Pletskop Geplaatst: 1 januari 2011 Geplaatst: 1 januari 2011 Hallo, Deze week heb ik een Triax T78 geplaatst icm 4 LNB's uitgericht op HB-A1-A3-A2. Voor de uitlijning heb ik me gebaseerd op het artikel "Triax 78 met Multiblock 4 lnb's plaatsen....duidelijke uitleg met foto's" gepost door Connexxion. Voorheen had ik al een opstelling met 3 LNB's (HB-A1-A2) en deze heb ik dan ook gerecupereerd (Chess Platinum Edition 2). Voor de A3 ontvangst, heb ik een nieuwe "Inverto IDLB-QUDL20 Black MultiConnect Quad 0.2dB" geplaatst, op aanraden van lokale sat-boer die me wist te vertellen dat ik best een "fijnere" kop zou gebruiken. De ontvanger is een VU+ Duo met OpenPLI en Blueshadow skin. Op A1, A2 en HB heb ik telkens een mooi signaal, SNR=78%, ACG=78%, BER=0), alsook een "lock" op de "standaard" TP's. Op A3 heb ik op de TV-Vlaanderen TP's (11856V, 12129V, 12188H) gelijkaardige waardes. Op de standaard Astraconnect TP (11836H) krijg ik wel geen "lock" en schommelt de SNR tussen 0% en 20% met een ACG=78% en een BER=0. Probleem is nu dat - toen het deze morgen geregend had en er nog regendruppels op de Inverto LNB stonden - het signaal op A3 weg gevallen was. Het afdrogen van de LNB-kop loste het probleem meteen op en ik had terug een goed signaal. Zolang de kop droog blijft, is er een stabiel signaal maar dit is natuurlijk verre van ideaal. Op de andere LNB's heb ik dit probleem niet. Kan er iemand mij in de goede richting wijzen hoe ik dit probleem kan oplossen? Moet ik kijken naar de uitlijning van de koppen of het eerder gaan zoeken in de connecties naar de disecqs en of decoders? Of heeft het te maken met het type LNB, ttz de fijnere kop? Mijn andere LNB's hebben dikker ronde koppen en met deze heb ik nog nooit last van regen gehad. Met vriendelijke groeten, Peter Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)
vGnp Geplaatst: 1 januari 2011 Geplaatst: 1 januari 2011 Is het heel misschien zo'n LNB? vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Pletskop Geplaatst: 1 januari 2011 Auteur Geplaatst: 1 januari 2011 Origineel bericht van: vGnp Is het heel misschien zo'n LNB? vGnp JA! Verdorie... Ik ga proberen om er een soort "afkapping" voor te maken zoals aangegeven in dat zelfde draadje. Hopelijk gaat het zo beter. Als dat niet lukt, dan probeer ik het eventueel met zo'n anti-regen spray (Fuba) en als dat nog niet lukt dan kijk ik maar uit naar een andere LNB. Alvast bedankt voor het "pointen in the right direction". Groetjes, Peter Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)
drz Geplaatst: 1 januari 2011 Geplaatst: 1 januari 2011 Origineel bericht van: Pletskop Origineel bericht van: vGnp Is het heel misschien zo'n LNB? vGnp JA! Verdorie... Ik ga proberen om er een soort "afkapping" voor te maken zoals aangegeven in dat zelfde draadje. Hopelijk gaat het zo beter. Als dat niet lukt, dan probeer ik het eventueel met zo'n anti-regen spray (Fuba) en als dat nog niet lukt dan kijk ik maar uit naar een andere LNB. Alvast bedankt voor het "pointen in the right direction". Groetjes, Peter Inderdaad, een "paraplu" er boven is het enige dat helpt. Ik heb zelf ooit geëxperimenteerd met halve pvc pijpjes van 5 mm en ze deze er een centimeter of 5 boven de ingang laten zweven. Ik heb er 15 liggen... kopen??? Ze zijn absoluut ongeschikt en onbruikbaar in de regen! "Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."
vGnp Geplaatst: 1 januari 2011 Geplaatst: 1 januari 2011 Of het ding maar gewoon even omruilen bij die fijne lokale sat-boer die jou wist te vertellen dat je best een "fijnere" kop zou gebruiken vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
dutchandrew Geplaatst: 1 januari 2011 Geplaatst: 1 januari 2011 Origineel bericht van: Pletskop Origineel bericht van: vGnp Is het heel misschien zo'n LNB? vGnp JA! Verdorie... Ik ga proberen om er een soort "afkapping" voor te maken zoals aangegeven in dat zelfde draadje. Hopelijk gaat het zo beter. Als dat niet lukt, dan probeer ik het eventueel met zo'n anti-regen spray (Fuba) en als dat nog niet lukt dan kijk ik maar uit naar een andere LNB. Dat heb ik ook al geprobeerd. Helpt allemaal weinig tot niets. Daarom heb ik het maar vervangen voor een multiblok met 3 alps lnb's en een mti-lnb die ik er nog had liggen. Zelfs met 5 cm sneeuw er op had ik toen nog een goed signaal.
Gerard 76 Geplaatst: 1 januari 2011 Geplaatst: 1 januari 2011 Gewoon omruilen die handel. Ze werken gewoon niet goed,punt uit. Fout ontwerp,en daar mag jij niet de dupe van zijn. Een fatsoenlijke zaak laat je de LNB's kosteloos omruilen voor andere.
Catastrofus Geplaatst: 1 januari 2011 Geplaatst: 1 januari 2011 Nou heb ik (gelukkig) al vanaf het begin voor Alps (quads) gekozen, voor m'n bisat, maar ik kan me wel voorstellen dat een satboer er niet zomaar mee akkoord gaat met die kostenloze omruil, zoals jij die voorstelt. Hoe toon je zoiets aan dan? Want je moet natuurlijk wel met zaken aankomen die hout snijden en die een satboer ook wil & kan geloven. Of wordt die soep niet zo heet gegeten? Origineel bericht van: Gerard 76 Gewoon omruilen die handel. Ze werken gewoon niet goed,punt uit. Fout ontwerp,en daar mag jij niet de dupe van zijn. Een fatsoenlijke zaak laat je de LNB's kosteloos omruilen voor andere. 2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)
Gerard 76 Geplaatst: 1 januari 2011 Geplaatst: 1 januari 2011 Het is toch een feit dat deze LNB's een probleemgeval zijn? Leesvoer zat. Een fatsoenlijke zaak laat je de LNB's gewoon omruilen voor andere LNB's uiteraard wel rekening houdend met de prijs. Je kunt aantonen dat ze bij regen niet goed functioneren terwijl andere LNB's gewoon dat wel blijven doen... Als een zaak hier niet aan wil dan is dat puur minachting voor de klant.
drz Geplaatst: 2 januari 2011 Geplaatst: 2 januari 2011 Ik heb de top er eens afgehaald en het binnenwerkje verwijderd om eens te zien wat er gebeurde. De ontvangst was in een 64 cm schotel een stuk minder maar bleef wel constant met de regen. Eigenlijk is het wel eenvoudig te verklaren: De fabrikant heeft doormiddel van een PVC hulpstuk in de golfpijp een feedhoorn proberen te maken, wat op zich wel goed is gelukt gezien het formaat van de kop, maar er is blijkbaar geen rekening gehouden met regendruppels die het signaal kunnen verstrooien. Wanneer je een stuk van de "loop" (golfpijp) zou afzagen en een klein "mondstukje" op zou zetten, dan zou het een top LNB zijn, want qua prestaties is het een prima LNB....met droog weer. Het zijn trouwens perfecte LNB's voor in een primefocus schotel.. "Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."
Gerard 76 Geplaatst: 2 januari 2011 Geplaatst: 2 januari 2011 Origineel bericht van: drz er is blijkbaar geen rekening gehouden met regendruppels die het signaal kunnen verstrooien. Fout ontwerp dus,alle reden om probleemloos de zaak om te ruilen.
Pletskop Geplaatst: 2 januari 2011 Auteur Geplaatst: 2 januari 2011 Origineel bericht van: Gerard 76 Origineel bericht van: drz er is blijkbaar geen rekening gehouden met regendruppels die het signaal kunnen verstrooien. Fout ontwerp dus,alle reden om probleemloos de zaak om te ruilen. Begin ik dus ook meer en meer van overtuigd te geraken. Ik heb ondertussen al een mail afgevuurd richting sat-boer... laat ons zien wat zijn reactie is. Hij maakt trouwens ook reclame op deze site. Groetjes, Peter Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)
Pletskop Geplaatst: 22 juli 2011 Auteur Geplaatst: 22 juli 2011 Origineel bericht van: Pletskop Origineel bericht van: Gerard 76 Origineel bericht van: drz er is blijkbaar geen rekening gehouden met regendruppels die het signaal kunnen verstrooien. Fout ontwerp dus,alle reden om probleemloos de zaak om te ruilen. Begin ik dus ook meer en meer van overtuigd te geraken. Ik heb ondertussen al een mail afgevuurd richting sat-boer... laat ons zien wat zijn reactie is. Hij maakt trouwens ook reclame op deze site. Ik ben er uiteindelijk dan toch toegekomen om die Inverto LNB te vervangen met een Alps. Het heeft wat lang geduurd want met het goede weer tot en met Juni was de druk niet meer zo groot. Maar aangezien ik in Juli regelmatig - met de paraplu in de hand - naar buiten mocht stappen om de kop droog te maken/houden, was de motivatie om een vervanging te voorzien er plots opnieuw. Man, man, ben ik blij met de wissel. Waar ik voorheen maar een SNR van 69% had op "een HD" bij goed weer en terugviel op 40-45% zodra de kop nat werd... heb ik nu een standvastige 80-85%... ook bij regen. Ik begin er sterk aan te denken om eventueel ook mijn oude Chess LNB op 19.2 te gaan vervangen met een Alps. Die haalt ook maar een magere 69% op de TVV TP. Verschil met de Inverto is dat de SNR niet verslechtert bij regenweer, dus een vervanging dringt zich hier minder sterk op. Het gaat er tenslotte om om een vast, stabiel en regenonafhankelijk beeld te hebben... zolang dat er is lig ik niet echt wakker van een hogere SNR. Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)
vGnp Geplaatst: 22 juli 2011 Geplaatst: 22 juli 2011 Origineel bericht van: Pletskop Man, man, ben ik blij met de wissel Wij ook. Goed te horen dat het probleem verholpen is. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Gast Togan Geplaatst: 23 juli 2011 Geplaatst: 23 juli 2011 Dit "probleem" komt ook wel bij andere merken voor. Ikzelf heb het nog nooit meegemaakt. Wat zou kunnen helpen, heb dit ooit eens gelezen, "siliconen-spray", dit helpt ook op je schotel tegen sneeuwval.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen