Ga naar inhoud


Op XP wel en op WIN7 geen draadloos Internet


Jürgen

Aanbevolen berichten

Of deze vraag Windows of WiFi gerelateerd is kan ik niet helemaal beoordelen maar mocht deze vraag toch in het WiFi forum thuis horen dan weet de Moderator hier vast wel raad hiermee.

Na gisteren geconstateerde ontvangstproblemen met mijn twee Linksys WRT54G routers ben op dit moment een ALFA R36 router aan het testen.

 

Op mijn ACER laptop met WIN XP Pro heb ik wel draadloos Internet maar op mijn DELL laptop met WIN7 Home Premium krijg ik geen toegang tot het Internet.

 

Als basis gebruik ik een Nano Station2 die op een Hotspot is gericht.

Deze Nano Station2 is als router geconfigureerd, DHCP staat aan en heeft het IP-adres 192.168.1.20.

De Nano Station2 is d.m.v. een UTP kabel op de WAN poort van de ALFA R36 aangesloten.

 

Op de ALFA R36 router staat DHCP uit en deze heeft het IP-adres 192.168.2.1.

Maar ook als ik daarop DHCP op AAN zet blijft de situatie ongewijzigd.

 

Op beide laptops staat ingesteld dat het IP-adres automatisch moet worden verkregen, dit zowel voor de draadloze als LAN verbinding.

 

Hier ligt waarschijnlijk de crux want ik krijg op de twee laptops verschillende IP-reeksen automatisch toegewezen.

 

Op de ACER laptop met wel Internet toegang krijg ik van de Nano Station2 toegewezen:

IP_Address 192.168.1.56

Mask 255.255.255.0

Gateway 192.168.1.20

 

Op de DELL laptop zonder Internet toegang krijg ik van de ALFA R36 toegewezen:

IP_Address 192.168.2.101

Mask 255.255.255.0

Gateway 192.168.2.1

 

Heeft iemand enige suggestie waar ik moet zoeken om dit verschil op te kunnen sporen?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat je even moet proberen is of je met de xp machine op beide AP's internet krijgt... Nu heb je teveel variabelen.

 

Hangen beide AP's achter je modem of hangt AP2 weer aan AP1?

 

Dat de AP's een andere adress range aanbieden is niet zo'n ramp.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

A.h.v. jouw antwoord kan ik opmaken dat ik het probleem waarschijnlijk niet helemaal helder heb beschreven.

Ik zal een poging wagen om met een of ander programma een schets van de huidige situatie te maken en deze hier dan plaatsen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op de win7 laptop het netwerk & sharing center opent (1x klikken op het netwerk icoontje links van je klok en dan kiezen voor netwerk & sharing center (onderin)) wat zie je hier dan?

 

Kun je daar een screen van maken?

 

En dit:

 

Als basis gebruik ik een Nano Station2 die op een Hotspot is gericht.

Deze Nano Station2 is als router geconfigureerd, DHCP staat aan en heeft het IP-adres 192.168.1.20.

De Nano Station2 is d.m.v. een UTP kabel op de WAN poort van de ALFA R36 aangesloten.

 

Is de Alfa op de nano aangesloten (dus de nano geeft internet door aan de Alfa) of andersom? Dit is mij niet helemaal duidelijk omdat je ook aangeeft dat de nano2 op een hotspot is gericht. De nano krijgt internet van deze hotspot?

 

Als dit het geval is dan zit er waarschijnlijk iets niet goed in je Alfa dat deze het internet niet doorkrijgt van je nano. Bij mijn Fritzboxen moet ik b.v. instellen dat zij internet via LAN1 krijgen ipv de normale weg.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh

Is de Alfa op de nano aangesloten (dus de nano geeft internet door aan de Alfa) of andersom? Dit is mij niet helemaal duidelijk omdat je ook aangeeft dat de nano2 op een hotspot is gericht. De nano krijgt internet van deze hotspot?


Vooruitlopend op de nog aan te leveren screenshot alvast de volgende reacties.

De NS2 is op een Hotspot gericht en geeft Internet via een UTP/PoE kabel door aan de ALFA R36.

Origineel bericht van: Sjattuh
Als dit het geval is dan zit er waarschijnlijk iets niet goed in je Alfa dat deze het internet niet doorkrijgt van je nano. Bij mijn Fritzboxen moet ik b.v. instellen dat zij internet via LAN1 krijgen ipv de normale weg.


Dit is juist het paradoxe, de ALFA R36 krijgt wel Internet door vanuit de NS2 want ik heb wel Internet op de ACER laptop maar niet op de DELL laptop.
Beide laptops zijn tegelijkertijd met de ALFA draadloos verbonden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik je uitleg goed heb begrepen, denk ik dat je met een ip adressen conflict zit binnen je netwerk.

Binnen een netwerk moeten alle ip adressen binnen dezelfde ip-range zitten.

 

Dus alles 192.168.1.x of alles 192.168.2.x

 

Tenzij de routers niet met elkaar verbonden zijn en afzonderlijk aan de modem van je provider hangen.

 

Teken eens het schema van hoe alles met elkaar is verbonden.

 

 

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wonderen zijn schijnbaar de wereld nog niet uit want terwijl ik het vorige bericht met de ACER laptop verstuurde met daarin de screenshot van de DELL zag ik in mijn ooghoek het beeld van de DELL laptop veranderen.

Toen bleek met eens dat er wel verbinding met het Internet was en ook de DELL heeft nu net zoals de ACER een IP-nummer uit de reeks 192.168.1.x.

 

Het is een onbevredigend gevoel dat ik niet weet hoe het probleem zo spontaan is opgelost maar hoofdzaak is dat het nu wel functioneert.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje ik dacht dat het de bedoeling was dat ze ieder naar een ander wifi netwerk gingen.

 

Open je wifi lijst (links van tijd weer), en klik daar met rechts op het netwerk waarmee je NIET wilt verbinden en kies voor eigenschappen, zoek nu op 'automatisch met dit netwerk verbinden wanneer binnen bereik' of iets in die geest.

 

Zet het vinkje uit en ik denk dat het is opgelost.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...