Ga naar inhoud

Instellingen Dreambox bij vast en draaibare schotel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In onderstaande plaatje heb ik even schematisch geprobeerd weer te geven welke instellingen moeten worden ingevoerd in de Dreambox DM800HD, om een dergelijke opstelling met 2 schotels te laten werken.

De draaibare schotel werkt met USALS en hiervoor moet de positie worden ingevoerd. De LNB nummers 1 t/m 5 zijn verder niet belangrijk in de instellingen. Zorg wel dat de toewijzing van de betreffende LNB in de instellingen overeenkomt met de aansluiting op de committed switch. In dit voorbeeld dus LNB 2 ( 28,2E ) aan de positie AA enz. enz. Ook belangrijk is dat in de instellingen de commando volgorde goed wordt ingesteld. Namelijk "Uncommitted, Committed, Toneburst" voor de vaste schotel. De andere instellingen lijken me verder duidelijk.

Cascadeopstelling.jpg

grtz Wilhelm wink

DM7020S/160gbHDD + DM800/250gbHDD + Visiosat G3D (13,0/19,2/23,5/28,2 ) in cascade met de Triax TD110 + STAB HH120. Schwaiger SF 9000 Satfinder Plus.

Geplaatst:

Duidelijk plaatje wilhelm, zeker omdat er vaker vragen zijn hoe zo'n gecombineerde installatie aan te sluiten en in te stellen. Ik zou in het plaatje de dubbele lijnen (schaduw?) echter wel door enkele vervangen, anders denkt er straks nog iemand dat er overal 2 kabels nodig zijn. :D

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Geplaatst:

Ik heb op het moment een emp 16/1 aan m'n DM800 hangen en wil eigenlijk wel een motor toevoegen, kan ik dan gewoon de motor lnb17 toedelen of moet de motor persé lnb1 zijn zoals in de afbeelding?

Verder is er in de afbeelding een SUR420WSG voorgeplaatst, mag dat ook een SUR220WSG zijn?

Geplaatst:

Ja, je kan ook gewoon je motor als LNB 17 in je ontvanger plaatsen. Dat LNB nummer zegt helemaal niets.

Het maakt ook niet uit of je deze op de eerste of 2e aansluiting van je uncommitted DiSeqC switch plaats, zolang je dit maar exact zo in je ontvanger instellingen zet, zodat het juiste DiSeqC protocol naar de motor wordt verstuurd. Volgens mij kan de SUR220WSG ook als vervanger voor de SUR420WSG gebruikt worden in deze opstelling in combinatie met een DM800. Ik heb de 220 echter zelf nooit getest. Beide zijn uncommitted en zouden in theorie hetzelfde moeten werken.

DM7020S/160gbHDD + DM800/250gbHDD + Visiosat G3D (13,0/19,2/23,5/28,2 ) in cascade met de Triax TD110 + STAB HH120. Schwaiger SF 9000 Satfinder Plus.

Geplaatst:

Bedankt voor de feedback. Er moet bij de instellingen in de dreambox ook een corresponderende satelliet ingevuld worden. Maakt dat nog wat uit?

Dit zijn de instellingen die ik nu gebruik, hoop dat het enigszins duidelijk is.

t974ol.gif

Geplaatst:
Origineel bericht van: D_V
Bedankt voor de feedback. Er moet bij de instellingen in de dreambox ook een corresponderende satelliet ingevuld worden. Maakt dat nog wat uit?

Uiteraard moet je nu in je Dreambox instellingen ook ingeven dat je motor werkt volgens DiSeqC 1.2 en uiteraard USALS, en dan krijg je vanzelf een meer uitgebreid menu met ook de optie om je positie op onze aardkloot in te voeren. Hier daarna dan ook nog de juiste input toewijzen die je motor gaat gebruiken op je uncommited DiSeqC switch. Alle satelieten die je met de draaibare schotel wil ontvangen koppel je daarna op deze manier aan de juiste 'input' van de DiSeqC. Eigenlijk zou het daarna moeten werken.

Suc6 wink

Geplaatst:

Ik heb mijn draaibare en vaste opstelling altijd gescheiden gehad, en heb nu een vraagje:

Neemt de box (indien beschikbaar) een vaste LNB als die beschikbaar is, en gaat de rotor

pas draaien als die positie alleen via draaibaar beschikbaar is?

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: vGnp
Ik heb mijn draaibare en vaste opstelling altijd gescheiden gehad, en heb nu een vraagje:
Neemt de box (indien beschikbaar) een vaste LNB als die beschikbaar is, en gaat de rotor
pas draaien als die positie alleen via draaibaar beschikbaar is?

vGnp

Nee, in je satelliet-settings heb je logischerwijze bv. als vaste posities A1/A2/A3/H en alle andere satellieten op de draaibare LNB. Het zal dus niet zo zijn dat je rotor naar A1 gaat draaien.
Geplaatst:

Maar betreffende vGnp's vraag, je krijgt dan dus ook geen conflicten als je b.v. de Astra1 zowel op een vaste positie hebt zitten als op de draaibare lnb?

lol, sorry voor al die vragen!

laugh

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Maar betreffende vGnp's vraag, je krijgt dan dus ook geen conflicten als je b.v. de Astra1 zowel op een vaste positie hebt zitten als op de draaibare lnb?

Juist wel! Ik denk dat als je in een dergelijke situatie naar Astra1 gaat, je een onvoorspelbare reactie zult krijgen, de box weet niet wat ie moet doen.
Geplaatst:

Dat zal sowieso niet gaan: Je kent bijvoorbeeld Astra1 een LNB nummer toe, en die stel je óf draaibaar óf vast in. Beide tegelijk is bij mijn weten niet mogelijk.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: Frank67
Beide tegelijk is bij mijn weten niet mogelijk.

Instellen lukt wel, werken doet het dan niet denk ik.
Geplaatst:
Origineel bericht van: Tha Great Mac
Origineel bericht van: Frank67
Beide tegelijk is bij mijn weten niet mogelijk.

Instellen lukt wel, werken doet het dan niet denk ik.

De installatie zodanig opbouwen dat zowel de motor gestuurde LNB alsook de LNB van de vaste opstelling gelijktijdig naar Astra1 gaan kijken is niet mogelijk. De schotel met de rotor zit namelijk op een andere input op je Uncomitted DiSeqC switch aangesloten dan je vaste schotel, dus is het of de rotor of de vaste LNB die gebruikt wordt. Met de ontvanger beide gelijktijdig aansturen kan in dit geval dus niet. Uiteraard kun je in de software van je ontvanger instellen wat je wil, en het apparaat wat wijsmaken, maar dan gaat het niet werken. :D

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Uncomitted DiSeqC switch

Dat is voor mij een nieuw woord, wat is daar anders aan dan een gewone (dit i.v.m. aanschaf)?

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:
Origineel bericht van: chablis
Uncomitted DiSeqC switch

Dat is voor mij een nieuw woord, wat is daar anders aan dan een gewone (dit i.v.m. aanschaf)?

Een uncommitted switch kan DiSecq commando's doorgeven, een gewone niet. Dat is het grote verschil.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen