Ga naar inhoud


Wat is slimmer: Lasklem of Lasdop


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Niet dat ik een voorstander ben van soepel draad in huisinstallaties, maar je zal hierin wel moeten weten, dat soepel draad ook met minder doorsnee volstaat voor het zelfde vermogen door zijn betere eigenschappen. Dit alleen ter zijde, en al half off-topic. Ging hier namelijk over verbindingen, niet de geleiders zelf.

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Tha Great Mac
Origineel bericht van: exciter
Ging hier namelijk over verbindingen, niet de geleiders zelf.

Inderdaad, anders stond er in het onderwerp ook wel '... of kroonsteentje'

On topic maar weer, ik vind lasklemmen/steekdoppen makkelijker omdat je bij veel draden + lasdop al gauw doorverbindingen moet maken. Ik heb eea aangepast in mijn woning de afgelopen tijd en kon het met steekdoppen doorgaans allemaal redelijk in de centraaldozen krijgen, met lasdoppen was me dat nooit en te nimmer gelukt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, na wat overleg en wat geprobeerd te hebben heb ik gekozen voor de lasklemmen/insteekdoppen.

 

Alle kabels zullen (op kleurcode rood of bruin, blauw en groen/geel) worden vervangen en ik zal ze volgens voorschriften aansluiten in de lasklemmen (heb een goede striptang).

 

Kabels worden 2,5 kwadraat, overal, ook schakeldraad zal ik (volgens Noorse voorschriften) 2,5 houden.

 

Wens me maar succes. smile

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide systemen hebben voor en nadelen. Mijn voorkeur gaat uit naar de draailas van een bekend merk. Hiervoor gebruik ik ook het gereedschap (twister) van hen die maar een paar euro kost. Dan kun je ook gemakkelijk een 5-las maken. Voorwaarde is wel da je zorgvuldig te werk gaat, draden zelfde lengte strippen en ook zelfde lengte afgeknipt. Verder voordeel is dat je ze, nadat alle lassen gemaakt zijn, ze in de doos kunt proppen. Bij steeklassen (gebruik hier ook een goed merk) is het veel intensiever. Je moet de draden op de 11 mm afstippen, zorgen dat ze naast elkaar uit dedoos komen en dan, nadat alle lassen gemaakt zijn, terug vouwen in de doos en niet proppen. Indien je propt kan er een kerf in de draad komen, hierdoor een doorsnede vermindering en overgangsweerstand die brand tot gevolg kan hebben. Mijn advie saan de vragensteller is, als je deze vraag stelt, is het misschien verstandiger een deskundige er bij te roepen. Enkele collega's van mme hebben een brand gehad in huis en dat wil je niet meemaken. Meerdre keren heb ik een installatie uitgebreid of aan gepast en dikwijl trof ik warme steeklassen aan. Aldoor heb ik dit aan de bewoner gemeld en ook uitgelegd wat dit tot gevolg kan hebben. PVC verouderd als het warm wordt, bij trilling kan het afbrokkelen en nieuwe storing veroorzaken. Deze storing kan kortsluiting of ander overbelasting zijn. Bij kortsluiting spreekt de beveiliging aan, bij overbelasting kan er brand ontstaan. Concreet, laat het een deskundige het doen en als je het toch zelf wilt doen, oefen dan eerst met het maken van de lassen en laat deze door een deskundige controleren en beoordelen. Verder koop liever niet bij de bekende grote doe-het-zelf-markten de lasdoppen of klemmen maar bij een goede zaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet ik het toch maar weer opmerken. Alle potentiele gevaar, dat hierboven wordt opgenoemd, is voor beide typen verbindingen gelijk. Ook de draaidop is van PVC en droogt ook uit en ....... en.....

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: exciter
Moet ik het toch maar weer opmerken. Alle potentiele gevaar, dat hierboven wordt opgenoemd, is voor beide typen verbindingen gelijk. Ook de draaidop is van PVC en droogt ook uit en ....... en.....


Als je de dop niet aanraakt gebeurd er niets wink er blijft wel een las over (meerdere keren gezegd) die 11mm aan elkaar zit!

VU+ Duo - 2x sat - 1x DVB-T (Terratec Tstick RC)

Triax TDS110 19,2/23,5/28,2/13,0 - Triax TDS88 met moteck sg2100 rotor.

2 x DM500 - Nabilo

NSLU2 met CCcam 2.1.4 server

Samsung UE40B7000 (LED)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: exciter
Moet ik het toch maar weer opmerken. Alle potentiele gevaar, dat hierboven wordt opgenoemd, is voor beide typen verbindingen gelijk. Ook de draaidop is van PVC en droogt ook uit en ....... en.....


Of pvc uitdroogt terzake,maar het pvc dopje is enkel de isolatie,de verbinding wordt gemaakt door een metaal,veerachtig model,waneer de kabels goed getwist zijn maakt deze "veer'een perfecte verbinding.
Deze verbinding is beter als een lasdop,maar arbeidsintensief.

Maar neemt niet weg,lasklemmen te gebruiken,belangrijk is dat je weet waar je mee bezig bent.

De vraag was wat is slimmer,ik zeg een lasklem.
Zou de vraag zijn'Wat is beter",dan is het een lasdop.
Misschien is het verstandig om bij plaatsen waar hogere stromen lopen toch een lasdop te kiezen,bv in een werkplaats of bij een wasmachine.
Nog beter is natuurlijk bij deze stromen geheel niet te lassen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Oke, na wat overleg en wat geprobeerd te hebben heb ik gekozen voor de lasklemmen/insteekdoppen.

Alle kabels zullen (op kleurcode rood of bruin, blauw en groen/geel) worden vervangen en ik zal ze volgens voorschriften aansluiten in de lasklemmen (heb een goede striptang).

Kabels worden 2,5 kwadraat, overal, ook schakeldraad zal ik (volgens Noorse voorschriften) 2,5 houden.

Wens me maar succes. smile


Ik wens je hierbij veel succes met je project Sjattuh smile
Een goede beslissing denk ik al zou ik zelf een zwart draadje van 1,5mm2 trekken gezien de recordhoogte van de koperprijzen. De ordinaire schakelaars zijn toch in 10A uitgevoerd en een 16A uitvoering moet je weer speciaal bestellen. Scheelt gewoon wat koper, uhhh belangrijker in je portemonnee smile

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens heel normaal dat een las-dop of steek verbinding warm wordt.

Er is altijd en overgangsweerstand. Bij hoge stromen ontstaat er warmte.

Dat heb je ook als je een stekker uit het stopkontakt trekt van bijvoorbeeld de stofzuiger of een strijkbout. In ieder geval iets wat veel stroom trekt. Daar worden de kontakten altijd warm.

Voel maar eens aan de pinnen van de stekker.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom is een lasdop ook beter dan een lasklem.

Bij een lasdop heb je een scherp gerande veer die in het koper snijdt en daardoor op 4 a 5 plaatsen een koudelas veroorzaakt.

Dit levert een uiterst lage overgangsweerstand.

 

Een las klem heeft een miniem contactvlak wat dan door een aandrukveertje gemaakt moet worden wat nooit een koude las kan worden.

Dus een veel hogere overgangsweerstand.

(Kijk maar eens hoe makkelijk je een lasklem op een koperdraad rond kan draaien.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achja, het wordt wel een heel lang topic zo.

En ik denk dat er voor zowel de ouderwetse lasdoppen, als voor de nieuwe en goedgekeurde lasklemmem altijd voor en tegen standers zullen zijn.

 

|Maar ook mensen, die gewoon even mee willen strijden in dit topic.

Dus lijkt het mij een goed idee, om dit topic nog dit jaar af te sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De hele discusie is een beetje zinloos.

 

Er zijn natuurlijk weer allerlei voor- en tegenstanders.

 

Lasdoppen zijn beter, maar waarom?

 

Omdat ze theoretisch een betere verbinding bieden, maar dat is dan ook echt alles!

 

Voor huis tuin en keukengebruik is de lasklem natuurlijk beter omdat ze eenvoudiger te monteren is, je gemakelijker uit kunt breiden en omdat de draden niet opnieuw hoeft te trekken nadat is 1 of 2 keer de lasdop hebt moeten verwijderen en de draden te kort worden.

 

Een lasdop wordt alleen in hele specifieke situaties nog voorgeschreven, maar is zoals gezegd voor huis- tuin en keukengebruik echt niet nodig en zelf ongewenst.

 

Als de lasdop echt beter zou zijn, zou ieder installatiebedrijf ze nog gebruiken en dat is nu eenmaal zeker niet het geval.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Michel
De hele discusie is een beetje zinloos.

Er zijn natuurlijk weer allerlei voor- en tegenstanders.

Lasdoppen zijn beter, maar waarom?

Omdat ze theoretisch een betere verbinding bieden, maar dat is dan ook echt alles!

Voor huis tuin en keukengebruik is de lasklem natuurlijk beter omdat ze eenvoudiger te monteren is, je gemakelijker uit kunt breiden en omdat de draden niet opnieuw hoeft te trekken nadat is 1 of 2 keer de lasdop hebt moeten verwijderen en de draden te kort worden.

Een lasdop wordt alleen in hele specifieke situaties nog voorgeschreven, maar is zoals gezegd voor huis- tuin en keukengebruik echt niet nodig en zelf ongewenst.

Als de lasdop echt beter zou zijn, zou ieder installatiebedrijf ze nog gebruiken en dat is nu eenmaal zeker niet het geval.

Mvg,

Michel


Daar ben ik het mee eens alleen worden door installatie bedrijven (tegenwoordig) niet meer de beste materialen gebruikt omdat door de marktwerking simpel weg de laagste prijs gehanteerd moet worden anders ben je niet de laagste bij inschrijving. Daarbij geldt ook dat een lasklem sneller word aangebracht en uren tellen des te meer ook mee. Ik laat het er wel bij want de TS al besloten dat hij lasklemmen gaat toepassen.

DM500HD, Ubuntu 14.04-server-tvheadend-TBS6981-TBS6922SE-OSCam, Xubuntu/XBMCbuntu 14.04 front end's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...