maakt roest en evt kleine gaatjes niks uit voor de ontvangst.

Kun je makkelijk bij de schotel eigenlijk? Of hangt ie op een moeilijke plek?

Geplaatst:

Ik kan er wel bij. Ik kan de TV niet zien als ik erbij sta, maar dan gebruik ik de walkie-talkie van de kinderen wel voor smile.

Ik ga jullie raad opvolgen en inderdaad eerst eens kijken naar de signaal sterkte met het verdraaien van de schotel/LNB.

Dat is in elk geval het goedkoopst!

In ieder geval bedankt voor de tips!

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Da's wel handig ja, even de signaalmeter van de sat-ontvanger ervoor zetten en dan beginnen met de LNB te verdraaien (is het simpelst).

Geplaatst:

Ga ik proberen! En ik zal het laten weten of dat het geholpen heeft.

Thanks guys.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Daar is het forum voor. Elkaar helpen én de oplossing melden zodat anderen er ook wat aan hebben.

Geplaatst:
Origineel bericht van: elrobbo
Ik kan er wel bij. Ik kan de TV niet zien als ik erbij sta, maar dan gebruik ik de walkie-talkie van de kinderen wel voor smile.

Je kan proberen het met walkie-talkies op te lossen maar de respons die je van de kijker krijgt is dikwijls te laat, zeker wanneer je de schotel optimaal wil uitrichten.
Voor 10 a 15 Euro kan je een satfinder kopen (nakijken of er wel een aansluitkabeltje bij is). Je maakt de coax kabel van de lnb los en schroeft die op de satfinder; het tussenkabeltje schroef je aan de andere kant van de satfinder en verder op de lnb. Zorg er wel voor dat tijdens dat manipuleren met de coax de ontvanger zonder spanning is. De knop van de satfinder draai je volledig tegenwijzerzin in. Wanneer als terug verbonden is mag je de ontvanger terug aanzetten. Draai de knop van de satfinder langzaam wijzerzin. Wanneer er voldoende signaal is gaat de finder piepen en de naald uitslaan.
Zoals eerder gezegd kan je dan lichtjes in deze of gene richting aan de schotel duwen en dan merk je direct aan de naald van de satfinder of er meer ontvangst mogelijk is. Is dat zo dan kan je de bevestigingsschroeven voor de azimuth (beweging in het horizontale vlak) van de schotel lichtjes loszetten en zo de schotel verdraaien voor maximaal signaal, waarbij je waarschijnlijk de knop van de satfinder stelselmatig terug tegenwijzerzin zult moeten draaien. Misschien kan je dan nog optimalizeren voor de elevatie (beweging van de schotel in het vertikale vlak). Als je er mee klaar bent: alle schroeven terug vastzetten, de ontvanger spanningloos zetten, de satfinder loskoppelen en de coax terug op de lnb schroeven.

Groeten,
Roman

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen