Ga naar inhoud


Van Windows naar Linux op de laptop,mag dat?


Gast vandoorn

Aanbevolen berichten

Vraag.

Als ik laptop, maakt niet uit welk merk en daar staat MS xp / vista of w7 op koop. En ik zet daar Linux op (linux wordt vaak gebruikt door hackers) ben ik dan strafbaar en komt dan de garantie te vervallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi,

 

Lijkt mij van niet, linux is gewoon een open source besturingssysteem die je gewoon gratis kunt verkrijgen.

 

Ook sommige bedrijven maken gebruik van Linux.

 

En de garantie is meestal alleen op de hardware.

En dan meestal ook nog voorzien van een verzegeling.

 

Immers je kunt zelf ook je Windows "vernielen" als je dat zou willen of een virus downloaden welke je pc onbestuurbaar maakt.

 

 

Groetjes.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vandoorn
Vraag.
En ik zet daar Linux op (linux wordt vaak gebruikt door hackers) ben ik dan strafbaar en komt dan de garantie te vervallen?


Zou ik niet doen hoor.
Dan zien je ook al hacker en dus srafbaar. :D

Even serieus nu

Je hebt garantie op de hardware, welk besturingssysteem daar op staat maakt niet uit.

btw die windows doet meer stuk aan die laptop dan linux :D





iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Citaat:
ben ik dan strafbaar

Ja, daar staat een hoge gevangenisstraf op.


Wat een waardeloos antwoord. Het is duidelijk dat TS niet zoveel kaas gegeten heeft van computers en/of besturingssystemen...
Dan vind ik dat er serieus op gereageerd kan worden (Of TS houdt iedereen voor de gek ;-) )

Om nu met een antwoord te komen:
Vaak is er alleen garantie op de hardware...Tevens krijgt men vaak bij aankoop een herstel DVD mee, die je kunt gebruiken in geval van nood (Deze zal het oude besturingssysteem erop zetten)
Mijn advies, Gewoon aan de slag met een besturingssysteem wat je leuk vindt en kijken waar het schip strand

Und TschjuB

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach een beetje Humor op 2e januari 2011oooo0000

kan best wel door de beugel.

 

vandoorn is misschien juist wel een kaaseter.

 

een en ander is wellicht met wat voorbereiding voorafgaand aan het installeren heel simpel en makkelijk uitvoerbaar.

 

a)

kijk je bij de fabrikant van de laptop of die ook een support heeft voor linux

B)

lees je jezelf al vooraf in de thematiek in

c)

lukt het niet, zet je gewoon weer windows erop

 

c1)

enkele specifieke apparaten in een laptop hebben wat bijzondere (be)handeling nodig voor de "drivers"

 

maar al met al werkt linux (de nieuwere versies met een goede support community en ontwikkeling voor de periferie) prima.

 

gewoon doen.

ciao

90

John Mayall

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd interessant de achtergronden van de vraag te kennen. Topicstarter klaagt in een ander forum (Rebox) over het feit dat de importeur van Rebox de garantie van de Rebox afhaalt als de Rebox van andere (niet Rebox) software wordt voorzien.

 

Daarom trek ik de conclusie dat het topicstarter helemaal niet te doen is om een laptop van Linux te gaan voorzien, maar om uit te lokken dat hij voldoende commentaar krijgt om zijn stelling te onderbouwen dat Rebox niet gerechtigd is de garantie van zijn satellietontvangers te halen zodra er andere software op wordt geplaatst.

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... dit is de enige en juiste conclusie en dit antwoord heeft dan ook totaal niets met afzeiken te maken.

De TS vraagt hier zelf om want op het andere forum met een volledig andere naam heeft hij eveneens dezelfde vraag gesteld en ook daar komen dergelijke reacties los.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TangoBravo
Het is altijd interessant de achtergronden van de vraag te kennen. Topicstarter klaagt in een ander forum (Rebox) over het feit dat de importeur van Rebox de garantie van de Rebox afhaalt als de Rebox van andere (niet Rebox) software wordt voorzien.
T B


Kijk dan veranderd het verhaal, als je een satbox koopt is deze altijd voorzien van firmware, en staat er ook altijd vermeld dat als je deze gaat vervangen dit gevolgen heeft voor de garantie.
Deze combinatie heeft dus garantie op soft- en hardware.

Met een computer of laptop is dat anders, deze kun je met en zonder besturing kopen om er iets mee te kunnen is bijna altijd third party software nodig en niet specifiek voor die pc geschreven om te kunnen werken.

Dus zie je bij pc's dan ook dat de garantie vaak wel voor de hardware geld maar niet voor de software.

Groetjes............
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard kan je Linux zetten op een laptop waar Windows op staat.

Ik zou als ik jou was Ubuntu proberen. Dit is een zeer gebruiksvriendelijke linux variant die veilig, snel en stabiel is.

Probeer wel eerst via een LiveCd uit of het op jou computer gelijk out of the box werkt of dat je aanpassingen moet zoeken voor ontbrekende drivers.

 

Zie www.ubuntu-nl.org Kies wel voor 10.04 en niet voor 10.10

 

Veel succes. Voor vragen kan je mij altijd PM'en

 

PS. Linux is niet voor hackers. Linux is voor iedereen die met opensource software wil werken en af wil van de monopoly van Windows. Ik draai zelf al een tijd Ubuntu en ben uiterst tevreden

============================

We use opensource software

UBUNTU, ZIMBRA, OPENOFFICE

Free your pc, use Ubuntu

============================

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...