Ga naar inhoud

Signaalverlies op Inverto LNB (Astra3) bij regenweer

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat wil toch zeggen dat je inverto lnb's of schotel niet goed uitgericht waren, ik haal met dezelfde opstelling 86 procent op deze zender met goed weer.

Met regenweer zakt deze inderdaad wel terug tot 65 procent meestal. Echter nog zelden uitval gehad dus ik laat ze nog maar zitten.

Zou natuurlijk niet mogen dat een lnb zoveel terugzakt maar indien goed afgesteld zou het bij regenweer toch blijven werken.

• Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:
Origineel bericht van: _Bartje_
Dat wil toch zeggen dat je inverto lnb's of schotel niet goed uitgericht waren, ik haal met dezelfde opstelling 86 procent op deze zender met goed weer.

Inderdaad. Dat heb ik ook gedacht.

Maar... het is wel vreemd dat de vervanging van de Inverto LNB door een Alps niet alleen het "regendruppel-probleem" heeft verholpen maar dat ik ineens ook een goede 85% SNR haal op "eenHD" waar dit voorheen maximaal 69% was (en bijgevolg tijdens en na een regenbui een povere 45% -- net op het randje).
Tijdens de vervanging heb ik helemaal niets gewijzigd aan mijn schoteluitlijning. De positie van de LNB houder heb ik ook niet aangepast. Ik heb de beugel enkel "opengemaakt" om de Inverto eruit te halen en de Alps er in te steken. De coax en connectors zijn allemaal hetzelfde gebleven...

Misschien is mijn schotel dan niet ideaal uitgericht, de Alps is alleszins heel wat verdraagzamer op dit vlak... nog een pluspunt tov de Inverto.

Groetjes,

Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0
Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)

Geplaatst:

Inderdaad, ik vermoed dat je nog wel wat winst kunt halen door wat bij te richten. Ik haal bij een kameraad met de alps 92 tot 93 procent met 78cm triax en multiblok. (vu duo)

mvg Bart

Geplaatst:

(Citaat) Tijdens de vervanging heb ik helemaal niets gewijzigd aan mijn schoteluitlijning. De positie van de LNB houder heb ik ook niet aangepast. Ik heb de beugel enkel "opengemaakt" om de Inverto eruit te halen en de Alps er in te steken. De coax en connectors zijn allemaal hetzelfde gebleven...

Beide lnb's zijn anders dus als je de een eruit haalt en de andere erin zet is de afstelling niet hetzelfde. Je zult de lnb's afzonderlijk moeten afstellen

Geplaatst:
Citaat:
Het zijn trouwens perfecte LNB's voor in een primefocus schotel..

Nooit niet dus!!!
Voor een primefocus schotel heb je een LNC met flensaansluiting en cilindrische (vlakke) rillenfeedhoorn nodig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Geplaatst:

@Drs. IJzerbout,

Dus wèl, ook ik heb een 160 cm. pf schotel en gebruik(te) hier, voor Astra 1 (19.2E), een Flens LNB. Maar dit omdat ik buiten de footprint lig van deze satelliet. Heb nu 99% van het jaar goede ontvangst en kan zodoende kijken naar de vele Duitse zenders. NL-zenders ontvang ik nu in HD op Astra 3 (23.5E).

Maar..., hier in Turkije hebben heel veel mensen een pf schotel met een normale LNB en prachtontvangst. Het verhaal van de flens LNB gaat pas op als je zwakkere ontvangst hebt.

En nu de klapper, heb mijn flens-LNB (Invacom) eens vervangen door de Inverto Black Ultra en het signaal werd daar nog beter mee. Doordat de LNB in een pf schotel naar beneden kijkt, geen last van regendruppels. Nu regent het hier niet veel, maar toch.Bovendien is deze LNB een stuk goedkoper dan de Invacom.

Geplaatst:

Absoluut fout. Ook al werkt het toch..een LNC met ingebouwde feedhoorn zoals die inverto´s en alle andere zijn NIET geschikt voor prime focus schotels.

Je hebt een enorme verlies faktor als je het toch doet.

Oh..ja, het zal best werken...maar je neemt een hele hoop verlies op de koop toe.

Dat het daar in Turkije wel zal werken betwijfel ik niet maar het kan dus veel beter als je mijn raad opvolgt.

Dat hoef je niet te doen want een auto rijdt ook op een fietsband als die toevallig past.

Geplaatst:

Dan is het toch vreemd, dat het bij mij wel echt werkt.

Had dus eerst de flens LNB in mijn 160 cm. prime focus. Deze heb ik dagenlang geprobeerd nog beter af te stellen dan dat het al was, incl. skew, LNB wat naar voren en weer naar achteren. Hij stond dus als het ware op maximum. Maar...,

ik knutsel graag en had dus nog de gewone Invacom Black Ultra.

Deze in de LNB-houder geplaatst en het signaal werd toch nog iets beter, zowel sterkte als signaal. Zal de tuinslang er op moeten zetten, het regent hier zeker niet tot begin oktober, om te zien of regen nog iets uitmaakt,.

Ook zie je hier bij alle hotels in o.a. Alanya en Antalya, joekels van schotels. Zeker groter dan 3 meter en daar zit in het midden ook een normale LNB voor Astra 1 en er rechts naast een voor Hotbird. Als het allemaal zo slecht zou werken zouden zij het toch ook zo niet doen. Veel zaken zijn dingen op papier, officieel, volgens de footprint, zou ik Astra 1 hier helemaal niet kunnen ontvangen. Het is zelfs zo dat oostelijk van Antalya het signaal bijna in elkaar stort. Dit als je de footprint-plaatjes moet geloven. Veel is theorie en niks mis mee, maar het kan dus ook anders zijn.

Geplaatst:

Dan zijn het allemaal PRUTSERS..firma´s (medewerkers) die nooit wat geleerd hebben en maar raak rotzooien..een LNC een KOP noemen en ga maar zo door.

Het is gewoon zo dat bij een prime focus antenne een aangepaste feedhoorn hoort. Punt-uit-geen-discussie. Dus een aangepaste antenne.

Dat het wel werkt (bij een trechter-feedhoorn LNC) zal best zijn. Het is gewoon harstikke fout.

Ik ben misschien halstarrig maar zo is het nu eenmaal. De wet van Ohm is nu eenmaal wiskundig bewezen en daar laat ik me niet van afwijzen.

Waarom denk je dan dat er überhaupt flens LNC´s op de markt zijn?

Geplaatst:

Anders uitgedrukt, heb je een primefocus antenne van 2 mtr doorsnede en je zet daarin een inverto LNC zoals beschreven in de thread, dan is de uiteindelijke winst van het totaal in overeensteming met een schotel zeg maar zo´n 70 cm. Dat zal best werken...maar wil je dat?

Het betekend dat daar in Turkije gewoon een stel ongeschoolde prutsers aan het werk zijn, die geen idee hebben van dat waar ze mee bezig zijn!!!!!!!!

Gast Tha Great Mac
Geplaatst:

Houden we het wel leuk? En bovendien graag weer on-topic.

Geplaatst:

Inderdaad, houdt het wel leuk en wil ook niet perse je gelijk hebben. Ik schreef toch, dat ik graag knutsel, en tot de conclusie ben gekomen dat het best wel werkt en ook nog signaal winst heb behaald. Maar ja, als je echt je gelijk wilt halen, dan stop ik met de discussie. Mij gaat het om het hobby-plezier en niet om wie het nu echt bij het rechte eind heeft.

Geplaatst:

Ik wil mijn gelijk niet hebben..zeker niet.

Misschien was ik wat hard en fel in mijn uitdrukkingswijze waarvoor mijn excuses.

Feit is dat bij een offschotel een trechter feedhoorn hoort en bij een primefocus schotel een hele andere zogenaamde rillenfeedhoorn (cilindrisch-recht) met instelbare f/d verhouding.

Niemand weerhoud je ervan om dit gegeven om te draaien en de foute feed in een schotel te plaatsen. Werken zal het best, hoofdzakeleijk vanwege de grote veldsterkten die de satellieten ook nog in randgebieden brengen.

Maar je hebt hoe dan ook een enorme misaanpassing. Dat is jammer, want de mooie reserves die je zou kunnen hebben bij juiste aanpassing gaan verloren.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik kom nog even terug op de vraag van de TS.

Ik gebruik al maanden deze Inverto lnb's gemonteerd op een 65 cm schotel met prima ontvangst op A1, A3, A2 en HB.

Bij regen viel inderdaad het signaal terug naar onacceptabele waarden.

Over de lnb's heb ik een leeg slagroom-bakje gemonteerd en sindsdien heb ik geen last meer van regendruppels

Gr. Ben

post-16209-1318262240,2509_thumb.jpg

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen