Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste forumleden,

Ik wil graag een HD plasma tv aanschaffen van 40 of 42 inch;

mijn voorkeur gaat in 1e instantie uit naar PANASONIC .

Omdat ik niet een al te groot bedrag wil uitgeven ( maximaal omgeveer 700 euro) vraag ik mij af of ik in deze prijsklasse

een goede kwaliteit tv kan kopen.

Verder heb ik de volgende wensen:

Geen hoog energiegebruik

Full HD ( alhoewel ik ergens gelezen had dat dit geen officiele norm is zoals HD-ready wel is ; of is dit onjuist

en geeft full HD een betere beeldkwaliteit) .

Hebben de nieuwste plasma tv in vergelijking met de types die al enkele jaren op de markt zijn een betere beeldkwaliteit of

is alleen maar het energieverbruik lager en de ingebouwde

ontvanger een extra).

Ik ben reeds in bezit van een HD satellietontvanger.

Ik wilde in 1e instantie weer een LCD aanschaffen maar heb

gelezen dat plasma meer kleurnuances aankan.

Mvg Hansvw

• Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: marcow
Full HD ( alhoewel ik ergens gelezen had dat dit geen officiele norm is zoals HD-ready wel is ; of is dit onjuist en geeft full HD een betere beeldkwaliteit)

Full HD is wat je zoekt, duidelijk. En ja, plasma kan op zich meer kleur-nuances aan, maar gebruikt daarentegen weer (veel) meer energie dan een LCD tv. Momenteel brengen meer en meer fabrikanten full-matrix LED tv's op de markt, welke in principe hetzelfde kunnen als een plasma tv. Ze zijn duurder in aanschaf en goedkoper in verbruik.
Geplaatst:
Origineel bericht van: marcow
Momenteel brengen meer en meer fabrikanten full-matrix LED tv's op de markt, welke in principe hetzelfde kunnen als een plasma tv. Ze zijn duurder in aanschaf en goedkoper in verbruik.

Mooie stelling maar leg hem eens uit vooral de specs in de zwartwaardes...doe dan ook even een berekening van het aantal Kwh erbij van de beiden...tip neem dan van beiden de laatste versies.....succes.
  • Moderator
Geplaatst:

Beste Marcow,

Een Panasonic is een goede keuze, ze hebben een ruime keuze in zowel LCD als Plasma.

Voor plasma heb je bij Panasonic dan keuze uit verschillende panelen. Afhankelijk van hoeveel je wilt uitgeven, zal je evenredig waar voor je geld krijgen.

Voor actuele prijzen zal je zelf rond moeten gaan kijken op de bekende prijsvergelijkings sites.

Een hoog energie verbruik is relatief. Bij een LCD toestel is het energieverbruik constant en nagenoeg niet afhankelijk van de beeldinhoud.

Bij een Plasma is het energieverbruik afhankelijk van de beeldinhoud.

Ikzelf heb een 65" Plasma, bij een donker beeld is het energieverbruik slechts 25% t.o.v. een wit scherm.

Het verbruik (schermdiameter 165 cm!) varieert tussen 100 en 400 Watt.

Een 42" scherm zal wezenlijk minder verbruiken.

Bedenk, dat in de wintermaanden al deze energie benut wordt, en er niets verloren gaat.

Full HD is wel degelijk een norm.

Het betekent, dat het scherm de volle resolutie kan weergeven, dus 1080 beeldpunten. Bij HD ready is dit 720 beeldpunten.

Bedenk wel, dat je bij een 42" scherm op ongeveer 2 meter van het scherm moet gaan zitten, om alle details te kunnen waarnemen.

De nieuwste Plasma schermen zijn beter, als die een paar jaar geleden op de markt zijn gebracht. Er vind een doorlopende produkt ontwikkeling plaats.

De nieuwe schermen geven nog meer natuur getrouwe kleuren weer, en zwart is werkelijk zwart, en niet grijs.

Dit komt mede door betere fosforen, die in deze schermen worden gebruikt.

De LCD schermen worden ook elk jaar beter, maar persoonlijk kies ik nog steeds voor Plasma!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Prima uiteenzetting, Cees V, ik kan dit volledig ondersteunen !Heb zelf een 50" panasonic full HD plasma, misschien niet helemaal van de allerlaatste generatie maar ik moet zeggen dat ik tot op heden nog steeds geen TV gezien heb die deze beeldkwaliteit overtreft. En ik vergelijk toch regelmatig !

Gr. Albert

Geplaatst:

Ik sluit me daarbij aan.........denk dat het wel goed is om te zeggen dat idd de techniek sterk verbetert met betrekking tot led/lcd tv's maar diegenen die denken dat de plasma techniek is gestopt moeten toch maar eens even wat beter gaan kijken...die ontwikkeling gaat namelijk ook gewoon door.

Ik heb begin dit jaar ook een keuze moeten maken tussen plasma of lcd en ging in eerste instantie ook voor full backlicht 3 kleuren led enz......maar toen ik een een en ander in het echt bekeek waren de dromen over de specs van lcd al snel weg toen ik het echte beeld van plasma zag....dus die staat er nou dan ook een panasonic 42 inch....en kwam er later nog eens achter dat die ook nog een zuinig is met energie........lol 42 inch die hetzelfde of minder verbruikt dan mijn oude breedbeeld 70cm kilokast.....

groetjes.............

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: Terradon
Mooie stelling maar leg hem eens uit vooral de specs in de zwartwaardes...doe dan ook even een berekening van het aantal Kwh erbij van de beiden...tip neem dan van beiden de laatste versies.....succes.

Mee eens, maar verbruiksberekeningen kun je pas maken als je specifieke types bespreekt. Het verhaal van zwartwaarden moet inderdaad wel even verteld worden. Bij plasma is zwart ook echt zwart, bij een buis-tv grijs, bij een lcd-tv grijs, bij een edge lit led tv grijs, bij een full-matrix led tv mogelijk zwart (mits betreffende back-matrix ook local dimming doet).
Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: Terradon
maar diegenen die denken dat de plasma techniek is gestopt moeten toch maar eens even wat beter gaan kijken...die ontwikkeling gaat namelijk ook gewoon door.

Klopt, ook dat wordt beter en zuiniger. Wel leuk/mooi ook, zo blijft er altijd een keuze.
Geplaatst:

Als de TS voornemens is een plasma te nemen

dan zit ie bij Panasonic zeker goed.

Er zijn modellen die vorig jaar 1200 euro kostten

en nu voor 800 te koop zijn.

Als de TS goed z'n best doet en geen erge haast heeft

kan ie met een prachtig toestel thuis komen.

Tegenwoordig is 3D erg in trek,

waardoor een normale fullHDTV minder duur is.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tha Great Mac

Mee eens, maar verbruiksberekeningen kun je pas maken als je specifieke types bespreekt. Het verhaal van zwartwaarden moet inderdaad wel even verteld worden. Bij plasma is zwart ook echt zwart, bij een buis-tv grijs, bij een lcd-tv grijs, bij een edge lit led tv grijs, bij een full-matrix led tv mogelijk zwart (mits betreffende back-matrix ook local dimming doet).

Dus als je goed KIJKT dan heb je al die termen niet echt nodig zwart is namelijk zwart bij een plasma...daar heb je geen "grijze termen " voor nodig al hoe mooi ze ook klinken...dus ga je puur voor het beste plaatje kan je volgens mij niet om een plasma heen.

Wil niet zeggen dat er ook nadelen zijn, als ik echt met de "hobby" bezig ben en uren naar menu schermen en statische (Channel search menu's ed) info kijk heb ik daar een kleine lcd tv ( staat achter de pana) voor daar zijn die veel beter in.

Ook zit ik te denken aan een nieuw pc en dan wel een mediacenter pc maar ook dan loop ik tegen dat zelfde probleem op en eerlijk is eerlijk een led of lcd kent dat inbranden niet.....maar prioriteit heeft bij mij het kijken naar dvbs ed en dan vooral HD dus dan wint de plasma weer want ik gruwel van dat steeds nog niet opgeloste time delay van die lcd/led tv's ook al zijn de spec's nog zo overdonderend.

Groetjes...........
Geplaatst:

Ik ben al sinds 1 jaar tevreden eigenaar van een Samsung LCD. Elke dag kijk ik met open mond naar het super beeld en inderdaad zie ik niet dat de LCD aan staat als ik de SAT ontvanger uit heb staan, zo zwart is het beeld. Zelfs niet bij een geheel verduisterde kamer. Ik snap deze discussies over de grijswaarden en zo dan ook niet.

De enigste reden waarom ik nog voor een Plasma zou kiezen, is het feit dat de kijkhoek gewoon minder kritisch is. Daar heeft men een punt, maar goed, om maximaal te genieten zit je toch altijd recht voor het scherm.

Ik weet niet wat er dan fout is aan deze zwart waardes. Kijk je naar de toeters en bellen die deze ontvanger heeft, met een perfecte media player voor mij, dan ging ik echt niet verder zoeken. Energieverbruik van de LCD teruggecalibreerd naar rond de 90 Watt, dat is allemaal perfect in te stellen op deze ontvanger. Komt echt geen plasma aan, zelfs niet met een groot zwart aandeel.

Ff van hdtvtest de laatste opmerkingen over de 2010 serie gekopieërd, er wordt ook een vergelijk met Plasma schermen gemaakt:

In terms of contrast performance and overall picture depth, the Samsung LE40C650 is one of the best LCD HDTVs we’ve ever reviewed, and indeed is even better than some Plasma displays. The addition of 10-point Greyscale configuration is a fantastic addition to Samsung’s already comprehensive set of picture setup controls, and is one of the reasons why the LE40C650 calibrated so wonderfully, with ruler-flat Greyscale and Gamma tracking (and let’s not forget the highly accurate colour reproduction).

All of these traits resulted in very realistic, satisfying video. LCD buyers who have been left disappointed with the contrast performance of other displays will find a lot to like with the Samsung LE40C650’s deep blacks and satisfying.... image

Tja tel daarbij het feit dat er flink getweaked wordt met de firmware van deze ontvangers (SamyGO.tv), dan zou ik mij toch wel twee keer bedenken. Ik heb mijn scherm ook moeten tweaken om het maximale eruit te halen. Niet is zo ergelijk als een ontvanger die niet meer ondersteund wordt met nieuwe firmware omdat er inmiddels weer een nieuwe serie uit is.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Geplaatst:

Met alle respect naar de poster van het laatste bericht:

Ik heb op de slaapkamer een lcd tv hangen die absoluut een zwart beeld geeft zolang er geen signaal heengestuurd wordt.

Het backlight paneel wordt namelijk aangestuurd op beeldcontent, die is dus dynamisch.

In de aftiteling van bijvoorbeeld een film zijn wel degelijk grijstinten zichtbaar in het deel dat dan zwart hoort te zijn, iets wat ik op mijn plasma Panasonic in de kamer absoluut niet bespeur.

Pli Core Member

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tech

In de aftiteling van bijvoorbeeld een film zijn wel degelijk grijstinten zichtbaar in het deel dat dan zwart hoort te zijn, iets wat ik op mijn plasma Panasonic in de kamer absoluut niet bespeur.

En daar heb ik echt geen last van. Als ik een HD zender bekijk die SD content op letterbox formaat uitzend, dan zijn er absoluut geen grijstinten zichtbaar aan de zijkanten. Ook niet bij de aftiteling. Echt het verschil tussen plasma en LCD op dit gebied is geen item meer voor de gemiddelde consument als je goed selecteert.

Als je het verschil niet ziet bij normaal gebruik zou ik toch kiezen voor bijv. de Samsung. De laatste Panasonic Plasma is inderdaad een super TV, met Pioneer Kuru techniek erin, het is de referentie, maar nogmaals dat alleen voor diegene die het verschil kunnen zien.

Voor het dagelijks gebruik is de mediaplayer heel belangrijk. Ik zeg altijd neem je USB stick mee naar de winkel met bijvoorbeeld de beginscenes van Dark-Knight erop (MKV bestand) en met een paar referentie opnames van de Astra HD zenders erop (.TS bestand) of de te downloaden referentie MKV's op de diverse sites en ga dan eens vergelijken. En als je ze dan ook nog deze zelf in de winkel kunt calibreren dan pas kun je vergelijken. Als je dan ook nog de subtitles bestanden kunt testen en synchroniseren wat met de Samsung perfect gaat dan kijk je met plezier in de toekomst. Zo kwam ik toch op de Samsung uit. Driekwart van alle TV's vallen dan echt af, wat ik kon herinneren kon de Panasonic dit test bestand echt niet draaien, maar goed dat was dus één jaar geleden.

En ook de toegang tot de hotel modus en service menu werkt perfect bij de Samsung. Dit zijn zaken die op lange termijn wel belangrijk zijn.

Dus ben je intensief Gamer of wil je geen kritische kijkhoek hebben (hoewel dit bij de laatste Samsung LCD's dus ook beter is geworden) dan zou je voor de Plasma kunnen gaan. Bedenk wel dat Plasma gemiddeld €50,00 per jaar meer energiekosten heeft.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen